معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: به کارگیری لوله‌های بخاری آکاردوئونی ممنوع است.
کد خبر: ۱۳۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱ 22 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به کارگیری لوله‌های بخاری آکاردوئونی که امروزه باب شده است و مردم از آن استفاده می‌کنند، خطرات جانی ایجاد می‌کند و به جای آن باید از لوله‌های بخاری گالوانیزه استاندارد استفاده کرد.
 وی در خصوص نصب سیستم گرمایشی در منازل و نکات ایمنی مربوط به آن، عنوان کرد: در نصب وسایل گازسوز باید از وسایل استاندارد تایید شده استفاده شود، نصب وسایل توسط افراد کارشناس و کار بلد انجام شود، شلنگ‌کشی، ورودی و خروجی وسایل گازسوز حتما باید استاندارد باشد و به وسیله بست‌های تایید شده و استاندارد کاملا مهار شود و از لوله‌های خروجی گاز مونوکسیدکربن استاندارد استفاده شود.
 رضایی ادامه داد: در روی ساختمان حتما باید از کلاهک(اچ) استفاده شود، طول شلنگ بخاری نباید بیشتر از 1.20 باشد، سوختن وسایل گازسوز باید با شعله‌ی آبی رنگ باشد و استفاده از بخاری‌هایی که دارای لوله‌ بخاری نیستند نیز در محیط‌های سربسته و کوچک مجاز نیست.
 معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد با اشاره به اینکه در هنگام نصب لوله‌ی بخاری، باید از باز بودن مسیر و مجرای خروجی گاز مونوکسیدکربن اطمینان حاصل شود، اضافه کرد: برای انجام این کار دو روش عمومی پیشنهاد می‌شود، در روش اول، باید از بالا یعنی قسمت پشت‌بام، یک شی سنگین را به طناب وصل کرده و آن را در داخل مجرای خروجی بیندازند و تا پایین بررسی کنند، اگر به پایین برسد، یعنی مسیر باز است.
 وی ادامه داد: در روش دوم، به وسیله‌ی روشن کردن شمع یا یک تکه کاغذ و گرفتن آن از قسمت پایین جلوی خروجی گاز، اگر به سمت داخل مکش کرد، یعنی در حال تهویه است همچنین برای اینکه مطمئن شوند گاز در حال خروج است، در هنگامی که بخاری را روش می‌کنند اگر بعد از چند دقیقه لوله‌ی بخاری گرم شد، یعنی گاز در حال خارج شدن است.
 رضایی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها به جای وصل لوله‌ی بخاری به خروجی، آن را در داخل سطل آب قرار می‌دهند که انجام دادن این کار کاملا ممنوع است و خطر جانی قطعی را در پی دارد همچنین روشن کردن پیک‌نیک یا اجاق گاز، داخل محیط‌های کوچک نیز کاملا ممنوع است.
 وی افزود: در محیط‌های آپارتمانی، برخی مواقع مشاهده می‌شود که تمام درزهای ورود و خروج هوا را می‌بندند و این سبب می‌شود که کمبود اکسیژن در محیط‌ ایجاد شود و وسیله‌ی گازسوز به خوبی نسوزد، در نتیجه توصیه می‌کنیم در محیط‌های آپارتمانی تمام مسیرهای ورودی و خروجی هوا را نبندند و مسیرهایی مانند زیر در را باز بگذارند که عملیاتی مانند تهویه به درستی انجام شود.
 معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته شاهد از دست رفتن جان بسیاری از شهروندان به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی بوده‌ایم، امیدواریم امسال با جدی گرفتن این مسائل، شاهد چنین حوادثی نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار