افزایش دو برابری سرانه مصرف سموم کشاورزی درحالی است که کارشناسان کشاورزی بر لزوم کنترل و کاهش آن و ترویج شیوه های کنتزل غیرشیمیایی با آفات تاکید کردند.
کد خبر: ۱۳۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵ 20 November 2015

به گزارش تابناک مازندران،  افزایش میزان سموم کشاورزی، رواج برخی سموم کشاورزی تاری مصرف گذشته و توسعه و ترویج روش‌های کنترل غیر شیمیایی در کارگاه آموزشی دو روزه مورد توجه قرار گرفته است.

مازندران بیش از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت و نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد، از اینرو به تاکید کارشناسان ترویج روشهای کنترل غیرشیمایی مبارزه با آفات در توسعه محصولات اهمیت دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ظهر پنجشنبه در کارگاه آموزشی ساماندهی سموم کشاورزی، در قائم‌شهر اظهار داشت: برای تأمین غذای جامعه یا باید زمین را افزایش دهیم یا سطح تولید را در واحد سطح بالا ببریم.

عزیزاله شهیدی فر افزود: با توجه به اینکه افزایش زمین غیرممکن است پس با تغییرات ژنتیکی، می‌توانیم تولیدات کشاورزی را در واحد سطح پر محصول کنیم.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال گذشته مصرف سرانه سم از سالی شش کیلوگرم به ۱۲ کیلوگرم رسید، تصریح کرد: ما می‌توانیم با کنترل مصرف سموم تعادل آفت‌ها و اکوسیستم محیط را حفظ کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به واحدهای سم فروشی توصیه کرد: شما حافظ امنیت غذایی و بهداشت مردم و جامعه هستید و با خودداری از فروش سم‌های تاریخ گذشته، محصول سالم را به کشاورزان و باغداران عرضه کنید.

یکی از اهرم‌های تولید محصولات کشاورزی مصرف سموم است

عبدالرحمان زاغی سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه ۴۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان وجود دارد، گفت: استان مازندران با ۲۱۰ هزار هکتار شالیزاری و ۱۲۵ هزار هکتار باغ، رتبه اول کشور در این دو محصول و رتبه اول تا سوم ۱۴ محصول دیگر را در کشور داراست.

وی ادامه داد: تاکنون ۶۵۰ عامل خسارت زایی گیاهی اعم از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز شناخته‌شده است که ۴۲۷ مورد آن در مازندران مشاهده‌شده است.

زاغی سابقه مصرف سموم شیمیایی در ایران را ۵۵ سال بیان کرد و افزود: میزان مصرف سم در دهه ۶۰ به بالاترین حد خود رسید بطوریکه در سال ۸۶ میزان آن ۱۲.۳ هزارتن بوده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: به جهت مخرب بودن محیط‌زیست این میزان مصرف سم با تصمیمات متخذه در کنفرانس زمین، به ۱.۳ سرانه مصرف سال ۶۸ رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۰ تعدادی از سموم پرخطر ازلی است سموم مجاز حذف شد، اذعان کرد: ممنوع شدن کلیه آفت‌کش‌های گروه ارگانو، توسعه و ترویج روش‌های کنترل غیر شیمیایی نظیر مبارزه بیولوژیک، شکار انبوه، اخلال در جفت‌یابی، توسعه و تقویت شبکه‌های مراقبتی و پیش‌آگاهی مصرف آفت‌کش‌ها را کاهش داد.

زاغی خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال ۶۸ مصرف سرانه سموم کشور از ۳۵ هزارتن به ۲۵ هزارتن، حدود ۶۷.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کشور ۱۶ میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی داریم که سالانه ۲۵ تن سم مصرف می‌کنند و سم‌های موجود در کشور از دوز پنج درصد تا ۴۰ درصد تعریف می‌شوند.

زاغی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در مازندران اذعان کرد: این تنوع، گوناگونی بیماری‌های نباتات و آفات را موجب خواهند شد که به دنبال آن سرانه مصرف سموم در استان مازندران را نسبت به استان‌های دیگر افزایش می‌دهد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه یکی از اهرم‌های تولید محصولات کشاورزی مصرف سموم است، گفت: با جامع‌نگری و ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان می‌توانیم سطح آگاهی آنان را در کنترل مصرف سموم بالا ببریم.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت به افزایش تولید نیاز داریم که برای تولید مواد غذایی سالم بایستی استفاده بهینه از سموم کشاورزی در اولویت قرار گیرد.

زاغی از برگزاری جلسات متعدد با دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و اظهار داشت: در تلاش هستیم مصرف سرانه سموم کشاورزی را در مازندران کاهش دهیم.

در یک سال گذشته با ساماندهی، سم فروشان ضابطه‌مند شدند

در ادامه این کارگاه آموزشی فرزین فرهادی مدیر جهاد کشاورزی قائم‌شهر، با اشاره به معرفی مسئول فنی از سوی سم فروشی‌ها، اظهار داشت: در یک سال گذشته با ساماندهی، سم فروشان ضابطه‌مند شدند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه سازمان جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی جامعه است، بیان کرد: با تأمین غذای سالم ارتقای بهداشت جامعه و حفظ محیط‌زیست هم تأمین می‌شود و مصرف درست سموم و ساماندهی آن بسیار حائز اهمیت است.

یادآور می‌شود: کارگاه آموزشی ساماندهی سم فروشان به‌صورت منطقه‌ای با حضور کارشناسان و متصدیان فروش سموم کشاورزی از سوی نظام‌مهندسی و منابع طبیعی کشاورزی استان مازندران با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی قائم‌شهر در این شهرستان برگزار شد.

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار