اقتصاد ایران در حالی در بین 20 اقتصاد اول دنیا حضور دارد که در طی سال‌های گذشته به دلایل متعددی با مشکلات بسیاری دست به گریبان بوده است که تحریم‌ها تنها یکی از آنها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۳۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲ 23 November 2015
به گزارش تابناک قم، تحریم‌های ظالمانه البته هر ضرری که برای کشور داشت مسئولان را به این نتیجه رساند که با پیشروی به سمت اقتصاد نفتی نمی‌توان آینده کشور را تامین کرد و روی آوردن به خام فروشی و اقتصاد تک‌محصولی به مثابه پاشنه آشیلی است که کافی است دشمن آن را هدف بگیرد.

استان قم هم با برخورداری از محصولاتی مانند فرش دستباف نفیس و گلیم و داشتن ید طولا در صنعت کفش نقش بسزایی در اقتصاد کشور و به خصوص صادرات دارد.

وضعیت صادرات کشور طی ماه‌های گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بوده ولی این مشکلات نه تنها صادرات استان قم را تضعیف نکرده است، بلکه در 7 ماه نخست سال جاری صادرات استان رشد داشته است. 

رشدی که اگر شرایط نامساعد اقتصادی و تحریم‌ها نبود شاید بیش از این  سرعت می‌یافت. این را می‌توان از آماری که ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی استان قم ارائه داده است فهمید.

به گفته وی، صادرات استان قم در 7 ماه نخست امسال در حالی 15 درصد رشد داشته است که میانگین صادرات کشور با 25 درصد افت روبه رو بوده است.

 98 میلیون دلار صادرات استان قم

به گفته خاکی، در این مدت استان قم توانسته 98 میلیون دلار صادرات داشته باشد؛ مبلغی که با توجه به شرایط انقباضی اقتصاد کشور و تحریم‌های اقتصادی قابل قبول به نظر می‌رسد و نشان دهنده ظرفیت‌های بالای استان در امر تولید و صادرات است.

بیشترین صادرات استان قم به کشورهای عراق، افغانستان، امارات و ترکیه صورت گرفته است. به گفته احمد هاشم‌زاده مدیرکل گمرک استان قم، 87 هزار و 715 تن انواع کالا به ارزش 88 میلیون 406 هزار دلار از قم به کشورهای مختلف هدف صادراتی ارسال شده است.

در این بین تولید کالای مرغوب می‌تواند جذب بازاهای بین المللی را هم به همراه داشته باشد. مساله‌ای که بعد از برجام به آن توجه ویژه‌ای شده و با ورود هیأت‌های اقتصادی از کشورهای مختلف تلاش شده همکاری مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.

قم؛ شهر صنعتی نوظهور

استان قم در طی سال‌های گذشته علاوه بر حفظ کاربری گردشگری - مذهبی، با تاسیس شهرک‌های صنعتی و فعالیت گسترده واحدهای تولیدی و صنعتی، به یک شهر با معیارهای صنعتی نزدیک شده است.

یکی از برنامه‌هایی که برای حضور در  بازارهای بین المللی انجام شده است اعزام سفرای اقتصادی به کشورهای مختلف است که از نزدیک با شرایط بازار آشنا شوند و بتوانند راهنمایی‌ها و مشاوره‌های کارسازی را به تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی ارائه دهند. چندی پیش هم همایشی با حضور همین سفرا در قم برگزار شد تا تولیدکنندگان استان قم با بازارهای کشورهای هدف آشنا شوند و بتوانند توصیه‌های این سفرا را در تولید خود لحاظ کنند.

استان قم امروز در حالی در شرایط پساتحریم برای به دست آوردن بازارهای جدید تلاش می‌کند. آمار صادرات استان فقط آمار مربوط به گمرک استان قم است و به گفته رئیس اتاق بازرگانی، بسیاری از صادرکنندگان استان قم محصولات خود را از خارج از استان به کشورهای هدف ارسال می‌کنند، به همین دلیل با  آمار صادرات استان قم محاسبه نمی‌شود.

50 میلیون دلار؛ درآمد فرش نفیس قم

به گفته خاکی، درآمد استان قم  از صادرات فرش‌های نفیس 50 میلیون دلار بوده است. درآمدی که نشان از ظرفیت بالای استان در صادرات فرش دستبافت دارد و در صورت تبلیغ در بازارهای جهانی می‌تواند سهم بیشتری را به آن اختصاص دهد و از این طریق جایگاه کشور را هم در عرصه‌های اقتصاد بین الملل ارتقا بخشد. در صنعت کفش هم بعد از تبریز، دومین میزان صادرات را در کشور داریم که نشان از ظرفیت بالای این صنعت در استان قم است که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به این‌که رشد در حوزه اقتصاد امروز با توجه به گرفتگی و رکود اقتصادی که با آن روبه‌رو هستیم نیازمند حمایت همه‌جانبه است، تأکید کرد: امسال به سختی آمار صادرات کشور به 40 میلیارد دلار می‌رسد که آمار مناسبی به نظر نمی‌رسد و با حمایت جمعی می‌توان این آمار را افزایش داد.

درآمد گمرک قم نیز در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 118 میلیارد و 910 میلیون تومان بوده است. این آماری است که احمد هاشم‌زاده مدیرکل گمرک استان قم ارائه داد و گفت: از این میان مبلغ 417 میلیون تومان درآمد استانی بوده که وصول شده است.

مشکلاتی که مانع تولید می‌شوند

در این میان اما از اعتراض تولیدکنندگان، صادرکنندگان و به طور کلی فعالان عرصه اقتصاد به برخی از موانع پیش‌رو نمی‌توان به راحتی گذشت. اعتراض به عواملی چون مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی، حرکت دست به عصای بانک‌ها در کمک به بنگاه‌های تولیدی و قوانین صادراتی تاریخ مصرف گذشته از جمله این موانع است که فعالان عرصه اقتصادی خواهان اصلاح آن هستند.

در استان قم مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین عواملی است که به گفته خود تولیدکنندگان سد راه آنها شده و انگیزه کار تولیدی را در آنها از بین برده است. بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل گمرک استان قم، اگر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض را از مبلغ درآمد استانی گمرک کم کنیم، این درآمد 51 میلیارد و 597 میلیون تومان است.

آنچه در این بین مسلم است این‌که برای به دست آوردن اقتصادی با ثبات و به دور از تزلزل و برای مطرح‎شدن در عرصه‌های بین المللی، صادرات به عنوان تابلوی تمام نمای اقتصاد کشور به شمار می‌رود که برای به دست آوردن سرمایه‌گذاران خارجی باید چهره اقتصاد را ترمیم کرد.

ایران هم با استفاده از کالاهای دارای ارزش افزوده بالا و به دور از خام فروشی می‌تواند در دنیا به عنوان یک کشور صادرکننده نمونه مطرح شود. تنها یکی از این کالاها را می‌توان فرش دستباف قم نام برد که حالا بعد از شرایط تحریم باید به گونه‌ای در عرصه بین المللی ورود پیدا کند که رقبای تازه وارد از جمله هند و چین را از عرصه بیرون کند که این امر نیازمند تبلیغ گسترده و بین المللی این محصول اصیل ایرانی است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار