در نشست خبری سخنگوی شورای شهر عنوان شد:
بنا بر تصمیم شورای شهر قم در جلسه غیر علنی، منوریل فعلا تا میدان مطهری اجرایی می‌شود. با توجه به وضعیت مونوریل مقرر شد در دهه فجر تست آزمایشی با دو واگن روی خط انجام شود.
کد خبر: ۱۳۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶ 24 November 2015
به گزارش تابناک قم، نعمت‌الله عواطف رستمی در جمع خبرنگاران طی سخنانی با اشاره به پروژه منوریل قم ابراز کرد: مهم‌ترین پروژه‌ای که شاید در ذهن ما نقش بسته است موضوع منوریل است که دو جلسه غیر علنی در شورای شهر برای تعیین تکلیف آن داشته‌ایم.

سخنگوی شورای شهر قم افزود: این پروژه در سال ۸۸ با طول ۶ و هشت دهم کیلومتر از پارکسوار شمالی تا مصلی با همکاری شرکت مپنا و کیسون با قیمت مقطوع ۱۱۸ میلیارد تومان شروع شد.

وی تصریح کرد: در فرایند اجرا دو تغییر در پروژه ایجاد شد که نخست، طول افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر در سطح ایستگاه‌ها هم هر ایستگاه هزار مترمربع افزایش ایجاد کرد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت و عدم تامین مالی دولت و کاهش واگن‌ها که در تغییر انجام شده به 20 عدد کاهش یافته بود چالشی برای کار‌شناسان ایجاد شد و کار را کند کرد.

وی با اشاره به چالش عبور منوریل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: : سه گزینه برای نحوه عبور منوریل از مقابل حرم مطهر شامل عبور از زیر سطح، عبور با انحراف دایره ای و عبور از روی سطح مد نظر گرفته شد، این در حالی بود که شورای شهر قم سال گذشته مصوبه ای به تصویب رساند و ادامه فعالیت منوریل از مصلی تا پردیسان متوقف شد و اجرای آن منوط به راه اندازی فاز اول شد این در حالی بود که چالش عبور از مقابل حرم مطهر هنوز به قوت خود باقی است.

۲۰۰ ميليارد تومان هزينه تاکنون

عواطف رستمی با بیان اینکه تاکنون منوریل 200 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است تصریح کرد: برای اتمام طرح منوریل قم سه گزینه مطرح شده است، ولین راه‌حل تکمیل 6.‌8 کیلومتری پروژه با بودجه 300 میلیاردی، راه دوم تکمیل تا میدان مطهری یعنی 4.‌7 دهم کیلومتر به مبلغ 200 میلیارد تومان و راه سوم تکمیل پروژه تا میدان مطهری اما با کاهش ایستگاه و تعداد واگن از 20 به 2 واگن با یک مسیر، با 100 میلیارد بودجه بود.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای با حضور استاندار این موضوع مطرح شد که امضای این صورت جلسه منوط به تصویب شورای اسلامی شهر قم بود که دو جلسه غیر علنی در این راستا تشکیل شد و در ‌‌نهایت اجرای راه سوم به تصویب رسید. 

سخنگوی شورای شهر افزود: 100 میلیارد تومانی که برای تکمیل منوریل تا میدان مطهری به طول 4.7 کیلومتر در نظر گرفته شد شامل 50 درصد سهم شهرداری قم و 50 درصد سهم دولت است، این در حالی است که از200 میلیارد تومانی که تاکنون هزینه شده است نزدیک به 23 میلیارد تومان توسط شهرداری قم پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های ساخته شده تا مصلی 75‌درصد از نظر ساختمانی تکمیل شده‌اند عنوان کرد: بیش از 90 درصد تجهیزات خریداری شده و 2 واگن هم الان در شرکت مبنا وجود دارد. از طرفی 80 درصد خطوط منوریل هم آماده بهره برداری است.

افتتاح آزمايشي در دهه فجر

این عضو شورای شهر تصریح کرد: اگر موانع خارجی به وجود نیاید، با توجه به وضعیت موجود قرار است در دهه فجر منوریل تکمیل و تست شود، که دارای دو واگن و سه ایستگاه خواهد بود.

وی افزود: ایستگاه‌های بعدی هم بالقوه وجود دارد اما در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در شهر در مورد منوریل با همین تعداد موافقت کرده‌ایم.

سخنگوی شورای شهر قم بیان داشت: قسمت دوم منوریل که 18 کیلومتر تا پردیسان است در حال انجام طرح مطالعاتی است و از طرفی بازخورد بهره وری فاز اول در نظر گرفته شود که از نظر اصول حمل و نقل چه میزان بهره وری دارد و سپس برای اجرای آن تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌هایی انجام شده که ادامه مسیر مصلی تا پردیسان به صورت مترو باشد اما این قطعی نشده است، گفت: احتمالا تلاقی منوریل و مترو در مصلی صورت گیرد.

پروژه مترو درگیر تامین منابع مالی

عواطف رستمی با اشاره به پروژه مترو قم گفت: مترو پروژه‌ای است که مردم قم در انتظار آن هستند چیزی حدود هزار میلیارد برای اجرای آن قرارداد بسته شده و کار آن با آغاز شورای چهارم آغاز شد.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی و تامین منابع مالی این پروژه افزود: در سال 93 نزدیک به 50 میلیارد تومان تسهیلات با سود 30 درصد توسط شهرداری قم اخذ شد تا طرح مترو تعطیل نشود، امسال نیز 330 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروختیم که اکنون در حساب سازمان قطار شهری قرار داده شده است و 250 میلیارد تومان نیز به صورت غیر نقدی به پیمانکار پرداخت خواهد شد که به صورت سرجمع نزدیک به 550 میلیارد تومان برای مترو در سال جاری در نظر گرفته ایم.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه پروژه مترو در حال حاضر به حدود ۵ کیلومتر حفاری شده گفت: خط A مترو از قلعه کامکار آغاز و تا مسجد مقدس جمکران ادامه می‌یابد و قرار است سال آینده فاز اول آن تا میدان مطهری راه‌اندازی شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
افتتاح جهت بهره برداری سیاسی انتخابات مجلس!!
این منوریل 10 سال دیگه کار داره !!
مردم رو گول نزنید!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
بابا افتاح کنید مردیم به خدا انقدر تو این قم عکس به مردم نشون دادید چیز دیگه افتاح کردید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار