هشدار مسئولان قضایی خراسان جنوبی؛
بیرجند- معاون دادستان بیرجند درامورپیشگیری وقوع جرم گفت: در حال حاضر جرائمی مانند انتشار و توزیع تصاویر در فضای مجازی گریبانگیر خراسان جنوبی شده و در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۲۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳ 08 November 2015


به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل مرادی در شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی، با بیان اینکه بیشتر جرائم در سنین دانشجویی اتفاق می‌افتد، بیان کرد: هک، کلاهبرداری رایانه‌ای از طریق پیامک از دیگر جرائمی است که در خراسان جنوبی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان فضای سایبری را به طور کلی حذف کرد، اظهار کرد: باید تمامی دستگاه‌های مربوطه چاره اندیشی کنند تا فضای جرم را برای مجرمین در فضای مجازی سخت کنیم.

مرادی با تاکید بر پیشگیری هرچه بیشتر از وقوع جرم، تصریح کرد: تا قبل از سال ۸۸ قانونی به عنوان جرم رایانه‌ای وجود نداشت اما با پیشرفت زمان و شدت وقوع جرم‌ها، در سال ۱۳۸۹ پلیس فتا تشکیل شد.

وی ادامه داد: با همکاری این نهاد، اکثر متهمین شناسایی شده و با آن‌ها برخورد می‌شود، اما بهترین کار در کاهش وقوع این جرائم، پیشگیری است.

معاون دادستان بیرجند درامورپیشگیری وقوع جرم در تعریف جرائم فضای مجازی، بیان کرد: جرائم فضای مجازی به جرائمی گفته می‌شود که فضای غیر حقیقی مانند اینترنت و سامانه‌های مخابراتی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه مجرمین فضای مجازی سه دسته هستند، اظهار کرد: هکر‌ها یکی از مجرمین فضای مجازی هستند که دسترسی غیر مجاز به داده‌ها و اطلاعات سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای دارند.

مرادی هکرهایی که با انتشار ویروس فایل‌ها را مخفی کرده و با استفاده از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند را از دیگر مجرمین فضای مجازی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه دسته دیگر از مجرمین فضای مجازی از طریق خطوط تلفن خرابکاری می‌کنند، بیان کرد: توهین و تهدید در فضای مجازی اعم از ایمیل، تلفن همراه نیز به عنوان جرم رایانه‌ای محسوب می‌شود.

معاون دادستان بیرجند درامورپیشگیری وقوع جرم با اشاره به قاچاق مواد مخدر از طریق اینترنت، تصریح کرد: گسترش محیط سایبری نیزباعث شده است که در عصر کنونی قاچاقچیان از فضای مجازی قاچاق مواد مخدر را انجام دهندکه این نیز یکی از جرائم رایانه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کلاهبرداری، سرقت رایانه‌ای، انتشار تصاویر مفتضح از طریق رایانه و اخاذی از دیگر جرائم رایانه است که در صورت شناسایی برخوردهای شدیدی با مجرمین می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه، اظهار کرد: در چند ساله گذشته به همت نیروی انتظامی و راه اندازی پلیس فتا، اقدامات و تلاش‌های شایانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم انجام شده است.

حجت الاسلام محمد امین وحدانی نیا با بیان اینکه بیشترین حجمه‌ای که در فضای مجازی وجود دارد، جرائم مالی است، بیان کرد: عدم آگاهی مردم و غفلت خانواده در استفاده از فضای مجازی مشکلات ناگواری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: افرادی که عکس‌های شخصی و محرمانه را در فضای مجازی قرار می‌دهند از عواقب بد آن آگاهی ندارند و هیچ ظریب امنیتی برای خود قائل نمی‌شوند

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار