«بسیاری از مسئولان اجرایی استان در حال پهن کردن فرش قرمز برای برخی صنایع هستند که اشتغال‌زایی ندارد اما آشغال‌زایی دارد» جمله‌ای که «سید رحمان دانیالی» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در جلسه شورای اسلامی استان در خصوص مشکلات زیست محیطی شهرهای تابعه بیان کرد، جای تامل دارد.
کد خبر: ۱۲۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 15 November 2015
به نقل از تابناک قم، این جمله مهمان جلسه شورای اسلامی شهر در پاسخ به بیان مسائل و مشکلات زیست محیطی شهرهای تابعه استان از جمله قنوات، سلفچگان و جعفریه بود.

حسن بختیاری رئیس شورای اسلامی استان قم در این جلسه تصریح کرد: موضوعات مختلفی در شهرها و بخش‌های تابعه مورد توجه است که مسائل و معضلات زیست محیطی از مهم‌ترین آنهاست.

وی با انتقاد از این‌که مدیریت پسماند در شهرهای تابعه هیچ ساز و کار جدی ندارد، عنوان کرد: پیش از این جلسه مکاتبه‌ای با شهرداران شهرهای تابعه صورت گرفته تا بر اساس آن مهم‌ترین معضلات شهرهای تابعه را بیان کنند و شهرهای قنوات، سلفچگان، جعفریه و دستجرد مسائل خود را مطرح کردند.

مشكلات شهرهای تابعه استان

رئیس شورای استان با اشاره به عمده‌ترین مشکلات مردم در بخش سلفچگان تصریح کرد: عدم فیلترینگ کارخانه‌های اسید و قیر از مهم‌ترین عوامل آلودگی در این شهر عنوان شده است. همچنین فعالیت غیرمجاز کارخانه سرب سبب شده تا پسماندهای آن در منطقه پخش شود.

گسترش بیابان در منطقه قنوات یکی دیگر از معضلات شهرهای تابعه قم بود که بختیاری به آن اشاره کرد و اظهار داشت: نبود فاضلاب شهری و دفع غیر اصولی پسماند و نخاله‌های ساختمانی در این بخش نیز از مسائل جدی محسوب می‌شود.

به گفته وی، خروج دامداری‌ها از سطح شهر قنوات یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بختیاری مشکلات بخش جعفریه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: بیشتر مشکلات این بخش مربوط به کارخانه‌های شن و ماسه در ابتدای جاده طغرود است که سبب پراکندگی ذرات معلق می‌شود.

شکار غیرمجاز حیوانات وحشی، آلودگی محیطی از سوی گردشگران، تغییر کاربری باغ‌ها به مناطق مسکونی از بیشترین مشکلات بخش خلجستان بود که رئیس شورای اسلامی استان مطرح کرد.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی شهر قم گفت: توزیع بنزین یورو 4 یکی از موضوعاتی است که در بسیاری از استان‌ها پیگیری و اجرا شده ولی در استان قم هنوز اجرایی نشده است.

رئیس شورای اسلامی استان، خروج کارخانه‌ها و صنایع آلاینده و دارای سوخت فسیلی از محدوده شهری را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: وجود نیروگاه حرارتی و توسعه آن در استان از موضوعاتی است که از سوی کارشناسان به‌عنوان عامل آلودگی شهر مطرح شده و حتی تغییر اقلیم را متوجه این مساله می‌دانند. این موضوع سبب نگرانی شده است.

بی‌توجهی واحدهای آلاینده به پرداخت عوارض

علی خاکدامن شهردار جعفریه با بیان این‌که بر اساس قانون، شهرداری‌ها می‌توانند عوارض آلایندگی از کارخانه‌های آلاینده دریافت کنند، تصریح کرد: این موضوع از سوی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در این بخش مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

حسین درودگر شهردار سلفچگان نیز با بیان این‌که شهرداری سلفچگان از سال 87 تاکنون عوارض آلایندگی از کارخانه‌ها دریافت نکرده است، اظهار داشت: سایت پسماند شهرک صنعتی در این بخش مشکلات زیادی ایجاد کرده و متصدی این سایت هر گونه پسماندی را پذیرش می‌کند که این موضوع می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود.

اجرای هفتگی طرح پایش محیط زیست

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان در پاسخ به این اظهارات با بیان این‌که تمام کارخانه‌های قیر در سلفچگان تعطیل شده است، گفت: پایش محیط زیست در استان قم هفته‌ای یک بار با حضور کارشناسان و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.

کاظم کاکایی در خصوص دریافت عوارض آلایندگی افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال 93 بوده و در سال 94 بلاتکلیف است، از این رو نمی‌توان اقدام به دریافت عوارض آلایندگی کرد.

وی با بیان این‌که 3 کارخانه تولید اسید در سلفچگان وجود دارد، ادامه داد: بر اساس پایش انجام شده این کارخانه‌ها اخطار دریافت کرده‌اند و به عنوان صنایع آلاینده معرفی‌شده‌اند. معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به تعطیلی 7 کارخانه روغن و 17 کارخانه قیر تصریح کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند، پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولیدکننده است. در بخش صنعتی 2 کارخانه قیر غیرمجاز وجود دارد که یا باید جمع شود و یا تبدیل به کارخانه صنعتی شود تا بتوانند در آن منطقه فعالیت کنند. کاکایی با اشاره به تخصیص 10 هکتار زمین برای دفع پسماند در بخش جعفرآباد، بیان کرد: تا زمانی ‌که این موضوع در دست دهیار طغرود بود کارها به خوبی انجام می‌شد اما اکنون شکایت‌های زیادی از مدیریت این موضوع مطرح می‌شود.

تلاش شده آلودگی‌های قم پنهان شود

سیدرحمان دانیالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه با اشاره به این‌که تاکنون در کاهش عوامل آلاینده در استان عملکرد خوبی نداشته‌ایم، عنوان کرد: فهرست آلاینده‌ها در استان قم بسیار کم است زیرا همواره تلاش شده آلودگی‌های قم پنهان شود.

به گفته وی، منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند مایه افتخار قم باشد، به‌شرط این‌که واحدهای مناسب با حداقل آلایندگی در این منطقه وارد شوند.

دانیالی از شورای اسلامی استان خواست تا با انعقاد تفاهمنامه بومی‌سازی شده بین اداره کل محیط‌زیست و شورای اسلامی استان، اقدامات مشترکی را در خصوص رسیدگی به مشکلات زیست محیطی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با بیان این‌که برخی بسته شدن کارخانه‌های آلاینده را مانعی پیش روی اشتغال عنوان می‌کنند، گفت: ما متولی رسیدگی به این موضوع نیستیم. اداره کل محیط‌زیست در برخورد با واحدهای آلاینده با جدیت وارد می‌شود. مواردی بوده که کارشناسان به کارخانه‌ها در راستای رسیدگی به مسائل آلاینده اخطار داده بودند و در ستاد تسهیل استانداری جلسه‌ای برگزار شده و 3 ماه فرصت داده شد که فیلترگذاری لازم برای جلوگیری از آلایندگی کارخانه‌هاانجام شود.

وی با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم از چرخیدن چرخ صنعت استقبال می‌کند، تصریح کرد: در صورت تخلف واحدهای تولیدی، بر اساس قانون و همکاری با مقامات قضایی نسبت به تعطیلی این واحدها اقدام می‌شود.

اختصاص اعتبار به تالاب‌های قم

دانیالی با اشاره به آلایندگی ریزگردها در استان عنوان کرد: در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به قم اعتبار خوبی برای تالاب‌ها دریافت کردیم. همچنین در این جلسه دریاچه نمک که تبدیل به بحران شده است و این‌که قم نقطه پرگار ریزگرد کشور است، برای سازمان محیط زیست کشور محرز شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: از استاندار قم خواستیم جلسه‌ای بین استان‌های موثر در مساله ریزگردها برگزار کند تا با همکاری و همدلی این استان‌ها در بحث مقابله با ریزگردها اعتبار ملی دریافت کنیم. ساماندهی دامداری‌های داخل شهر قم یکی دیگر از محورهای صحبت دانیالی در جلسه شورای اسلامی استان بود. این مقام مسئول گفت: بسیاری از واحدهای آلاینده داخل شهرها به‌واسطه ضوابط موجود در شهرداری‌ها قابل پاک‌سازی است که با شناسایی از سوی شهرداری همین که اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کند، مغایر با ضوابط است، طبق بند 20 ماده 55 می‌توان درباره آن اقدامات لازم را انجام داد. وی با اشاره به آلودگی‌هایی که این دامداری‌ها در شهر ایجاد می‌کنند خواستار انتقال آنها به بیرون از شهر شد. دانیالی قانون مدیریت پسماند را بسیار کاربردی دانست و اظهار داشت: انجام چند برخورد قانونی با 500 هزار تا 2 میلیون تومان جریمه نقدی و یک تا 10 هفته توقیف خودرو سبب می‌شود اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام گیرد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان گفت: برای طرح جامع کاهش آلودگی هوای قم، سامانه حمل‌ونقل بنزین یورو 4، نیروگاه حرارتی و... برنامه زمان‌بندی شده داریم كه آغاز این طرح‌ها از سوخت شروع شده است. مقدارزیادی سوخت‌های فسیلی در داخل قم استفاده می‌شود که ریزگردها را به حاشیه برده است.

«سید رحمان دانیالی» با اشاره به ورود استان به بحث تغییر فرایند و تغییر سوخت گفت: در حال حاضر 2 جایگاه سوخت یورو4 در استان قم راه‌اندازی شده است که لازم است این اقدام در بقیه جایگاه‌ها تعمیم داده شود.

دانیالی در خصوص كودهای حیوانی كه به‌عنوان پسماند كشاورزی است، افزود: تولیدكننده پسماند باید پسماندها را مدیریت كند. در بحث پسماند صنعتی با همكاری شركت شهرک‌های صنعتی اقدامات مشتركی در حال انجام است اما باید توجه داشت كه راه، طولانی و زمان‌بر است و اگر همكاری نباشد این اقدامات در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی اظهار داشت: یکی از پیشنهادها برای رسیدگی به وضعیت زیست‌محیطی شهرها و بخش‌های تابعه راه‌اندازی دفتر نمایندگی حفاظت محیط‌زیست در این بخش‌هاست که در صورت همکاری، یک یا 2 روز در هفته، کارشناسان برای رسیدگی به این مسائل در بخش‌های تابعه حضور پیدا خواهند کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار