معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تصویب دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری ها در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت : این دستورالعمل بزودی از سوی وزیر کشور برای اجرا به استانداران ابلاغ می شود.
کد خبر: ۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵ 15 March 2015
تصویب دستورالعمل ستاد مدیریت بحران شهرداری هابه گزارش تابناک یزد، هوشنگ خندان دل اظهار داشت: دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری ها به استناد ماده 55 قانون شهرداری و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و آیین ­نامه اجرایی قانون مذکور برای اجرا در شهرداری­ های کشور تهیه و تدوین شده است.
وی افزود: این دستورالعمل در راستای شرح وظایف سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بر شهرداری­ها و سازمان­ های تابعه با بهره­ گیری از تجارب متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت بحران است.
خندان دل هدف اصلی تهیه این دستورالعمل را ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف قانونی شهرداری­ ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری و تعامل درون سازمانی و برون سازمانی با سایر سازمان­ ها و دستگاه­ های مرتبط به گونه­ ای که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزش های اساسی شهر حفظ شود، عنوان کرد.
وی ایجاد وحدت رویه در خصوص مدیریت بحران­های مختلف طبیعی و انسان ­ساخت در همکاری و تعامل با سایر دستگاه­های اجرایی ذی ربط، مشخص کردن وظایف شهرداری­ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران در دو بخش وظایف مستقیم (اصلی) و غیر مستقیم (همکار یا پشتیبان)، تدوین برنامه جامع برای کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع سوانح در محدوده و حریم شهرها و تدوین راهکارهای جلوگیری و کنترل حوادث ثانویه بعد از وقوع سوانح بزرگ در شهرها از جمله آتش سوزی و حوادث ناشی از مواد خطرناک را از دیگر اهداف تدوین دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری ها برشمرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: به موجب این دستورالعمل، در راستای ایجاد تعامل درون بخشی و برون بخشی و همچنین برنامه­ ریزی و هماهنگی برای پشتیبانی، تصمیم ­سازی و پیگیری وظایف قانونی شهرداری در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساخت ستادی تحت عنوان ستاد مدیریت بحران شهرداری تشکیل می­شود.
خندان دل ادامه داد: دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهرداری بر اساس ساختار رده بندی جمعیتی شکل می گیرد.
وی افزود: در کلانشهرها، مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر جمعیت، دبیر ستاد با حکم شهردار منصوب و در سایر شهرها معاون خدمات شهری به عنوان دبیر ستاد انتخاب می­شود و ساختار سازمانی مدیریت بحران شهر تهران از مفاد این دستورالعمل مستثنی و تابع ضوابط و آیین نامه خاص مربوطه می باشد.
خندان دل تصریح کرد: به موجب این دستورالعمل، به منظور انجام هماهنگی، هدایت و نظارت بر ستادهای مدیریت بحران شهرداری های کشور، دبیرخانه کشوری در معاونت امور شهرداری های سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور تشکیل می شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: موضوع فعالیت ستاد مدیریت بحران شهرداری در مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیش بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی و در راستای اجرای وظایف قانونی شهرداری، مطابق ماده 55 قانون شهرداری، در محورهای آتش نشانی و خدمات ایمنی، کنترل سیلاب­های شهری و تدفین اموات تعریف اجرایی می­شود.
خندان دل ادامه داد: در راستای اجرای کامل وظایف تعیین شده و پوشش مناسب خدمت ­رسانی به شهروندان در شرایط اضطراری، کمیته ­های تخصصی چهار گانه با عناوین کمیته ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات، کمیته تدفین، کمیته کنترل سیلاب­های شهری و کمیته هشدار و اطلاع رسانی؛ متناسب با سطح ­بندی جمعیتی تعیین شده با عضویت سازمان­ها و دستگاه­های مرتبط، زیر نظر ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها تشکیل خواهد شد.
وی افزود: بررسی و تصویب نهایی بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه شهرداری با لحاظ در سرفصل کلان بودجه ای در خصوص موضوع کاری ستاد مدیریت بحران شهرداری بر عهده شورای اسلامی شهرخواهد بود و دبیر ستاد باید ترتیبی اتخاذ کند که برنامه و بودجه سالانه شهرداری درحوزه فعالیت ستاد تا پایان اسفند هر سال به تصویب شورای معاونان شهرداری برسد.
به گزارش ایرنا، خنداندل ابراز امیدواری نمود که با تشکیل این ستاد، نقش و جایگاه شهرداری ها در مدیریت بحران تقویت و استحکام بخشی منطقی در نحوه رسیدگی به موضوعات حوادث غیرمترقبه در شهرداری ها ایجاد شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار