کد خبر: ۱۴۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ 09 December 2015

به گزارش تابناک یزد،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رییس ستاد انتخابات استان یزد با بیان این که حدود 20 هزار نفر در در برگزاری انتخابات سال جاری در استان فعالیت می‌کنند، گفت: تا امروز 730 شعبه ثبت‌نام و اخذ رأی در استان برای انتخابات پیش رو در نظر گرفته‌ شده است.

محمد علی طالبی در آستانه شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات، در جمع اهالی رسانه با اشاره به نقش رسانه‌ها در حضور گسترده مردم در انتخابات و اطلاع‌رسانی شفاف به آن‌ها، فعالیت‌های صورت گرفته تا امروز در ستاد انتخابات استان را یادآور شد و اظهار کرد: از تیرماه ستاد انتخابات را در استان تشکیل دادیم و تا امروز 24 جلسه ستاد با 121 مصوبه داشته‌ایم.

وی با بیان این که این ستادها در 10 شهرستان و 11 بخش مستقل استان در حال فعالیت هستند، عمده کار ستاد انتخابات استان تا به امروز را تمهید مقدمات برگزاری انتخابات و تسهیل شرایط برای شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات ذکر کرد و گفت: در این راستا پیش‌بینی عوامل اجرایی، پیش‌بینی شعب ثبت‌نام و اخذ رأی و پیش‌بینی تعرفه و برگ رأی موردنیاز انجام‌ شده است.

طالبی عنوان کرد: حدود 20 هزار نفر در انتخابات سال جاری اعم از عوامل اجرایی و نظارت و پشتیبانی در برگزاری انتخابات فعالیت خواهند داشت و تا امروز 730 شعبه ثبت‌نام و اخذ رأی برای انتخابات پیش رو در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: با بازدیدهای انجام‌شده از تمامی شعب مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شعبه‌های اخذ رأی را رفع کرده‌ایم و در حال حاضر استان یزد جزو استان‌های برتر ازنظر آمادگی شعب ثبت‌نام و اخذ رأی برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ادامه داد: نشست‌های متعددی را با هیئت نظارت استان، شورای پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در دادگستری، جلساتی با دستگاه‌های متولی پاسخگویی به استعلامات قانونی و بررسی صلاحیت نامزدها داشته‌ایم که تقریباً می‌توان گفت شرایط کامل و تعامل بسیار خوبی بین نهادهای مختلف فعال در انتخابات برای شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات پیش رو وجود دارد.

وی تصریح کرد: با همین تعامل و همکاری مناسب می‌توانیم شاهد برگزاری انتخابات شکوهمندی در استان و در هفتم اسفندماه سال جاری باشیم.

رییس ستاد انتخابات استان با اشاره به بحث برگزاری انتخابات به ‌صورت رایانه‌ای افزود: از شروع ثبت‌نام و تشکیل هیئت‌های اجرایی 25 فرآیند برای انتخابات تعریف‌شده است که 24 فرآیند آن به‌صورت رایانه‌ای و از طریق سامانه جامع انتخابات برگزار و یک روش اخذ رأی به‌صورت دستی انجام می‌شود.

طالبی گفت: برنامه زمان‌بندی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از بیستم آذرماه و با اعلام دستور شروع انتخابات توسط وزیر محترم کشور آغاز و از 26 آذرماه ثبت‌نام نامزدهای انتخابات این مجلس در فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه (فرمانداری شهرستان یزد) و وزارت کشور شروع خواهد شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: بعد از این مرحله، فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان در هیات مرکزی نظارت انجام می‌شود و نهایتاً شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات اقدام می‌کند.

‌رییس ستاد انتخابات استان ادامه داد: بعد از مشخص شدن صلاحیت نامزدها و انجام فرآیند مربوط به این بخش، روز 21 بهمن‌ماه اسامی داوطلبان تاییدشده انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام می‌شود و از 22 بهمن‌ماه به مدت 14 روز تا پنجم اسفندماه مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری است.

وی افزود: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از 28 آذرماه با دستور شروع انتخابات از طرف وزیر محترم کشور آغاز و با شروع برنامه زمان‌بندی ثبت‌نام نامزدها به مدت هفت روز ادامه آغاز می‌شود.

طالبی تصریح کرد: در انتخابات پیش رو چهار حوزه انتخابیه در استان داریم که نامزدهای انتخابات برای ثبت‌نام باید به فرمانداری‌های مراکز این چهار حوزه انتخابیه مراجعه کنند.

رییس ستاد انتخابات استان گفت: حوزه انتخابیه یزد و اشکذر به مرکزیت شهرستان یزد، حوزه انتخابیه مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد به مرکزیت شهرستان مهریز، حوزه انتخابیه تفت و میبد به مرکزیت شهرستان تفت و اردکان به مرکزیت شهرستان اردکان، چهار حوزه انتخابیه استان را تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: بعد از ثبت‌نام نامزدها و هم‌زمان با اخذ مدارک از داوطلبان کار استعلام سوابق آن‌ها در مراجع چهارگانه مشخص‌شده در قانون شامل دادستانی کل کشور، سازمان ثبت‌احوال، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات انجام خواهد شد و هیات‌های اجرایی که از همان روز 28 آذرماه فرآیند انتخاب آن‌ها انجام می‌شود، کار بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را در این چهار شهرستان مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهند داد و نتایج به هیات نظارت اعلام می‌شود.

معاون استاندار اظهار کرد: هیات‌های نظارت بررسی صلاحیت‌ها و پاسخگویی به شکایت‌های داوطلبان عدم احراز صلاحیت شده برای انتخابات را بر عهده خواهند داشت و تا 27 بهمن‌ماه اسامی نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر می‌گردد که از 29 بهمن‌ماه به مدت یک هفته تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود.

طالبی ادامه داد: تفاوت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در مدت‌زمان تبلیغات نامزدها است که در مجلس خبرگان این مدت دو هفته و در مجلس شورای اسلامی یک هفته است.

وی تصریح کرد: در بحث شرایط رأی‌دهندگان تفاوتی که این انتخابات با بعضی انتخابات دیگر دارد این است که در این انتخابات افراد با سن 18 سال تمام می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که شامل متولدین 7/و 12/ 1376 و قبل از آن است.

معاون استاندار گفت: نکات متعددی به دستگاه‌های اجرایی انتخابات استان ابلاغ‌شده است و ممنوعیت استفاده از وسایل و امکانات دولتی، صداوسیما و خطبه‌های نماز جمعه برای تبلیغات نامزدها ابلاغ‌شده و شرایط به‌ نوعی فراهم شده است که کمترین مشکل در زمینه استفاده از امکانات دولتی و استفاده از وسایل عمومی برای تبلیغات نامزدها را داشته باشیم.

طالبی اظهار کرد: فعالیت داوطلبین احتمالی در حوزه‌های مختلف استان در حال رصد است تا از تخلفاتی که ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری شود.

رییس ستاد انتخابات استان با معرفی کمیته‌های مختلف این ستاد عنوان کرد: ستاد امنیت انتخابات، کمیته فناوری اطلاعات، کمیته استعلامات و حراست ستاد انتخابات، کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد و کمیته مالی و پشتیبانی ازجمله کمیته‌هایی هستند که در ذیل ستاد انتخابات فعالیت می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: تعداد نامزدهای احتمالی طبق رصد فعالیت آن‌ها در استان داشتیم حدود 80 نفر و در مجلس خبرگان رهبری حدود 8 نفر است.

طالبی ادامه داد: در بحث انتخابات و همکاری و تعامل با احزاب و تشکل‌ها برنامه‌ای در نظر داریم جلسات مشترک و همایش‌هایی را با احزاب و تشکل‌ها در روزهای آینده و باهدف مشارکت هرچه بهتر گروه‌های سیاسی در بحث انتخابات و فراهم کردن بستر مشارکت بیشتر مردم برگزار کنیم.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های مختلف ازجمله در دوره گذشته یکی از استان‌های با مشارکت بالای مردم بودیم ولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی فاصله با متوسط کشوری زیاد نبود و حتی در بعضی دوره‌ها به میزان ناچیزی پایین‌تر از متوسط کشوری قرار داشتیم.

رییس ستاد انتخابات استان تصریح کرد: اعتقادداریم می‌بایست بستر حضور گرایش‌ها و سلایق مختلف در چارچوب نظام در این انتخابات فراهم شود تا مردم احساس کنند نمایندگان موردنظرشان در جمع نامزدهای نهایی حضور دارد.

طالبی اظهار کرد: به عقیده من کسانی که خودشان تشخیص می‌دهند شرایط قانونی لازم و جایگاهی بین مردم‌دارند باید از این فرصت استفاده کنند و در انتخابات پیش رو خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند تا شرایط برای حضور همه سلیقه‌ها درصحنه انتخابات فراهم شود.

معاون استاندار در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعداد کم نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی و ناعادلانه بودن این توزیع در سطح استان، خاطرنشان کرد: با همه تلاش‌هایی که برای تغییر حوزه‌های انتخابیه در سطح کشور صورت گرفت متأسفانه این اقدامات به نتیجه نرسید و منحصر به استان یزد نبوده است.

وی ادامه داد: علیرغم اجازه‌ای که قانون اساسی برای اضافه کردن تعداد 20 نفر به نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی داده است، متأسفانه از این ظرفیت استفاده نشد و با توجه به این که قرار بود یک نماینده به تعداد نمایندگان استان یزد اضافه شود این طرح به نتیجه مطلوب نرسید و این انتخابات براساس همان حوزه‌بندی انتخاباتی که قبل از انتخابات مجلس ششم صورت گرفته برگزار می‌شود.

رییس ستاد انتخابات استان افزود: یکی از گزینه‌های مطرح در مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات استانی بود که این موضوع یک‌بار موردبحث قرار گرفت و قرار بود استان یزد به‌عنوان پایلوت انتخاب شود که با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بود این طرح جدید نیز مورد موافقت قرار نگرفت.

طالبی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر نقش و حضور زنان یزدی در بحث کاندیداتوری و شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و بحث حضور بانوان درصحنه انتخابات به‌عنوان رأی‌دهنده تأثیر بسیار خوبی در آمار مشارکت استان خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طرفی نقشی که زنان در خانواده‌دارند می‌تواند در حضور دیگر اعضای خانواده تأثیرگذار باشد و ما انتظار ایفای نقش اجتماعی پررنگ‌تری را از بانوان استان داریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گفت: بر اساس این انتظار طبیعی است که زنان می‌توانند خودشان را در معرض انتخاب قرار دهند و حضورشان به ‌عنوان یک نامزد در حقیقت فضایی برای عرضه توانمندی‌های بانوان استان و ایجاد ظرفیت‌های جدیدی برای پذیرفتن مسئولیت‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در انتخابات شوراهای اسلامی حضور زنان را در بسیاری از شوراهای اسلامی شهر و روستا داریم و همین حضور زنان باعث شده است نرخ مشارکت اجتماعی بانوان ارتقا پیدا کند و قطعاً حضورشان در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین تأثیری خواهد داشت.

رییس ستاد انتخابات استان یزد در پایان ابراز امیدواری کرد که انتخابات هفتم اسفند، انتخاباتی پرشور و حماسی باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار