در دیدار کارکنان اداره کل اوقاف با استاندار قزوین:
استاندار قزوین با اشاره به این که متولیان حوزه وقف در استان قزوین فعالیت های خوبی داشته اند گفت: این که سرمایه های عظیم وقف به درستی و امینانه در استان قزوین مدیریت می شود مردم را به وقف دلگرم می کند.
کد خبر: ۱۴۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰ 09 December 2015
به گزارش تابناک از قزوین، فریدون همتی در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین و هیئت امنای امامزادگان این استان که ظهر امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: آنچه نظام و مردم ولایتمدار ایران عزیز دارند از برکت اسلام، پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) است.

وی افزود: امیدواریم خداوند متعال بیش از پیش به این نظام توفیق دهد که در توسعه و گسترش ارزش‌های دینی و انقلابی موفق باشد.

استاندار قزوین اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که باید از طریق تشویق مردم به وقف و ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه‌اش سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کنیم.

همتی ادامه داد: با توجه به این تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید مردم را تشویق کنید تا بتوانید فرهنگ وقف را توسعه دهید و تلاش کنید مردم به ارزش‌های الهی و خداپسندانه جذب شوند.

وی با بیان اینکه وقف یکی از آموزه‌های جدی ما در اسلام است و ریشه طولانی دارد،‌ عنوان کرد: هر اندازه مردم ببینند سرمایه‌های وقف امینانه مدیریت می‌شود و در مسیر نیازهای جامعه به کار گرفته می‌شود قطع یقین تشویق می‌شوند که اموال و دارایی‌های خود را به شکل فردی و یا گروهی وقف کنند.

استاندار قزوین تصریح کرد: اگر کارکردهای وقف و منافع حاصل از آن در حوزه نیازهای واجب و جدید مردم به کار گرفته شود و مردم نیز در جریان این اقدامات قرار گیرند قطعاً‌ مشارکت بیشتری در این زمینه دارند.

همتی خاطرنشان کرد: در هفته وقف باید تجمیع اقدامات و برنامه‌ها را برای مردم تبیین کنیم اما نظام تبلیغی و فرهنگ‌سازی در مورد آن باید در طول سال وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ وقتی مردم آثار وقف خود را ببینند قطع یقین در این مسیر با انگیزه بیشتری گام برمی‌دارند همانگونه که گذشتگان برای ما آثار نیکی بر جای گذاشتند.

استاندار قزوین با بیان اینکه سرمایه اصلی اوقاف اعتماد مردم به کارکرد آن است، یادآور شد: وقف به عنوان یک آموزه دینی مورد قبول مردم است اما مردم تمایل دارند این منابع درست به کار گرفته شود و نیازهای واجبی که شاید رفع آنها برای دولت مقدور نباشد را پاسخ دهد.

همتی تصریح کرد: دشمنان این نظام توطئه کرد‌ه‌اند با اقداماتی از قبیل کاهش قیمت نفت اجازه ندهند دولت برنامه‌های توصیه‌ای خود را به خوبی پیش ببرد تا مردم از این نظام ناامید شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط و بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم، گفت: آثار تحریم‌ها کمتر از جنگ تحمیلی نبوده و شاید بیشتر از آن مانع توسعه کشور ما در حوزه‌های مختلف شود اما با تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب و تلاش خدمت‌گزاران دولت تدبیر و امید نهایت تلاش خود را برای توسعه کشور به کار می‌گیرد.

استاندار قزوین افزود: مردم هم وقتی ببینند نیت تمام دستگاه‌های اجرایی خدمت صادقانه به آنان است، قطع یقین رضایت‌خاطر داشته و قانع هستند.

همتی مطرح کرد:‌ در این مقطع از زمان سازمان اوقاف و امور خیریه نقش مهمی بر عهده دارد و می‌‌تواند به مردم و دولت کمک کند.

وی عنوان کرد‌:‌ کارهایی که از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود به صورت مستقیم در مسیر دین و ارزش‌های دینی است که سرمایه عظیمی به منظور طی کردن این راه برای مدیریت در این بخش و خدمت در این حوزه است.

استاندار قزوین یادآور شد:‌ در جلسات مختلف به سایر دستگاه‌های اجرایی استان قزوین نیز تأکید می‌‌کنم با اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان همکاری لازم را داشته باشند.

وقف و خدمات شایسته موقوفات در قزوین

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی در ادامه این دیدار اظهار کرد: بیش از 8 هزار و 500 بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود دارد که از این میان 264 امامزاده در استان قزوین مستقر است که در تمام شهرستان‌های استان متمرکز شده و مردم از نعمت وجودی آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: امامزادگان استان قزوین به لحاظ شجره‌نامه از امامزادگانی هستند که شجره‌نامه آن‌ها معتبر است و برخی از امامزادگان مانند امامزاده حسین(ع) جنبه فراملی و بین‌المللی نیز دارند.

نوروزی ادامه داد: سیاست ما در حوزه بقاع متبرکه براساس منویات مقام معظم رهبری این است که باید بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شود که در این راستا تمام برنامه‌های فرهنگی و دینی در بقاع متبرکه متمرکز شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری برنامه آرامش بهاری را به مدت 20 روز برای مسافران نوروزی در بقاع متبرکه استان برگزار کردیم که شامل اسکان، پذیرایی و اجرای برنامه‌های مختلف بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه استان قزوین در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد و مسیر مواصلاتی 12 استان دیگر کشور به شمار می‌رود، آمار جذب گردشگران مذهبی در استان قزوین بالاست.

نوروزی گفت: در دو سال گذشته بیشترین آمار بازدیدکنندگان از استان مربوط به گردشگرانی بود که از امامزادگان و مساجد شاخص استان قزوین بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سه سیاست کلی در حوزه موقوفات تبیین کرده است، بیان کرد: نخستین سیاست تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب حفظ و نگهداری موقوفات موجود است که در این راستا گام‌های خوبی در استان قزوین برداشته شده‌ است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: برخی از موقوفات که مجهول بودند، شناسایی شده و برای آن‌ها سند دریافت کردیم که قطع‌یقین این امر می‌تواند اثرات مطلوب زیادی داشته باشد.

نوروزی با اشاره به اینکه دومین سیاسیت تبیین شده از سوی رهبری ایجاد وقف‌های جدید است، اضافه کرد: از سه سال گذشته وقف‌های گروهی در راستای ایجاد وقف‌های جدید در استان در دستورکار قرار گرفته است که تاکنون بیش از 220 مورد وقف جدید به ثبت رساندیم.


وی ادامه داد: به مناسبت‌های مختلف غرفه «همه واقف باشیم» را در خیمه‌های معرفت برپا می‌کنیم تا در مورد وقف به مردم مشاوره دهیم زیرا این امر موجب می‌شود مردم با آگاهی کامل و متناسب با نیاز روز جامعه وقف داشته باشند.

نوروزی تصریح کرد: در بخش‌های مختلف جامعه به ویژه در مورد زوج‌های جوان بی‌بضاعت کاروان جهیزیه را راه‌اندازی کردیم که تاکنون از این محل 400 تا 450 زوج جوان اقلام اساسی جهیزیه را دریافت کردند.


وی با اشاره به اجرای طرح مهر تندرستی گفت: در این طرح برای تأمین دارو و درمان افراد بیمار بی‌بضاعت کمک می‌شود که از محل درآمد موقوفاتی است که با این نیت وقف شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین خاطرنشان کرد: طرح آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی، ضیافت الهی، مهر تحصیلی، برنامه‌های دهه ولایت و اعزام مبلغ برخی دیگر از اقدامات فرهنگی این اداره کل به شمار می‌رود.

نوروزی اظهار کرد: در حوزه موقوفات حدود یک‌هزار و 970 موقوفه اعم از متصرفی و غیرمتصرفی و بیش از 23 هزار رقبه داریم که تعداد رقبات قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه این آمارها نشان از تدین مردم استان قزوین از سال‌های دور دارد، عنوان کرد: بیش از 430 میلیون تومان در سال جاری به هیئت‌های مذهبی و مراسم‌های مختلف تعزیه‌خوانی و روضه‌خوانی از محل موقوفات تزریق شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: علاوه‌بر کارهای فرهنگی در حوزه کارهای اقتصادی اقداماتی از قبیل ساخت واحدهای مسکونی برای زوج‌های جوان، درمانگاه خیریه در بیدستان و مجتمع تجاری الماس شرق در محمدیه انجام شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار