بعد از گذشت بیش از 2 سال:
در حالی که بیش از دو سال از افتتاح بلوار پیامبر اعظم(ص) می گذرد،این طرح همچنان در انتظار ورود سرمایه گذران است، این در حالی است که چندی پیش آخوندی وزیر راه وشهر سازی در سخنانی این بلوار معنوی را یکی از طرح های زیان آور قم خوانده است.
کد خبر: ۱۴۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶ 19 December 2015
به گزارش تابناک قم، یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که برای توسعه کلان‌شهر قم در نظر گرفته‌شده است و اجرای آن از سال 1374 آغاز شد و در دستور کار مسئولان وقت شهری قرار گرفت بلوار پیامبر اعظم (ص) یا به تعبیری بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان بود، این پروژه با طول 7 کیلومتر به عنوان یک طرح معنوی حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به مسجد مقدس جمکران متصل می‌کند.

این پروژه تابستان سال 92 و با تلاش‌های دولت دهم به بهره‌برداری رسید و البته از همان ابتدا نیز حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت، دولت دهم این پروژه را یکی از پروژه‌های موفق شهر قم یاد می‌کرد و اعتقاد داشت که این پروژه در آینده می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار موجب رونق و شکوفایی اقتصادی را در شهر قم رقم بزند.

بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان در انتظار سرمایه‌گذار

البته برخی از کارشناسان نیز همسو با نظر دولت بر این اعتقاد بودند که با توجه به ورود میلیونی زائران به شهر قم وجود چنین بلواری که بتواند دو مکان معنوی را به یکدیگر متصل کند لازم است تا میهمانانی که به قم سفر می‌کنند به راحتی بتوانند از حرم مطهر به سوی جمکران حرکت کنند.

از طرفی، در کنار موضوعاتی که بالا مطرح شد، یکی از مسائل بسیار مهمی که می‌توانست این پروژه را در کنار مزایای بسیار مهمی که داشت موردتوجه بیشتری قرار دهد جذب سرمایه‌گذار و احداث طرح‌های متنوع بوده همان‌طوری که درگذشته نیز بر آن تأکید شده بود، اما با گذشت بیش از 2 سال از افتتاح بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان اسلام تا به امروز حتی با تلاش‌های شهرداری و شورای شهر قم اتفاق چندان خاصی رخ نداده است و سرمایه‌گذاری مناسبی نیز انجام‌نشده است.

انتقادات از روند جذب سرمایه‌گذار

موضوعی که چندین بار توسط نمایندگان مجلس قم در مجلس شورای اسلامی و همچنین دولتی‌ها موردانتقاد قرارگرفته است، یکی از منتقدان این موضوع علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی است، وی چندی پیش با انتقاد از روند کند جذب سرمایه‌گذار در این پروژه گفته بود: شهرداری قم باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشد و از توان مردم برای سرمایه‌گذاری در بلوار بزرگ پیامبر اعظم استفاده کند. بلوار پیامبر اعظم یک پروژه ملی و ظرفیت عظیم برای کشور و استان قم است که اگر آن را به همین حالت نگه‌دارند، خاصیت زیادی برای آبادانی نخواهد داشت.

شهرداری به دنبال جلب رضایت‌بخش خصوصی

اگرچه مسئولان شهرداری درگذشته نیز تلاش‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذار انجام دادند اما در این راه نتوانستند موفقیتی به دست آورند در حال حاضر نیز مسئولان جدید شهرداری در تلاش هستند برای این پروژه پرظرفیت کاری را انجام دهند از همین رو سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در توسعه این بلوار تأکید دارد و در این خصوص می‌گوید: با توجه به وضعیت کسادی بازار و همچنین فقدان بودجه مناسب، شهرداری نباید به‌طور مستقیم وارد حوزه ساخت‌وساز در این بلوار شود بلکه با حمایت از بخش خصوصی بتواند ساخت‌وساز در این بلوار را توسعه دهد.

دکتر سقائیان نژاد با اشاره به اینکه باید از شرکت‌های معتبر در حوزه واحدهای اقامتی بهره‌مند شویم گفت: باید روند سرمایه‌گذاری در این بلوار را به سمتی هدایت کنیم که در تعارض با ماهیت مذهبی قم نباشد.

تعبیر وزیر از بزرگ‌ترین پروژه بلوار معنوی جهان

از سوی دیگر با وجود تأکیدات شهرداری قم بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های این بلوار دولتی‌ها در کنار مسائل پیرامونی نظر دیگری دارند، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از دو پروژه مهم منوریل و بلوار پیامبر اعظم (ص) این دو را از پروژه‌های زیان‌آور قم می‌داند و در این خصوص می‌گوید: یکی از مشکلات شهر قم این است که بیش از حد در معرض توجه است، این توجه سبب مداخلات زیان‌باری شده است و نظام اداری و شهری قم نتوانسته این توجه را ساماندهی کند، از آن استفاده مناسب ببرد و نقاط زیان‌بار آن را برطرف کند.

آخوندی طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) که پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر محسوب می‌شود، را یکی از طرح‌های ناکارآمد شهر قم دانست و گفت: این طرح، ستون فقرات شهر قم و هویت قم را مختل کرد و از هر حیثی که به موضوع بنگرید می‌بینید که واقعاً برای بافت شهری قم مخرب بود. البته شکی نیست که افرادی که این طرح را اجرا کردند در پی خدمت به این شهر بودند اما اجرای آن نتیجه عکس داد.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: زمانی که این طرح در حدود سال ۷۳ اجرا شد، شاهد افزایش شدید قیمت مسکن در این شهر بودیم زیرا شهروندان بر این باور بودند که قرار است از شهرداری تهران اعتباری به شهر قم تزریق شود و این اعتبار در قم هزینه شود. این کار روند عرضه و تقاضا را مختل کرد و مشخص نشد اجرای این طرح قرار است کدام‌یک از مشکلات شهر را برطرف کند.

علاوه بر این، پروژه‌های نیمه‌کاره بسیاری در قم وجود دارد که به دلیل کمبود بودجه و مشکلات مالی روند بسیار کندی را سپری می‌کنند، مطمئناً جذب سرمایه‌گذار مناسب در این بلوار می‌تواند آینده مالی خوبی برای شهرداری قم رقم بزند و بخشی از بدهی‌های میلیاردی شهرداری نیز می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این بخش برطرف شود.

درعین‌حال، هرچند بسیاری از سرمایه‌گذاران با نگاهی کاملاً اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از پروژه‌ها وارد می‌شوند اما شهرداری می‌تواند با ارائه تمهیداتی برای حفظ چهره فرهنگی و معنوی بلوار پیامبر اعظم (ص) تلاش کند تا روند سرمایه‌گذاری در این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار