همه باهم واقف باشیم
از سایت خبری - تحلیلی تابناک آذربایجان غربی تجلیل شد/ثبت 36 موقوفه همزمان با هفته وقف در آذربایجان غربی/تعامل اوقاف با رسانه ها باعث شد که فعالیت های حوزه وقف از حاشیه به متن جامعه وارد شود/تجلیل از مستأجران موقوفات
کد خبر: ۱۴۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷ 15 December 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، همایش یاوران وقف و همایش وقف و رسانه به صورت همزمان با حضور اصحاب رسانه، خیرین، متولیان و واقفان خیراندیش در کانون جوانان بسیج ارومیه برگزار شد.

وقف، چشمه همیشه جاری(73)؛

در ابتدای این همایش، عیسی برادری، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اظهار کرد: باید عملکرد اوقاف و امور خیریه را آنگونه که شایسته این سازمان مذهبی و اعتقادی است، تبیین کرد.

وی از صدا و سیمای استان و اصحاب رسانه به علت ایجاد موج خبری در هفته وقف تشکر کرد و گفت: برنامه های هفته اوقاف فقط به 18 تا 24 آذرماه خلاصه نشده است، از یک ماه قبل تمهیدات لازم برای فعالیت های شاخص در این هفته آغاز شده بود و تا چند روز آتی نیز برنامه های شاخصی در شهرستانها اجرا می شود.

حجت الاسلام برادری به تشریح برنامه های هفته وقف پرداخت و گفت: برای نخستین بار در استان، مدیرکل و معاونین اداره کل اوقاف با حضور در مصلای امام خمینی (ره)، پیش از خطبه های نماز جمعه به سؤالات شرعی و حقوقی مردم در حوزه وقف پاسخ دادند.

وی در ادامه به افزایش آمار موقوفات استان در هفته وقف اشاره و خاطرنشان کرد: تا پایان سالجاری باید 140 وقف جدید به ثبت می رسید که خوشبختانه با تلاش همکاران و اجرای برنامه های تبلیغی ترویجی این آمار تا به امروز کامل محقق شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اضافه کرد: تا پیش از هفته وقف 104 موقوفه به ثبت رسیده بود که این آمار در هفته وقف به 140 موقوفه رسید و امیدواریم تا پایان سالجاری بیش از 160 موقوفه به ثبت برسد.


مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی: زمینه گسترش موقوفات و نگاه مثبت به وقف فراهم شده است.

وقف، چشمه همیشه جاری(72)؛

 مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی نیز در این همایش با اشاره به روند تصاعدی ثبت موقوفات جدید در استان، گفت: تعامل اوقاف با رسانه ها باعث شد که فعالیت های حوزه وقف از حاشیه به متن جامعه وارد شود.

وی با تبریک هفته وقف، گفت: در این هفته با تلاش دست اندرکاران وقف، شاهد موج رسانه ای و خبری در راستای اشاعه فرهنگ وقف در اقصی نقاط استان بودیم.

مجرد تصریح کرد: زمینه گسترش موقوفات و نگاه مثبت به وقف فراهم شده است که آمار و ارقام در سطح ملی و استانی حاکی از این اتفاق مبارک است.

وی با اشاره به روند تصاعدی ثبت موقوفات جدید در استان، اظهار کرد: تعامل اوقاف با رسانه ها باعث شد که فعالیت های حوزه وقف از حاشیه به متن جامعه وارد شود.

مدیرکل صدا وسیمای آذربایجان غربی گفت: آثار تعامل وقف و رسانه در سطح جامعه مشهود است و موضوع وقف از بین خواص و حقوقدانها به متن جامعه جاری شده است که اتفاق خوبی است.

مجرد اضافه کرد: فرهنگ سازی موضوعی در عصر کنونی بدون حضور رسانه میسر نیست، بنابراین رسانه می تواند در نهادینه سازی فرهنگ وقف کمک کار باشد.

وی تصریح کرد: معرفی اسطوره های اصلی وقف استان، موقوفات بزرگ، مصارف آنها بر اساس نیات واقفین می تواند در اشاعه فرهنگ وقف در جامعه مؤثر باشد.

مجرد تأکید کرد: دست اندرکاران وقف برنامهریزی خوبی داشتند تا موج رسانه ای در موضوع وقف در جامعه ایجاد شود؛ مسؤولان اوقاف با درک موضوع" تقویت اعتماد عمومی نسبت به مجموعه اوقاف " هدف گذاری خوبی در این زمینه داشتند که رسانه ها نیز به عنوان مکملاقدام کردند.

وی تأکید کرد: آگاهی مردم از ثبت موقوفات در سامانه و درآمدها و شفاف سازی عملکرد مجموعه اوقاف، رویکرد مردم به این حوزه را بیشتر می کند بنابراین باید تبیین حقوق شرعی و قانونی وقف را جدی گرفت.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی تأکید کرد: معتقدم با توجه به اعتقاد مردم، با تشریح شفاف عملکرد مجموعه اوقاف نیازی به تبلیغ مستقیم وجود ندارد البته رسانه ها می توانند تکمیل کننده کار باشند.

مجرد با اشاره به اینکه فرآیند مناسبی برای امانتداری از امانتهای واقفان طراحی شده است، اذعان داشت: اگر در گذشته خبرهای ناگواری از دست درازی و تعدی در موقفات به گوش می رسید، امروز جلوی بخشی از آن گرفته شده و مابقی نیز با کمک رسانه ها احیا می شود.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی بر نوآوری در موقوفات و نیات تأکید کرد و گفت: نیازهای جامعه می طلبد که موقوفات پاسخ درخوری در این بخش ها داشته باشد که اداره اوقاف و امور خیریه باید آنها را به مردم و خیرین مشاوره دهد.

وی بر استمرار موج رسانه ای در خصوص وقف در طول سال تأکید کرد و افزود: البته باید خیرین و واقفان نیز با رسانه ها همکاری لازم را داشته باشند و بدانند که تبلیغ کار خیر ریا نیست و می تواند به گسترش امور خیر منجر شود.


نیات واقفان را به سمت نیازهای ضروری جامعه سوق می دهیم

وقف،چشمه همیشه جاری(74)؛

در ادامه این همایش، ناصر جوانبخت مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر بسیاری از نیت های واقفان در کشور و استان به سمت موضوعات خاصی سوق داده می شود که در برخی موارد نمی توانند نیازهای ضروری جامعه و مردم را جوابگو باشند که به همین علت باید فرهنگسازی در راستای تغییر این روند را در دستور کار داشته باشیم.


وی اضافه کرد: این امر نیازمند همراهی و مشارکت بیشتر رسانه ها در معرفی بیش از پیش نیازهای جامعه و بیان ضرورت های توجه واقفان به این امر است.


وی یکی از مهمترین مشکلات حوزه وقف در آذربایجان غربی را عدم توجه بیشتر مستاجران موقوفات به پرداخت مطالبه موقوفات دانست و اظهار کرد: اکثر پرونده های دادگاهی اداره کل اوقاف استان به این موضوع اختصاص دارد.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی ادامه داد: در امور وقف ما باید به مستاجرانی هم که در سریعترین زمان، مطالبات موقوفات را پرداخت می کنند توجه کنیم و از آنان تقدیر کنیم.


حجت الاسلام جوانبخت گفت: سرمایه عظیم فکری موضوع وقف در کشور و آذربایجان غربی، بیان سیره و روش پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در این خصوص است که رسانه ها در این بخش نیز می توانند موارد لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.


وی افزود: امسال پیش بینی شده بود که 140 وقف جدید در آذربایجان غربی به ثبت برسد که این امر در کمتر از 9 ماه تحقق یافت و امیدوار هستیم تا پایان سال این تعداد به بیش از 160 مورد برسد.


دکتر ندیم سخنران دیگر این همایش بود که با ترسیم اهمیت وقف در اقتصاد کشور گفت: قبل از کشف و اکتشاف نفت، در کشور ایران کارهای عمرانی زیادی شده بود که بیشترین مخارج آن از راه وقف و زکات و سایر قوانین مالی دینی تأمین میشد.

وی افزود : اکنون قیمت نفت به پایین ترین سطح خود رسیده و درآمد حاصله از آن ، مخارج استخراج آن را تأمین نمی کند و ما باید به فکر تأمین هزینه های کشور از راههای مختلف باشیم.

به اعتقاد وی یکی از بهترین راههای رشد و آبادانی کشور حرکت در مسیر وقف و نشان دادن اهمیت آن در جامعه باید باشیم که برای این امر باید در مرحله اول در بین مسئولین اوقاف و امور خیریه تغییر نگرش بوجود آید و رویکرد بهره برداری اقتصادی از موقوفات در راستای نیات خیرین و واقفین حرکت بکنند.

در انتهای این همایش  از فعالان رسانه ای عرصه وقف و خیرین و یاوران وقف از جمله مدیر مسئول سایت تحلیلی -خبری تابناک آذربایجان غربی تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار