هوای کلان‌شهر مشهد روز گذشته در وضعیت هشدار قرار گرفت:
امروزه آلودگی هوا به یکی از معضلات ملموس‌ زیست‌محیطی کلان‌شهرها تبدیل شده که پیامدهای زیان‌بار فراوانی را به‌دنبال دارد.
کد خبر: ۱۳۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 28 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، امروزه آلودگی هوا به یکی از معضلات ملموس‌ زیست‌محیطی کلان‌شهرها تبدیل شده که پیامدهای زیان‌بار فراوانی را به‌دنبال دارد. ازسوی‌دیگر با رسیدن فصل برگ‌ریزان و بروز پدیده وارونگی، هوای کلان‌شهرهای کشور به‌ویژه مشهد در برخی روزها به دلایل مختلف همچون تردد خودروهای شخصی در سطح شهر، کیفیت پایین سوخت خودروها و آلودگی برخی واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها در شرایط هشدار یا حتی اضطرار قرار می‌گیرد.

متولیان امر هرساله با آغاز فصل پاییز، اقداماتی را که درراستای کاهش آلودگی هوا انجام گرفته یا قرار است اجرایی شود رسانه‌ای می‌کنند؛ اما در عمل، کاهش میزان آلودگی هوا و روزهای آلوده در حدی نیست که سیاهی، گردوغبار و دودهای غلیظ سمی جای خود را به آسمان آبی با هوایی سالم بدهد.

پاییز امسال هم همانند سال‌های گذشته، هوای مشهد در برخی روزها در وضعیت هشدار قرار گرفت. براساس اعلام مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد، این کلان‌شهر از ابتدای سال جاری تا روز گذشته، ٣٠روز هوای پاک، ٢٠٢روز هوای سالم و ١٨روز ناسالم را تجربه کرده که البته ٨روز از تعداد روزهای ناسالم از ابتدای مهرماه ثبت شده است.

خودروها؛ متهم اصلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی در این ارتباط با اشاره به وضعیت هشدار هوای کلان‌شهر مشهد در برخی روزهای پاییز، می‌گوید: هرساله در فصول پاییز و زمستان عمدتا به‌علت بروز پدیده وارونگی هوا و افزایش میزان آلاینده‌ها، ‌هوای پایتخت معنوی ایران در وضعیت هشدار و ناسالم قرار می‌گیرد.

مجید صالحی در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه مشهد سالانه ٢٧٠ تا ٣٠٠ روز وارونگی هوا را تجربه می‌کند، می‌افزاید: در‌حال‌حاضر یک‌میلیون خودرو در کلان‌شهر مشهد تردد می‌کنند و ازآنجا‌که خودروها سهم عمده‌ای در آلودگی هوای مشهد دارند، علاوه‌بر ضرورت استانداردبودن خودروها، سوخت مصرفی آن‌ها نیز باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.وی از نظارت‌های سازمان حفاظت محیط زیست بر کیفیت بنزین و گازوئیل توزیعی در جایگاه‌های سوخت مشهد می‌گوید و توضیح می‌دهد: هر سه ماه یک مرتبه به‌صورت اتفاقی از جایگاه‌ها نمونه‌برداری‌شده و در آزمایشگاه‌های مجهز آنالیز می‌شود.

۵٠درصد بنزین مشهد، معادل یورو۴ است

به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی، تاکنون موردی درخصوص عدم تطابق کیفیت سوخت توزیعی در مشهد با استانداردها گزارش نشده است.وی می‌گوید: از اواخر سال گذشته توزیع بنزین یورو۴ در کلان‌شهر مشهد به‌دلیل ‌فعالیت‌نداشتن پالایشگاه شازند اراک متوقف شد که البته پس از پیگیری‌های فراوان و رفع مشکلات، توزیع این نوع بنزین مجددا در جایگاه‌های سوخت این کلان‌شهر از روزهای گذشته از سر گرفته شد. صالحی با بیان اینکه تصریح می‌کند: در‌حال‌حاضر ۵٠درصد بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت کلان‌شهر مشهد معادل یک‌میلیون لیتر از نوع بنزین یورو۴ است.

تغییرکاربری باغات در گوشه‌وکنار شهر

وی استفاده بیشتر شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در سطح شهر را دو راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برخی اوقات در گوشه‌وکنار شهر شاهد قطع درختان و تغییرکاربری باغات به کاربری تجاری و مسکونی هستیم که البته تمام تلاش ما، جلوگیری از بروز چنین‌اتفاقاتی است.

وی تاکید می‌کند: با اقدامات انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شود تعداد روزهای آلوده در پاییز و زمستان امسال نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی در ادامه با بیان اینکه براساس مصوبات هئیت‌وزیران هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا وظایفی برعهده دارند، می‌افزاید: آلودگی هوا یک موضوع فرادستگاهی است و امیدواریم با همکاری و مشارکت همگان، شاهد رفع این معضل زیست‌محیطی باشیم.

وی می‌گوید: تاکنون شهرداری مشهد درزمینه نوسازی ناوگان تاکسی‌ر‌انی و اتوبوس‌رانی این کلان‌شهر و احداث خطوط قطارشهری اقدامات بسیار خوبی انجام داده که قابل تقدیر است. صالحی در ارتباط با آخرین وضعیت بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای مشهد هم اظهار می‌کند: آخرین مراحل بازنگری این طرح توسط مشاور درحال انجام است که امیدواریم به‌زودی به اتمام برسد.

هوای مشهد در وضعیت هشدار

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد در این ارتباط می‌گوید: هوای پایتخت معنوی ایران، روز گذشته با عدد شاخص١٠۶ در وضعیت هشدار و ناسالم قرار داشت.محمد پذیرا می‌افزاید: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای و گزارش مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی، شاخص کیفیت هوای روز گذشته کلان‌شهر مشهد عدد ١٠۶ بود که نشان از شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و حالت هشدار داشت.

وی با بیان اینکه ذرات معلق کوچک‌تر از دوونیم میکرون، آلاینده مسئول آلودگی هوا بود، خاطرنشان می‌کند: کیفیت هوای روز گذشته کلان‌شهر مشهد در ایستگاه‌های نخریسی، تقی‌آباد و خیام در وضعیت سالم و در سایر ایستگاه‌های سطح شهر در وضعیت ناسالم قرار داشت.

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد ابراز کرد: مقایسه غلظت آلاینده‌ها حاکی از آن بود که غلظت ازن موجود در هوای روز گذشته شهر مشهد، نسبت به روز سه‌شنبه در ساعات ابتدای صبح تغییری نداشته و بر غلظت سایر آلاینده‌ها افزوده شده بود.وی ادامه داد: بیشترین بار آلودگی هوا از ایستگاه رسالت با عدد شاخص ١۶١ گزارش شد که در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار داشت.

پیش‌بینی تداوم وضعیت ناسالم کیفیت هوا

همچنین براساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان‌رضوی، با استقرار جریانات پایدار بر روی استان پیش‌بینی می‌شود طی امروز آسمان در اکثر نقاط صاف تا کمی ابری و دما به‌طورنسبی افزایش یابد. از‌سوی‌دیگر شرایط برای افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی استان مهیاست، ضمن اینکه در روز جمعه با عبور امواجی ضعیف و ناپایدار انتظار می‌رود در بخش‌هایی از استان ابرناکی افزایش یابد.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود وضعیت ناسالم کیفیت هوا در کلان‌شهر مشهد امروز هم تداوم داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار