مدیر جهاد کشاورزی بافق از رشد 20 درصدی برداشت محصول زعفران در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 16 December 2015

به گزارش تابناک یزد،حمید عسکری باقرآبادی افزود: 60 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص دارد که 45 هکتار آن مربوط به دهستان سبزدشت و بخش دیگر آن در دهستانهای کوشک و مبارکه است.

مدیر جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه پیاز زعفران پس از گذشت سه سال، در خاک بارور می شود، اظهار کرد: از این سطح زیر کشت، 50 هکتار بارور و 10 هکتار آن هنوز به بار ننشسته است.
وی میزان برداشت زعفران امسال را در واحد سطح 5 کیلوگرم اعلام و اظهار کرد: سالجاری حدود 250 کیلو گرم زعفران خشک از مزارع شهرستان بافق برداشت شده که در مقایسه با سال قبل 20 درصد افزایش دارد.
عسکری، افزایش سطح زیر کشت، هوای معتدل پائیزی، کود دهی مناسب و همچنین آبیاری به موقع و به کار بردن سم علف کش در مزارع زعفران را از مهمترین عامل رشد عملکرد این محصول در شهرستان بافق بر شمرد.
این مسوول، زعفران را از گیاهان کم آب خواه عنوان کرد و افزود: پیاز زعفران یکسال پس از کشت در زمین تکثیر می شود و تا بیش از 10 سال پس از آن محصول می دهد.
وی، زمان آبیاری این محصول را فصل زمستان ذکر کرد و گفت: در تابستان که در ختان و محصولات دیگر نیاز شدید به آبیاری دارند برگ زعفران خشک می شود و تا پائیز که زمان برداشت این محصول فرا می رسد احتیاج به آبیاری ندارد و از این روست که کشاورزان عمده اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص داده اند.
عسکری با بیان اینکه بیش از 450 نفر بهره بردار در زمینه کاشت و داشت و برداشت زعفران فعالیت دارند خاطر نشان کرد: توزیع کود و سم و برگزاری دوره های آموزشی لازم برای ارتقا سطح زیرکشت و افزایش میزان برداشت در سطح، از عمده خدماتی است که جهاد کشاورزی بافق به زعفران کاران منطقه ارائه کرده است.
این مسئول، زعفران را طلای سرخ و از اقلام صادراتی مورد توجه دولت خواند و تصریح کرد: هر سال در منطقه سبز دشت شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول ارزشمند هستیم.
مدیر جهاد کشاورزی بافق، عطر و طعم و کیفیت زعفران این شهرستان را در حد زعفران خوب شهرهای خراسان جنوبی برشمرد افزود: زعفران این منطقه به طور عمده به خراسان جنوبی و رضوی و همچنین شهرهای همجوار صادر می شود.
هر سال از نیمه ابان ماه، کار برداشت زعفران در مزارع شهرستان بافق اغاز می شود و تا پایان فصل پائیز ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، زعفران گیاهی است که نشاط آور و شادی بخش بودن آن زبان زد خاص و عام بوده و دارای طبعی گرم و خشک است.
از دیرباز درتمدن و فرهنگ ایران استفاده از زعفران برای تزئین و طعم دهنده پلو ها و خورشت ها مرسوم بوده و درحال حاضر نیز،ایرانیان طبق رسوم تمدن چندهزارساله خود در محافل و مهمانی ها از زعفران چه بعنوان دم نوش و دم کرده و چه به عنوان طعم دهنده غذاها استفاده درستی می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار