شماری از دانشگاه های ایران روز شنبه با اتحادیه دانشگاه های قفقاز تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر: ۱۳۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲ 28 November 2015

به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه به منظور گسترش همکاری های علمی، پژوهشی و فرهنگی دوجانبه روز شنبه ما بین دانشگاه های جامع علمی کاربردی، الزهرای تهران ، علامه طباطبایی تهران ، محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی و آزاد اسلامی اردبیل و اتحادیه دانشگاه های قفقاز در دانشگاه محقق اردبیلی به امضا رسید.
در نشست همفکری و امضای این تفاهم نامه ، رمضان کورکماز رییس اتحادیه دانشگاه های قفقاز گفت: همکاری های علمی و فرهنگی بین این دانشگاه ها می تواند در توسعه روابط کشورهای عضو اتحادیه تاثیرگذار باشد.
وی افزود: غرب به علت جنگ زدگی خاورمیانه، به این منطقه به دید تمسخر نگاه می کند؛ دنیای ما دنیای تضاد است و کشورهای منطقه میوه و نیازهای اروپا را تامین می کنند اما به ازای آن، جنگ افزارهای آنها را برای دفاع از خود به کار می بریم و تغییر رویه در این خصوص ضروری است.
وی اظهار کرد: اگر استفاده از بمب و تجهیزات جنگی برای بشریت لازم بود، غرب از ما بهتر و بیشتر استفاده می نمود بنابراین باید در نگاه سیاست مداران و متولیان امور فرهنگی تغییری اساسی ایجاد شود.
کورکماز افزود: در این فضای منطقه ای که شاهد تفرقه و جنگ و جدال هستیم، دانشگاهیان با در پیش گرفتن اندیشه ای روشن به فکر تعامل فرامرزی و همکاری های چند جانبه هستند.
رییس اتحادیه دانشگاه های قفقاز ادامه داد: جغرافیای کشورهای ما جزئی از سرنوشت ماست و می توان با قبول همین جغرافیا، افق تازه و روشنی در روابط کشورهای عضو اتحادیه در منطقه از جمله ایران، ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان رابطه ای ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: دنیای ما روز به روز در حال نزدیک تر و کوچکتر شدن است و باید برای تامین آینده فرزندان کشورهای منطقه، همکاری های علمی، فرهنگی را توسعه بدهیم.
وی هدف اتحادیه دانشگاه های قفقاز را ایجاد بستری برای تغییر سرنوشت منطقه با تکیه بر تعامل علمی فرهنگی دانست و برگزاری کنگره بررسی شیوع بیماری هپاتیت در کشورهای عضو اتحادیه با شرکت 64 رییس دانشگاه از هشت کشور در دانشگاه تبریز و نیز نشست ترویج اهدای اعضای بدن برای تامین نیازهای کشورهای عضو در سال گذشته را در این راستا برشمرد.
کورکماز افزود: در کنگره و نشست مذکور، میهمانان خارجی نسبت به ایران و آنچه به غلط در خصوص آن در خارج به آنها القا شده بود اظهار تعجب می کردند و در نهایت دیدگاهشان به این کشور اصلاح شد.
وی اظهار کرد: اگر کشورهای عضو اتحادیه نتوانند همبستگی لازم را داشته باشند سایر کشورها به فکر این اعضا نخواهند بود.
وی اشتراکات عقیدتی، دینی و ادبی را از جمله نقاط اتکا برای تعامل علمی فرهنگی اعضای اتحادیه برشمرد و بر درک متقابل همدیگر تاکید کرد.
قدیر گلکاریان مدیر هماهنگی اتحادیه دانشگاه های قفقاز هم در این نشست گفت: اتحادیه، هفت سال پیش با شرکت هفت دانشگاه از گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ایران شکل گرفت و رمضان کورکماز به عنوان رییس و موسس انتخاب شد.
وی افزود: همه ساله به منظور بررسی عضویت اعضای متقاضی و محورهای مطرح از سوی اعضای قبلی،کنگره هایی بر اساس کارگروه های علوم انسانی، فنی مهندسی و بهداشت تشکیل می شود.
وی اظهار کرد: کنگره عادی اتحادیه در سال گذشته با شرکت روسای 94 دانشگاه به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
گلکاریان ادامه داد: عضویت شش دانشگاه جدید که روسای آنها در این نشست حضور یافتند ، هفته پیش به تصویب هیات رییسه اتحادیه رسیده است و تعداد اعضای اتحادیه با احتساب اعضای جدید به 100 عضو می رسد.
وی گفت: از دانشگاه های کیف، اکراین، قرقیزستان و قزاقستان برای عضویت در اتحادیه تقاضا شده است و هدف از تشکیل اتحادیه همکاری دانشگاه های عضو بدون لحاظ ترجیح بندی ها و تفاوت های قومی، زبانی، ملی و دینی است.
وی تشکیل کتابخانه عمومی آنلاین، تهیه و تصویب و تدوین نشریات بر اساس استاندادهای بین المللی و همکاری های فنی مهندسی و پزشکی را از نقاط اشتراک و اتصال دانشگاه های عضو برشمرد.
گلکاریان اظهار کرد: طرح مولانا که ابتکار پروفسور کورکماز رییس اتحادیه دانشگاه های قفقاز است و در این جلسه تفاهم نامه همکاری آن به امضا می رسد زمینه همکاری دانشگاه های عضو را فراهم خواهد آورد.
گودرز صادقی رییس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این نشست گفت: اتحادیه قفقاز اولین اتحادیه بین المللی است که دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان چهارمین دانشگاه در کشور به آن اتحادیه پیوسته است.
وی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی قبلا به عضویت اتحادیه بین المللی دانشگاه ها درآمده است و این اتحادیه اکنون در حدود 20 عضو دارد.
وی اظهار کرد: همکاری بین دانشگاه ها نباید به امضای تفاهم نامه خاتمه یابد، بلکه توسعه همکاری های همه جانبه باید مدنظر قرار گیرد.
در ادامه این نشست، محمد اخباری رییس دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: کار منطقه ای بر اساس اشتراکات بین دانشگاه ها می تواند از نفوذ قدرت های فرامنطقه ای که در منطقه به دنبال اهداف خود هستند بکاهد.
وی افزود: باید با بهره گیری از علوم بر اساس نیازهای بومی و منطقه ای، به توسعه همکاری ها بپردازیم و دیپلماسی علمی از موضوع های مطرح است که دانشگاه علمی کاربردی جهت افزایش مهارت دانشجویان آن را پیگیری می کند.
وی اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی کشور جهت همکاری با اتحادیه قفقاز آماده است و طرح مولانا می تواند در سطح منطقه، زمینه تعامل و همکاری اعضا را فراهم کند.
وی بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بیش از یک میلیون نفر فارغ التحصیل دارد که 78درصد آنها شاغل هستند.
انسیه خزعلی رییس دانشگاه الزهرا نیز در این نشست گفت: توانمندی های دانشگاه های ایران به علت ضعف خود و تبلیغات خارجی ناشناخته مانده است.
وی افزود: 60 درصد قبول شدگان دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند و اگر زنان دنیا زندگی و کار زنان ایرانی را ببینند متوجه خواهند شد که نسبت به حوزه زن در ایران شناختی ندارند.
وی اظهار کرد: دانشگاه الزهرا 10 هزار دانشجو دارد و مطالبات و ورزش زن از موضوع های مدنظر این دانشگاه است که به علت اشتراکات فرهنگی، و دینی اعضای اتحادیه می تواند مورد پژوهش قرار گیرد.
وی به علت وجود شعبه ای از دانشگاه الزهرا در ارومیه برگزاری همایش مشترک کشورهای عضو اتحادیه قفقاز برای بررسی مطالبات و ورزش زن در ارومیه را خواستار شد.
نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه طباطبایی هم در این نشست گفت: این دانشگاه به عنوان بزرگ ترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی ایران با 11 دانشکده، شش پژوهشکده، و 47 گروه آموزشی آماده همکاری با اتحادیه دانشگاه های قفقاز است.
وی از امضای 30 تفاهم نامه همکاری توسط دانشگاه شهید طباطبایی با دانشگاه های کشورهای آلمان، اسپانیا، ترکیه، اتریش، انگلیس، روسیه، کره جنوبی، هند، فرانسه، چین و پاکستان خبر داد.
فرهاد پورفرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز گفت: این دانشگاه از 23 سال پیش تشکیل شده است و 10 دانشکده ، سه هزار و 500 دانشجو و بیش از200 هیات علمی دارد و برای همکاری علمی پژوهشی با اتحادیه قفقاز در خصوص ریشه یابی بیماری های دستگاه گوارشی شایع در منطقه از جمله سرطان آماده است.
علی شامل رییس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نیز از تحصیل 25 هزار دانشجو، فعالیت 450 عضو هیات علمی و وجود بیش از 40 رشته مقطع دکترای تخصصی و 100 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه های تابعه در استان خبر داد.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار