رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ استان در حال افزایش است، گفت: یکی از دلایل سرطان روده تغییر عادات رژیم غذایی است.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸ 20 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، قاسم جان بابایی ظهر پنجشنبه درهمایش یک‌روزه سرطان کلورکتال (سرطان روده بزرگ) در بیمارستان امام خمینی (ر ه) ساری بابیان اینکه سرطان‌های گوارش از شایع‌ترین سرطان در دنیا به‌ویژه در استان  مازندران  است، اظهار داشت: بیشترین علت مرگ‌ومیر در دنیا سرطان‌های گوارش است.

وی با اعلام اینکه طبق بررسی‌هایی که در دهه ۷۰ تا ۸۰ در مازندران به‌عمل‌آمده سرطان معده رو به کاهش و سرطان روده بزرگ  رو به افزایش است، تصریح کرد: سرطان روده بزرگ بیشتر زیر سن ۴۵ سال شایع است و ابتلا به این سرطان  نسبت به آمار کشورهای دنیا بیشتر است.

جان بابایی دلیل شیوع سرطان روده بزرگ در استان را تغییر عادات رژیم غذایی مردم مازندران در این زمینه عنوان کرد و افزود: مصرف غذای فوری، غذای چرب و ژنتیک  موجب ابتلا به این سرطان می‌شود.

وی بیان کرد: عوامل ژنتیکی در بروز بیماری سرطان گوارش تأثیرگذار بوده که باید خانواده‌ها این بیماری را جدی گرفته و در طرح غربالگری شرکت کنند.

جان بابایی مهم‌ترین عامل جلوگیری از بیماری‌های گوارشی را اصلاح فرایند مصرف مواد غذایی عنوان کرد و گفت: داشتن فعالیت مستمر ورزشی، جلوگیری از چاقی مفرط، اجرای طرح غربالگری از عوامل پیشگیری از شیوع سرطان  است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه طرح غربالگری با تعرفه دولتی در بیمارستان امام خمینی ساری برای خانواده‌های بیماران سرطانی انجام می‌شود، اظهار داشت: تا پایان  سال جاری  شش مرکز غربالگری تومورهای سرطان در شهرستان‌های رامسر، چالوس، آمل، ساری، بهشهر و قائم‌شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: این مراکز درزمینهٔ  غربالگری پستان در بانوان، روده بزرگ در آقایان و بانوان و تومورهای زنان است.
مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار