کد خبر: ۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰ 27 January 2015
به گزارش تابناك – البرز: 13 ارديبهشت ماه امسال بود كه براي نخستين بار درهاي كاخ مرواريد به روي خبرنگاران باز شد. 
خبرنگاراني كه از اين اتفاق خوشحال بودند، پس از مشاهده شرايط اين كاخ تاريخي با چشماني اشك‌ آلود محوطه را ترك كردند.
درباره اين اثر تاريخ منابع مختلف گزارش‌هايي ارائه كرده‌اند. از جمله آنكه "کاخ مروارید نام یک بنا از زمان پهلوی است که در مهرشهر قرار دارد. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد.
شمس پهلوی خواهر محمد رضا پهلوی آخرين ديكتاتور رژيم منفور طاغوت به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرد.
کاخ مرواريد در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا میان سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج برای اقامت شمس پهلوی ساخته شد. 
سازه اصلی و طرح کاخ مانند یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته است. 
همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا شده است. 
در ضلع شمالی کاخ و در محوطه‌ بیرونی دریاچه نیز به‌ شکل باله‌های سفره‌ماهی طراحی و اجرا شده است.
این بنا دربردارنده فضاهای گوناگونی از جمله دفتر مخصوص شمس، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره است. 
یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، به ويژه نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است. 
در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.
معماری این اثر که بخشی از تاریخ معماری مدرن است، با تاثیر از شیوه فرانک لوید رایت از پرآوازه‌ترین معماران آمریکایی است که از سوی یکی از شاگردان ایرانی‌اش به نام عامری شکل گرفته است."
سال‌ها ورود افراد به اين محوطه ممنوع بود و هر از چند گاهي شايعاتي درباره تخريب كاخ مرواريد به گوش مي‌رسيد.
تا اينكه در ارديبهشت ماه امسال، درهاي كاخ به روي خبرنگاران گشوده شد.
خبرنگاري كه در اين بازديد حضور داشت، در گزارش خود آورده است: " در ابتدای ورود، همگان با میزان قابل توجه و محسوس تخریب این اثر مواجه شدند، میزان تخریب بیش از حد تصور همه است.
وجود کوهی از خاک بر در و دیوار این مجموعه نشان از بی توجهی متولیان گذشته دارد. در حال بازدید از دیواره‌های خراب و درهای پوسیده هستیم که مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز همه خبرنگاران را فرا می خواند تا جوابگوی سوال‌های آنان باشد.
ابوالفضل عبیدی در ابتدا با بیان این مطلب می گوید: 30 هکتار از کل مجموعه کاخ مروارید که شامل خود کاخ اصلی و قسمتی از باغ است توسط دادستان کرج تحویل اداره کل میراث فرهنگی شده است تا با مرمت و بازسازی آماده بازدید عموم مردم شود.
عبیدی در ادامه اظهار می‌دارد: با توجه به شرایط اثر و با توجه به مشاهدات باید بگوییم که شرایط اصلا مساعد نیست، و تخریب بیش از تصور همگان است."
انتظار خبرنگاران اين بود كه ميراث فرهنگي پس از قبول مسئوليت، براي مرمت و بازسازي كاخ مرواريد اقدامات اساسي انجام دهد. اما امروز و پس از گذشت 10 دوباره مدير كل ميراث فرهنگي استان البرز در جمع خبرنگاران حاضر شده و مي‌گويد: كاخ مرواريد در حال تخريب است. 
ابوالفضل عبيدي مي‌گويد: با توجه به وجود مناطق گردشگری و وجود بناها تاریخی بسیار زیاد و همچنین وجود جاده چالوس این استان همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است، اما متأسفانه صنعت گردشگری در البرز مغفول مانده و زیرساخت‌های آن با ضعف‌های اساسی مواجه است.
وی در ادامه سخنان خود به بازسازی کاخ مروارید اشاره کرد و گفت: هم اکنون این کاخ که متأسفانه در حد تخریب است در حال بازسازی است.
به گفته این مسئول با تحویل این کاخ به میراث فرهنگی استان البرز در ابتدا فضاهای سبز تخریب شده این کاخ با توجه به فصل تابستان مورد احیا و بازسازی قرار گرفت.
عبیدی با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای بازسازی این کاخ کافی نیست افزود: براساس برآوردهای انجام شده بازسازی کاخ مروارید نیازمند اعتباری 30 میلیارد تومانی است و این درحالی است که کل بودجه در نظر گرفته شده برای این اداره کل تنها 2 میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود در بخش گردشگری و میراث فرهنگی در این استان نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار