رئیس میراث فرهنگی فردوس خبر داد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس از راه‌اندازی موزه نسخ خطی و آزمایشگاه مرمت اسناد و مدارک در مدرسه تاریخی علیای شهرستان فردوس خبر داد.
کد خبر: ۱۵۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 27 December 2015

مهدی نجفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار داشت: مدرسه علیا یکی از بناهای تاریخی با ارزش شهرستان فردوس است و این مدرسه یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین مدارس خراسان به شمار می‌رود و در محله میدان در شهر تاریخی تون قرار دارد.

وی گفت: مدرسه علیا در اواخر دوره صفویه و توسط میر علی بیک بنا شده و جزء مدارس چهار ایوانی با تزئینات آجر کاری و مقرنس بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان و مسیر ارتباطی حدود 10 میلیون نفر مسافر، گردشگر و زائر از هفت استان جنوبی کشور و همچنین مشهد الرضا(ع) در خراسان رضوی، افزود: موضوع افزایش تعداد موزه‌های شهرستان به عنوان یک فرصت برای رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی همواره مورد توجه بوده است.

نجفیان تصریح کرد: با توجه به اینکه بنای تاریخی مدرسه علیا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال‌های گذشته با تامین و اختصاص اعتبارات قابل توجه ضمن انجام مطالعات و بر اساس طرح‌های مصوب و با هدف جلوگیری از تخریب بیشتر بنا و همچنین استحکام بخشی، نسبت به مرمت و بازسازی مدرسه علیا اقدام و امروزه این مدرسه نه تنها یکی از جاذبه‌های معماری شهرستان فردوس بلکه خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگی فردوس در موزه نسخ خطی

وی با اشاره به پیشینه تاریخی، فرهنگی شهرستان فردوس و به ویژه رشد علوم دینی، وجود مراکز تحصیل، تحقیق و تدریس علمای دینی و طلاب، وجود بیش از صدها کتب، قرآن، نسخ خطی و وقف‌نامه‌های با ارزش در این شهرستان، یادآور شد: به منظور معرفی پیشینه معارف دینی و اینکه فردوس در ادوار مختلف تاریخی مهد بزرگان، علما، عرفا، صاحبان اندیشه‌های فرهنگی و دینی بوده و همچنین با هدف تحقق ارتقاء شهرستان در نقشه گردشگری کشور به عنوان مقصد سفر، موزه نسخ خطی و همچنین آزمایشگاه مرمت اسناد و مدارک در مدرسه علیای فردوس راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس گفت: با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد این شهرستان و با هدف احترام به خواست اقشار مختلف مردم، گردشگران و زائران از مدت‌ها قبل موضوع ایجاد و راه‎اندازی موزه نسخ خطی و مرکز معارف دینی شهرستان در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته تا ضمن معرفی بنای تاریخی مدرسه علیا و آشنائی با هنر معماری آن، از این بنا نیز حفاظت و نظارت بیشتری به عمل آید و این موزه نیز پاسخگوی نیازهای علاقه‌مندان باشد.

نجفیان افزود: موزه نسخ خطی و آزمایشگاه مرمت اسناد و مدارک مدرسه علیا فردوس در آینده نزدیک آماده‎سازی و طرح‌های مصوب نیز تهیه می‌شود و پس از تجهیز مورد بازدید و استفاده قرار می‌گیرد

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار