رئیس دانشگاه شیراز گفت: نشست های سیاسی در دانشگاه ها اگر روند منطقی و قانونمندی داشته باشد نه تنها مخل نظم و دانش اندوزی دانشجویان نیست بلکه بر بصیرت و آگاهی آنان نسبت به جامعه و دنیا می افزاید.وی افزود:از آنجا که بعضی با حساسیت های بیش از حد و وسواس گونه و با تنگ نظری های عرفی و نه شرعی و گرایش های محدودگر در ساختارهای حکومتی حضور دارند، در برابر این سیاست ها مقاومت می کنند.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 07 December 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مجید ارشاد لنگرودی گفت: دانشجویی که منتقد باشد و از حق خود دفاع کند، به طور قطع هنگام هجوم بیگانگان از هویت و شخصیت خود و هموطنان دفاع خواهد کرد.

رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتقادهای برخی تشکل های دانشجویی این دانشگاه مبنی برمخالفت هیأت نظارت این دانشگاه با برگزاری سخنرانی فعالان سیاسی اصلاح طلب گفت:صدور مجوز برای برنامه ها یک روند قانونی دارد که مسئولان دانشگاه و خارج از دانشگاه با توجه به قانون و مصلحت شهر و دانشگاه ناچار هستند که به تعداد اندکی از درخواست ها پاسخ رد بدهند و انتظار این است که تشکل های دانشجویی نیز به روند قانونی امور احترام بگذارند.

رئیس هیأت نظارت بر تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: با این وجود دانشگاه اعتقاد دارد که فضا برای نقد نظر و دیدگاه های سخنرانان آن هم توسط قشر دانشجو باید فراهم باشد و از حساسیت های غیرمعمول کاسته شود تا با همه سلیقه های سیاسی و اجتماعی که در ساختار کشور مشکل قانونی ندارند برخورد یکسان شود و کسانی که دلسوز نظام، انقلاب و سرزمین مادری هستند بتوانند دیدگاه های خود را مطرح کنند و در معرض نقد و نظر قرار دهند.

ارشاد افزود: این همان فرموده رهبر معظم انقلاب در برپایی کرسی های آزاداندیشی است که ضمن افزایش شور و نشاط فضای دانشجویی به بصیرت افزایی آنان کمک قابل توجهی می کند.

دانشگاه مطلوب، دانشجوی مطلوب
رئیس دانشگاه شیراز در پاسخ به پرسش دیگری درباره ویژگی های دانشگاه و دانشجوی مطلوب گفت: مطلوب بودن با توجه به شرایط زمانی و مکانی دانشگاه ها تعریف می شود که هم اینک دانشگاه مطلوب دانشگاهی است که ضمن حفظ استانداردهای آموزشی و گسترش فعالیت های پژوهشی، کارآفرین هم باشد و بتواند دانش آموختگانی چند وجهی تربیت کند.

وی افزود: جهان امروز نیازمند مدیران و کارشناسان متبحری است که دارای شخصیت مدیریتی، جامعه نگر و پرتلاش باشند. دانشجوی مطلوب دانشجویی است که ارزش وقت و فرصت به دست آمده را برای کسب دانش بداند و ضمن دانش اندوزی تلاش کند تک بُعدی رشد نکند و ابعاد دیگر مانند کار در گروه، شرکت در فعالیت های اجتماعی و تجربه اندوزی را نیز دنبال کند و در واقع از مهارت های مختلف برخوردار باشد.

فضای پرنشاط دانشگاه ها زمینه ساز رشد علمی
رئیس دانشگاه شیراز در بخش دیگری از این گفت و گو فضای شاداب و پرنشاط دانشگاه ها را زمینه ساز رشد علمی خواند و گفت: رشد و اعتلای علمی در فضای افسرده و بی انگیزه محقق نمی شود.

ارشاد اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب با ایجاد شور و نشاط در حوزه فعالیت های علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی امکان پذیر است و اثرات آن بالابردن قدرت خلاقیت، ذهن باز برای کسب دانش و بدنی پرانرژی و سالم خواهد بود.

سیاست های دولت در حوزه دانشگاه همگرایی با سخنان رهبری است
ارشاد در پاسخ به پرسشی دیگر درباره سیاست های دولت تدبیر و امید در دانشگاه ها نیز گفت: آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری که سیاست های دولت تدبیر و امید را بارها از تریبون های مختلف به اطلاع ملت شریف ایران رسانده است، شور و نشاط زیادی را به ویژه در محیط های دانشگاهی ایجاد کرده و امید به آینده را افزایش داده است.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: از آنجا که بعضی با حساسیت های بیش از حد و وسواس گونه و با تنگ نظری های عرفی و نه شرعی و گرایش های محدودگر در ساختارهای حکومتی حضور دارند، در برابر این سیاست ها مقاومت می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر واقع بینانه و درست به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در مورد جوانان و دانشگاه بنگرند، خواهند دید که سیاست های دولت تدبیر و امید در پویایی فعالیت های اجتماعی سیاسی دانشجویان همان فرمایش های معظم له است که تاکنون به صورت کامل محقق نشده است.

حرکت فضای اجتماعی و سیاسی کشور در مسیر بهبود و منطقی شدن
ارشاد گفت: در مجموع می توان گفت که فضای اجتماعی و سیاسی کشور از گذشته بسیار بهتر شده و به سوی منطقی شدن رفته است تا دانشجویان عزیز ما در فضای پرنشاط، منطقی و قانونمند، حضور در صحنه اجتماعی را تمرین کنند و مدیرانی شایسته برای آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

روز 16 آذر به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است. در 16 آذر 1332 شماری از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به سفر نیکسون معاون وقت رییس جمهوری آمریکا به ایران تظاهرات کردند.

در این تظاهرات که در محوطه دانشگاه تهران برگزار شد سه تن از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای امنیتی رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

حادثه 16 آذر 1332، به عنوان یک روز (مقاومت تاریخی) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم کوشش رژیم و ساواک، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه های سراسر ایران مراسم و تظاهراتی به یاد شهیدان آن روز برپا می کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار