دشت های همدان بیشتر نشست می کند
سرپرست حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه به دلیل عدم مدیریت صحیح آب در استان، 17 فروچاله ایجاد شده، گفت: با ورود ریزگردها در سال 88 به استان، تالاب‌های طبیعی خشک شده و تاکنون احیا نشده‌اند.
کد خبر: ۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷ 28 January 2015

    سرپرست حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه به دلیل عدم مدیریت صحیح آب در استان، 17 فروچاله ایجاد شده، گفت: با ورود ریزگردها در سال 88 به استان، تالاب ‌های طبیعی خشک شده و تاکنون احیا نشده‌اند.

 سید عادل عربی در نشست تخصصی اثرات ریزگردها و راهکارهای مقابله با آن که با حضور 6 استان درگیر با این مهمان ناخوانده برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل بوجود آمدن پدیده ریزگردها چالش آب است که کشور را چند سالی است با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی اهداف برگزاری این نشست تخصصی را برشمرد و تصریح کرد: هم‌اندیشی با 6 استان درگیر با مسئله ریزگردها، بررسی اثرات مخرب ریزگردها بر بخش‌های مختلف همچون تنوع زیستی، گردشگری، اقتصاد و...، نابودی جنگل‌های بلوط و به اشتراک گذاشتن تجربیات استان‌های درگیر با ریزگردها از مهمترین اهداف برگزاری این نشست است.

سرپرست حفاظت از محیط زیست همدان با بیان اینکه کانون‌های تشکیل ریزگردها کشورهای مجاور هستند، افزود: متأسفانه با عدم مدیریت صحیح آب، کانون ریزگردها در کشور ما نیز به وجود آمده‌اند.نمایندگانی از سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و تشکل‌های مردم‌نهاد استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه،‌ ایلام، کردستان و همدان در این نشست حضور دارند.

عربی ابراز داشت: پدیده ریزگردها عامل مهمی در هدررفتن خاک، ایجاد خسارات اقتصادی و از همه مهمتر عامل تهدید سلامت و زندگی انسان‌ها به شمار می‌آید.

وی آلودگی منابع آبی، گسترش نواحی بیابانی، افزایش تصادفات ناشی از کاهش دید، تأثیر منفی بر صنایع دارویی و غذایی، افزایش هزینه درمان خانوارها را از مهمترین پیامدهای ناخوشایند ریزگردها عنوان کرد.

سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: با وجود تنش آبی و شدت تشکیل ریزگردها، متأسفانه ما شاهد خشک شدن تالاب ‌ها و از بین رفتن زیستگاه‌ های آبی در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه استان همدان در شرایط ویژه کم‌آبی قرار دارد، ابراز داشت: اقداماتی نظیر آب مجازی، اصلاح الگوی کشت، اجرای سیستم ‌های نوین آبیاری و... در راستای عبور از بحران آب صورت گرفته است.

عربی با اشاره به اینکه نحوه مدیریت اراضی ملی تأثیر بسزایی در کاهش اثرات ریزگردها دارد، افزود: مسئله ریزگردها در خوزستان به یک بحران تبدیل شده که اگر در راستای کاهش آن اقدام اساسی و برنامه‌ ریزی دقیق صورت نگیرد، استان ‌های دیگر کشور را نیز دچار بحران می‌کند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم مدیریت صحیح آب در استان همدان، 17 فروچاله ایجاد شده، یادآور شد: با ورود ریزگردها در سال 88 به استان همدان، تالاب ‌های طبیعی خشک شده و تاکنون احیا نشده‌اند.

سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست همدان خاطرنشان کرد: به دلیل چرای بیش از حد دام‌ها، اراضی ملی دچار فرسایش شدید شده که تأثیر زیادی در افزایش ریزگردها داشته است.

وی نابودی تنوع زیستی و ریزگردها را اصلی ‌ترین چالش ‌های محیط زیستی کشور بیان کرد و گفت:‌ تاکنون آئین ‌نامه‌ای در راستای مقابله با ریزگردها تدوین شده و اجلاس ‌های  بین‌ المللی در این خصوص برگزار شده که امیدواریم گامی مؤثر در کاهش ریزگردها و اثرات ناشی از آن در کشور داشته باشد.

عربی راهکارهای مقابله با این پدیده را برشمرد و افزود: شناسایی منبع و منشأ ریزگردها،‌ درخت کاری در سطوح مختلف، حفظ مراتع و پوشش‌ های گیاهی،‌ ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرها،‌ کنترل منابع آبی از مهمترین راهکارهای مقابله با پدیده ریزگردهاست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار