کد خبر: ۱۳۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ 17 November 2015

به گزارش تابناک یزد،تعداد کتابخانه‌ها و سرانه مطالعه، مهم‌ترین شاخص توسعه فرهنگی استان به شمار می‌رود. در این خصوص استان از حیث تعداد کتابخانه‌ها غنی است اما سرانه مطالعه شهروندان یزدی به تناسب کشور مطلوب نیست. 113 باب کتابخانه در استان ساخته شده است یعنی به ازای هر 9600 نفر جمعیت یک کتابخانه در استان وجود دارد و به ازای هر 100 نفر 6 مترمربع فضای کتابخانه‌ای در اختیار شهروندان است. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با «رقیه دوست فاطمی‌ها» مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان درباره سرانه فضای کتابخانه‌ای و سرانه مطالعه می‌خوانید.

مهم‌ترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در نیمه نخست امسال چه بوده است؟
تغییر رویکرد دولت جدید به نهاد کتابخانه‌های عمومی، به ساماندهی و استانداردسازی فضای کتابخانه‌های استان منجر شده است. در نیمه نخست امسال عملیات بهسازی و زیباسازی کتابخانه‌های شرف‌الدین علی، کتابخانه نابینایان، اردکانیان، ابوالفضلی میبد و کتابخانه‌های روستایی در چاهک شهرستان خاتم و منتظران مهدیه شهرستان بافق اجرا شد. 96‌باب کتابخانه‌ عمومی و نهادی و 4 باب کتابخانه مشارکتی و خصوصی استان نیز بازدید و مشکلات اساسی آنها رصد شده است. همچنین برای نخستین بار در کشور، سهم بودجه شهرداری‌ها برای نهاد کتابخانه‌ها در شهرهای عقدا و بهاباد از نیم درصد به یک درصد افزایش یافت که این مهم می‌تواند الگویی برای سایر شهرداری‌های استان باشد.
آیا در این بازه زمانی طرح خاصی برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان اجرا شده است؟
بله، برای نخستین بار در استان شاهد اجرای طرح «کتاب تاثیرگذار من» هستیم که طرح آن به صورت جلسات مداوم در شهرهای مختلف استان در حال برگزاری است.
برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بین کودکان چه برنامه‌ای دارید؟
ما برای افزایش و ارتقای سرانه مطالعه کودکان از پایه، بخشی از فضای کتابخانه‌های عمومی را به کتابخانه‌های تخصصی کودکان اختصاص دادیم. زیباسازی و طراحی فضا برای این بخش از اولویت‌های کاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان است. همچنین با هماهنگی کتابداران، بخش‌های کودک کتابخانه‌های آذر یزدی، ایثار، دکتر جوادی، اتابکی، گنبد سبز، رسالت و شرف‌الدین علی برای کودکان و نوجوانان زیباسازی شده است تا آنها به مطالعه و استفاده از فضای کتابخانه‌ها مشتاق شوند.
شاخص‌های استان در حوزه کتاب و کتابخوانی را بیان کنید.
استان از حیث فضاهای کتابخانه‌ای با داشتن 113 باب کتابخانه شامل 69 باب کتابخانه شهری و 27 باب کتابخانه روستایی، در جایگاه اول کشور قرار دارد. یک میلیون و 947 هزار و 129 جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد اما از حیث سرانه مطالعه در استان‌های میانی کشور قرار دارد. البته به تازگی ارزیابی برای محاسبه سرانه مطالعه در استان انجام نشده اما باید توجه کرد که سرانه مطالعه نه تنها در استان بلکه در کشور پایین است.
به نظر شما سیستم آموزشی چه نقشی در افزایش سرانه مطالعه دارد؟
متاسفانه‌ در کشور ما برای‌ ایجاد شوق‌ و رغبت‌ به‌ کتاب‌ و مطالعه‌ در سیستم آموزشی به ویژه مدارس اقدامی انجام نشده است. مدارس نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان دارند این در حالی است که نسل جدید به جای روی آوردن به کتاب و کتابخوانی، بیشتر به ارتباط در فضاهای مجازی گرایش یافته است. افزایش سرانه مطالعه در خانواده‌ها و مدرسه باید با جدیت دنبال شود و معلمان و والدین باید با خرید کتاب‌های مناسب برای فرزندانشان، آنها را به مطالعه ترغیب کنند. دستگاه‌های فرهنگی هم باید برای تشویق مردم به مطالعه اقدامات اساسی انجام دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار