معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: از ابتدای امسال تاکنون 3 هزار و 55 اجاره‌نامه اولیه برای موقوفات استان منعقد شد.
کد خبر: ۱۴۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 13 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، نوروز رشیدی با اشاره به اینکه امروزه دست‌یابی به توسعه اقتصادی از ضرورت‌های انکارناپذیر بوده و نقش بارز آن در اقتصاد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار کرد: جست‌وجو در متون اسلامی در این باره، نشان‌دهنده آن است که اسلام در پرداختن به مسائل و مباحث مربوط به اقتصاد و توسعه اقتصادی از همه ادیان، مذاهب و مکاتب دیگر پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه سنت حسنه وقف یکی از ابزارهای دست‌یابی به توسعه اقتصادی همه‌جانبه در اسلام به‌شمار می‌رود، افزود: وقف یکی از نهادهای مهم و ممتاز دینی و اسلامی است که در گستره فعالیت‌های اقتصادی ضمن حرکت در مسیر توسعه و ایجاد چرخه تولید، اشتغال و ارائه خدمات متنوع اقتصادی به نظام اسلامی موجب تعاون و ایجاد حس نوع دوستی و تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه می‌شود.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران تصریح کرد: در حال حاضر با اهتمام جدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در تدوین سند نظام جامع اقتصاد وقف در چارچوب اقتصاد ملی منطبق با سیاست‌ها و راهبردهای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در افق 1404 و تأکید وی در بازنگری نقش وقف در اقتصاد، به ارتقاء نقش وقف در اقتصاد مقاومتی و افزایش سطح مشارکت مردم و خیران در امر سازندگی و توسعه اقتصادی کشور موجب اتخاذ تصمیمات مهمی در سطح سازمان شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در سال‌های اخیر با ایجاد و راه‌اندازی سامانه جامع بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات زمینه تحقق این مهم تا حدود زیادی محقق شده است، لیکن برای تحلیل و اتخاذ تصمیمات راهبردی، نیازمند تکمیل و بروزرسانی اطلاعات هستیم که امیدوارم با برنامه‌ریزی و عزم جدی همکاران سازمان سریعاً به این مهم دست یابیم.

رشیدی از به روزرسانی و تجدید اجاره‌نامه 6 هزار و 407 موقوفه مازندران در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: نظر مراجع تقلید و علما بر واقعی‌سازی نرخ اجاره موقوفات در راستای اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان خیراندیش است و از همین‌رو ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های استان مازندران در طول سال اقدام به به روزرسانی نرخ اجاره موقوفات می‌کنند.

وی شناسایی متصرفان رقبات موقوفات و تنظیم اسناد اجاره اولیه را از وظیفه مهم معاونت بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه برشمرد و اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 3 هزار و 55 اجاره‌نامه اولیه برای موقوفات استان منعقد شد.

رشیدی با بیان اینکه یک‌هزار و 920 رقبه موقوفات در حوزه شهری از سوی ادارات اوقاف در شهرستان‌ها شناسایی شدند، ادامه داد: وصول مطالبات موقوفات از دستگاه‌های حقیقی و حقوقی یکی از مهم‌ترین وظایف اوقاف در اجرای امینانه نیت موقوفات به‌شمار می‌رود.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه اوقاف مدافع حقیقی حق و حقوق موقوفات است و هیچ‌گاه از حق نیت واقف در برابر موقوفه‌خواران کوتاهی نمی‌کند، افزود: حضور اوقاف در جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال موجب پیگیری جدی مطالبات موقوفات از نهادها، دستگاه‌های اجرایی و انتظامی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 15 پروژه تعمیر رقبات عرصه و اعیان موقوفات مازندران با 5 هزار و 952 متر مربع در حال انجام است، ادامه داد: این پروژه‌ها با 155 میلیون تومان هزینه بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رشیدی با بیان اینکه طرح GIS برای 13 هزار و 580 رقبه موقوفات مازندران انجام شد، تصریح کرد: در این طرح اطلاعات مکانی رقبات موقوفات در نقشه‌های شهری و ماهواره‌ای با 200 میلیون تومان هزینه قرار گرفت.

وی از اجرای 162 پروژه عمرانی امام‌زادگان و بقاع متبرکه با 66 هزار و 110 متر مربع در استان مازندران خبر داد و گفت: این تعداد پروژه عمرانی با 40 میلیارد تومان هزینه و پیشرفت 47 درصدی در حال انجام است که امیدواریم تا پایان امسال تعدادی از آنها به بهره‌برداری برسد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار