رئیس سازمان دارالقرآن کریم:
رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: مسابقات کشوری تلاوت و تسنیم با یاد محسن حاجی‌حسنی کارگر در مشهد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 23 November 2015
مهدی قره شیخ‌لو در نشست خبری اعلام برنامه‌های مسابقات کشوری تلاوت و تسنیم که در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان دارالقرآن کریم که به عنوان حوزه‌ای تخصصی در کشور فعالیت می‌کند سه وظیفه اصلی بر عهده دارد که وظایف آن در اساسنامه سازمان تبلیغات درج شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم افزود: توسعه آموزش‌های تخصصی قرآن، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم از جمله وظایف این سازمان است که در کنار این وظایف موضوعاتی هم به صورت کلی از جمله برگزاری جشنواره، نشست‌های فرهنگی و حمایت از فعالان فرهنگی پیش‌بینی شده و همچنین بحث اعتلای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که معتبرترین مدرک قرآنی در کشور و معادل دیپلم تا دکترا است را اعطا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در 10 سال اخیر حدود 70 هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون‌های حفظ داشتیم، گفت: مسابقات تلاوت و تسنیم یکی از برنامه‌های قرآنی ما بوده که در دو بخش برگزار می‌شود، نخست مسابقات تلاوت است که تفاوت ویژه‌ای با سایر مسابقات دارد و در آن توجه به حفظ و مفاهیم قرآن در دستور کار قرار گرفته است.

قره شیخ‌لو با بیان اینکه زمان برگزاری مسابقات 26 و 27 آذرماه جاری در مشهد خواهد بود، ادامه داد: حساسیت این مسابقات به گونه‌ای است که تمام شرکت‌کنندگان هم در رشته قرائت حافظ قرآن هستند و هم در مسابقات قطعه خود را از حفظ تلاوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که معمولا قاریان مصری برای ایرانی‌ها مطرح می‌کنند این است که قاریان ایرانی حافظ نیستند و چون این حرف تا حدودی درست است این مسابقات فتح‌ بابی بوده تا توجه بیشتری به حفظ قرآن شود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با تاکید بر اینکه شیوه برگزاری این مسابقات با مسابقات قرآنی دیگر متفاوت است، یادآور شد: هر قاری که در صحنه مسابقات قرار می‌گیرد در مقابل جمعیت دو سوال مفاهیمی از آیات قرآن از او پرسیده می‌شود تا فرد شرکت‌کننده اطلاعات کافی در مورد کیفیت قرائت نیز داشته باشد.

قره شیخ‌لو خاطرنشان کرد: در مرحله استانی که در شهریور‌ماه برگزار شد 4 هزار نفر شرکت‌کننده داشتیم و از این تعداد 190 نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی جزء قطب‌های موفق در قرآن کریم است، گفت: با نیت توسعه فعالیت‌های قرآنی کارکنان و خانواده‌های دستگاه‌های فرهنگی کشور در مسابقه قرآنی تسنیم حضور پیدا می‌کنند که 30 دستگاه برای شرکت در این مسابقات انتخاب شده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با تاکید بر اینکه بودجه‌های قرآنی در کشور متناسب با نیازی که وجود دارد نیست، بیان کرد: باید گفت این بودجه‌ها خیلی دیر به دست ما می‌رسد و 100 درصد اختصاص پیدا نمی‌کند به عنوان مثال بودجه نیم‌درصدی که سال 90 اعلام شد در سال 91 به دست ما رسید همچنین بودجه سال 92 که 200 میلیارد تومان بود 25 درصد آن را در اختیارمان گذاشتند و امسال هم که 200 میلیارد تصویب شده که مجلس شورای اسلامی تاکنون ریالی ابلاغ نکرده است.

وی با اشاره به اینکه هزار و 500 نفر حافظ کل قرآن در کشور وجود دارد که مدرک تخصصی حفظ قرآن را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از سه سال پیش بحث خیرین قرآنی را در دستور کار قرار دادیم به عنوان مثال در سال گذشته 100 هزار جلد قرآن با کمک مردم چاپ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار