در همایشی که به مناسبت هفته وقف در یزد برگزار شد، قدیمی‌ترین موقوفات کشور که در سامانه جامع موقوفات ثبت شده‌اند، معرفی شدند که مسجد جامع کبیر یزد نیز از جمله آنهاست.
کد خبر: ۱۴۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴ 15 December 2015

به گزارش تابناک یزد،همزمان با هفته وقف، نشست تخصصی «وقف، خدمات متقابل موقوفات و توسعه امور شهری» با حضور شهرداران و اعضای شورای شهر مناطق مختلف استان یزد برگزار شد.

در این نشست علاوه بر معرفی قدیمی‌ترین موقوفات و اعلام گزارشی از ثبت آنها در سامانه جامع موقوفات کشور، راه‌های همکاری اوقاف و شهرداری در مناطق مختلف شهری و روستایی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۱۷۰ هزار مورد از موقوفات کشور در سامانه جامع اوقاف به ثبت رسیده است، اظهار داشت: در تلاش برای ثبت نیت واقفان این موقوفات نیز هستیم و تاکنون ۷۰۰ نیت واقفان نیز به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام حسین اژدری عنوان کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده در این سامانه، قدیمی‌ترین موقوفه کشور مربوط به ۱۱۱۵ سال پیش برای موقوفه‌ای در اصفهان و پس از آن موقوفه‌ای در استان قزوین مربوط به ۹۰۰ سال پیش و سپس مسجد جامع کبیر یزد مربوط به ۷۰۰ سال پیش است.

وی با بیان اینکه وقف در واقع دوراندیشی برای دنیا و آخرت است و کار خیر وقف، نتیجه تفکر انسان‌های دوراندیش است، عنوان کرد: وقف زیباترین سنت الهی است و اقشار مختلف مردم از نتایج آن بهره‌مند می‌شوند.

تخصصی ترین بیمارستانهای کشور وقفی است

اژدری با بیان اینکه وقف در همه حوزه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و ... قابل انجام است، بیان کرد: در حال حاضر تخصصی‌ترین بیمارستانهای کشور وقفی است و این سنت حسنه توانسته سهم قابل توجهی در تامین سلامت و معیشت مردم داشته باشد.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه همه در هر جایگاهی که هستند باید حق وقف را به جای آورند، عنوان کرد: از شهرداران و اعضای شوراهای شهر نیز می خواهیم تا همواره وقف را مانند امموال خود بدانند و طرح‌های کم درآمد یا بی درآمد را در زمین‌های وقفی اجرا نکنند و کمک کنند تا وقف به بن بست نرسد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد نیز در این نشست با اشاره به سابقه وقف در فرهنگ دینی و جایگاه آن در دین اسلام اظهار داشت: پیامبر اکرم و ائمه اطهار (ع) همواره بر ماندگار ماندن سنت حسنه وقف تاکید داشته‌اند.

در مورد وقف کوتاهی شده است

حجت الاسلام سید محمدکاظم مدرسی عنوان کرد: در گذشته در مورد وقف کوتاهی های بسیاری صورت گرفته و اکنون باید به شکلی عمل شود که نقایص گذشته برطرف شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که قانون از وقف حمایت کند، این سنت حسنه دوباره در جامعه اسلامی احیا شده و رواج می یابد.

مدرسی با اشاره به نقش شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر در مورد احیا فرهنگ وقف بیان کرد: اگر گاهی در مسیر ساخت و سازهای شهری زمینی وقفی وجود داشت باید ضمن تشکیل کارگروهی این موانع برطرف شده و با اجازه شرعی نسبت به جایگزینی و تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود.

وی ادامه داد: باید با رکود وقف مقابله شود یعنی اینکه باید وقف جدید افزایش یابد و برای احیای وقف‌های قدیمی تلاش بیشتری صورت گیرد.

آمار ۴۰ وقف جدید در یک سال قابل دفاع نیست

مدرسی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰ وقف جدید در استان یزد انجام شده است، افزود: این آمار به معنای آن است که وقف رکود داشته و این آمار قابل دفاع نیست بنابراین باید موانع رفع و اعتماد مردم نسبت به اجرای نیت آنها جلب شود.

استاد حوزه و دانشگاه یزد با بیان اینکه متاسفانه گاهی ادارات و شهرداری‌ها نیز حق وقف را ادا نمی کنند، یادآور شد: متاسفانه گاهی شهرداری‌ها طرحهای غیر اقتصادی خود را در زمین‌های وقفی قرار می دهند و ساختمانهایی همچون آتش نشانی و یا انبار و حتی پارک را  در این زمین ها تعریف کرده اند که هیچگونه در آمدی ندارد.

مدرسی ادامه داد: این عمل مانع شدن برای ادامه وقف است و باعث رکود وقف می شود و مسئولان جامعه اسلامی باید با آن مبارزه کنند و توجه داشته باشند که به خاطر چند سال مسئولیت، حق وقف را تا ابد بر گردن خود باقی نگذارند.

ادارات مانع عمل به نیت واقف نشوند

وی با اشاره به اینکه در یزد و برخی شهرستانها برخی از ادارات دولتی در زمین های وقفی قرار گرفته اند، گفت: برخی از در آمدهای موقوفه رشتی برای چاپ و نشر قرآن و نشر فرهنگ اسلامی مشخص شده است اما متاسفانه اکنون اداره ای در آن بنا شده که امکان عمل به نیت واقف را سلب کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد نیز در این همایش گفت: وقف هرگز به بن بست نمی رسد و برای تبدیل به احسن کردن آن نیار به مجوز شرعی است و در مورد زمین‌های وقفی در سطح شهر و روستا نیز وضعیت به همین شکل است.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: اگر در مسائل شهری مشکلی در مورد وقف به وجود بیاید، باید با تشکل کارگروهی با حضور نمایندگان آن نهاد و یا شهرداری و همچنین اوقاف، برای تامین نظر واقف و همچنین رفع مشکل اقدام شود.

وی تصریح کرد: برخی از زمین های وقفی که در توسعه شهری قرار می گیرد، قابلیت تبدیل به احسن را دارد و باید حق و حقوق وقف و همچنین نظر واقف تامین شود تا حق وقف ضایع نشده و باعث از بین رفتن وقف نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار