سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد با تشکیل دبیرخانۀ دائمی نمایش‌های شهری «پایین‌خیابون» قصد دارد از هنر تئاتر برای تقویت هویت شهری و آموزش مهارت‌های شهروندی استفاده کند. این دبیرخانه در نظر دارد با همکاری هنرمندان عزیز در مرحلۀ اول فعالیت خود صدها نمایش کوتاه در این راستا تولید و در سطح شهر به اجرا در بیاورد. به همین دلیل از تمامی فعالان عرصۀ تئاتر و مردم شهر مشهد دعوت می‌کند تا در این فراخوان بزرگ شرکت کنند.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 02 December 2015

کلیات فراخوان

– تمام گروه‌های هنری فعال در سطح شهر، نویسندگان، اعضای فعال کانون‌های فرهنگی مساجد، گروه‌های فرهنگی و هنری در هیئات مذهبی و همچنین گروه‌های تئاتر دانش‌آموزی مخاطب این فراخوان هستند.

– علاقمندان می‌توانند در سه بخش ایده‌پردازی، تولید متن و اجرای نمایش شرکت کنند. ضمناً ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی منحصر به شهر مشهد نبوده و هنرمندان از سراسر کشور می‌توانند در این دو بخش شرکت کنند. در صورت پذیرفته شدن، آثار ایشان ضمن حفظ مالکیت معنوی خریداری خواهد شد.

– رویکرد دبیرخانه، اولویت‌دهی به نمایش‌های هنری و خلاقانه‌ای است که مناسب مخاطب عمومی بوده و به هویت بومی، دینی و انقلابی مردم مشهد پرداخته باشد؛ لذا در پردازش موضوعات شهروندی که در انتهای فراخوان می‌آید، بهره‌مندی خلاقانه و به روز از وقایع و اماکن تاریخی، نام‌های امروزی خیابان‌ها و میادین، مشاهیر و شخصیت‌های ملی و محلی مشهد، مسائل روز کشور و جهان، فرهنگ عمومی مردم مشهد و… و پرهیز از لحن صرفاً آموزشی برای محتوای نمایش‌ها توصیه می‌شود.

– با توجه به عناوین و محورهای فراخوان، تولیدات متناسب با مناسبت‌های اسفند و فروردین از جمله ایام فاطمیه و عید نوروز در اولویت قرار دارند.

– اجرای نمایش‌ها در مکان‌های سربسته و سرباز عمومی شهر مانند پارک‌ها، فرهنگسراها، ایستگاه‌های مترو، مدارس و مساجد شهر مشهد خواهد بود.

– در این فراخوان نمایش‌های کوتاه صحنه‌ای یا خیابانی مدنظر است؛ اما طرح‌های نمایشی بلند نیز در صورت تطابق با فراخوان بررسی خواهند شد.

– بازنویسی و اجرای تولیدات موفق گروه‌های هنری که در گذشته برای مجموعه شهرداری مشهد تولید شده‌اند مشروط به تطابق با سرفصل‌های این فراخوان بلامانع است.

زمان‌بندی

مرحلۀ اول این طرح از روز انتشار فراخوان آغاز خواهد شد و تا انتهای فروردین ۹۴ ادامه خواهد داشت. نمایش‌های منتخب بعد از بازبینی بلافاصله در نوبت اجرا قرار خواهند گرفت؛ لذا علاوه بر معیارهای کیفی فنی و محتوایی، متن‌های رسیده تا ۱۵ اسفندماه در اولویت خواهند بود.

فرایند اجرا و بازبینی نمایش‌ها شامل چهار مرحله است:

۱- ارسال ایدۀ اولیه و طرح نمایشنامه به آدرس پست الکترونیک دبیرخانه namayesh@shahrebehesht.ir

۲- آماده کردن متن نمایشنامه پس از تأیید طرح اولیه و ارسال آن به دبیرخانه؛

۳- بازبینی نمایش توسط هیئت انتخاب؛

۴- دریافت برنامۀ اجرا در مراکز منتخب شهر.

توجه:

– در چهارچوب فراخوان هیچ‌گونه محدودیتی برای تعداد ایده‌ها و متون نمایشی وجود ندارد و هرگونه ایدۀ نمایشی مرتبط با موضوعات فراخوان بررسی خواهد شد؛

– طرح اولیه علاوه بر خلاصۀ نمایشنامه باید شامل تخمین مدت زمان نمایش، ویژگی‌ها و مقتضیات مکانی و زمانی اجرا، تعداد بازیگر و شماره تماس نویسنده و -در صورت لزوم- مسئول گروه مجری باشد.

– – دبیرخانۀ نمایش‌های شهری از گروه‌های نمایشی خواهران برای اجرا در مدارس دخترانه و محیط‌های اختصاصی بانوان حمایت خواهد کرد.

– برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد به آدرس www.shahrebehesht.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۳۷۴۲۹۲۱۵ تماس بگیرید.

عناوین و محورها

آداب میزبانی

رویکرد: اعتقاد به حرمت و جایگاه زائران به واسطه ارتباطشان با امام‌رضا(ع) و نگاه به زائران به عنوان میهمان محترم امام.

موضوعات: خوش‌رویی و خوش‌برخوردی با زائران، کمک کردن و خدمت به آن‌ها، داشتن انصاف در معاملات، اخلاق مهمان‌نوازی و…

فرهنگ ترافیک

رویکرد: توجه‌دادن به جنبه فرهنگی ترافیک علاوه بر ابعاد اجتماعی آن و توجه به حقوق عابران و رانندگان به عنوان حق‌الناس

موضوعات: جلوه‌های سنتی و جدید احترام به حقوق یکدیگر، آرامش در رانندگی، تخلفات رایج رانندگی و بررسی ابعاد فرهنگی در کنار مسائل اجتماعی آن‌ها و…

زیارت

رویکرد: تبیین جایگاه امام رضا(ع) به عنوان ولی و مطرح کردن سیرۀ اجتماعی و سیاسی زندگی ایشان، تبیین معنای واقعی زیارت، تبیین کارکردهای زیارت در زندگی امروز.

موضوعات: وحدت اسلامی و زیارت امام رضا (ع)، وفاق ملی و زیارت، ارتباط با امام، آداب زیارت، دوستی و رفاقت با امام، ولی نعمت بودن امام برای مردم شهر مشهد، رجوع به امام در هر لحظه از زندگی و…

هویت شهری

رویکرد: پیوند زدن هر مشهدی با سنت‌های گذشته و مشاهیر و تاریخچه شهری که در آن زندگی می‌کند.

موضوعات: نقش مردم در وقایع انقلابی مانند قیام ده دی و مسجد گوهرشاد، بیان سنت‌های قدیمی در زمینه‌های مختلف مثل ازدواج یا مهمانی‌ها، شهدا و چهره‌های محبوب محلی به عنوان الگوی زندگی و…

سواد رسانه‌ای

رویکرد: توجه دادن به مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه‌ها و نقادی نسبت به تبلیغات تجاری و سوداگرانه حاکم بر رسانه‌ها.

موضوعات: تبلیغات و مصرف‌زدگی، ترویج نگاه غلط به زندگی مطلوب، تضاد بین فرهنگ مصرف زدگی با واقعیت های جهانی، مد زدگی و اعتماد بی‌جا به شبکه‌های ماهواره‌ای، فرهنگ استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی و…

سبک زندگی ایرانی اسلامی

رویکرد: ترویج سبک صحیح زندگی مبتنی بر اعتقادات دینی و سنت‌های ایرانی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی.

موضوعات: برادری میان شیعه و سنی، فرزندآوری، تبیین نقش زن و مرد در خانواده، احترام به جایگاه پدر و مادر، صله رحم، خانواده‌داری و پرهیز از اختلافات و…

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار