به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان بررسی طرح سنجش پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی ماده ۵ این طرح به تصویب رسید.
با تصویب نمایندگان٬ سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکترای ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوههای «آموزشی و پژوهشی» و «پژوهشمحور» و بر اساس معیارهای زیر انجام خواهد شد:
۱- آزمونهای متمرکز (۵۰ درصد)
۲- سوابق آمزوشی و پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)
۳- مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)
همچنین سنجش و پذیرش برای دوره دکترای ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای زیر خواهد بود:
۱- آزمونهای متمرکز (۳۰ درصد)
۲- سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)
۳- مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)
۴- تهیه طرح واره (۲۰ درصد)
همچنین شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی میتواند با لحاظ بند ت ماده ۱ از ظرفیت دانشگاههای کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده کند. طبق تبصره ۲ این ماده هر یک از وزارتین مکلفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محلهای مورد تایید شورای گسترش خود اقدام کنند. به موجب تبصره ۳ این ماده که به تصویب مجلس رسید نیز مقرر شد طرح واره موضوع بند ۴ دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی ربط رسیده باشد.
تبصره ۴
شورای سنجش و پذیرش دانشجو میتواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ده درصد معیارهای موجود اقدام نماید.
زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است. در جریان بررسی این طرح ماده الحاقی مربوط به سهمیههای مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دورههای تحصیلات تکمیلی نیز به تشخیص رئیس مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع شد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد.