رئیس سازمان حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد:
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امیدواریم با تطبیق DNA سایر مفقودان ایرانی فاجعه منا پیدا شوند.
کد خبر: ۱۲۴۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵ 06 November 2015
سعید اوحدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این روزها مصادف است با چهلمین روز عروج ملکوتی جانباختگان عزیزی که در حج 94 دعوت حق را لبیک گفتند و ملت را در کنار رهبری به غم و اندوه سنگینی فرو بردند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: قطعاً برای شما سئوالاتی در طول این مدت ایجاد شده است که چه اتفاقی افتاد که بزرگترین فاجعه بشری در جهان اسلام در حرم امن الهی رخ داد که سبب کشته‌ شدن 7 هزار نفر شد و چه دلیلی برای افزایش جانبخاتگان وجود داشت؟ مقام معظم رهبری فرمودند خاطره منا باید در اذهان بشری و سازمان‌ها زنده نگه داشته شود، حتی اگر 10 سال طول بکشد.

اوحدی بیان کرد: از این رخداد به عنوان یک فاجعه نام می‌بریم و باید گفت تفکر متحجر وهابیت بر فرآیند حج سبب شد با این مصیبت سنگین مواجه شویم با این نگرش زائران از هشتم ذی‌الحجه که وارد عرفات می‌شوند در چهار مورد باید مناسک عرفه را انجام بدهند؛ بقیه اعمال مناسک حج طی چهار روز در این منطقه انجام می‌شود و باید گفت اگر 2 میلیون زائر در عربستان حضور دارند در این ایام در منطقه عرفات یک جا قرار می‌گیرند.

وی تبیین کرد: در عرفات 12 هزار چادر وجود داشت که زائران به اعمال می‌پرداختند.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: ازدحام جمعیت به صورت طبیعی یکی از مواردی است که 2 میلیون نفر زائر همزمان انجام می‌دهند، بنابراین باید مدیریت جامعی باشد که متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که در عرفات و منا مجددا رخ داده بود و امسال سرآمد سوء‌تدبیر عربستان را دیدیم.

اوحدی تبیین کرد: زائران امسال مراسم برائت از مشرکین را با شکوه تمام در روز عرفه برگزار کردند و نفرت خودشان از آمریکا و دشمنان را اعلام کردند؛ همچنین در دعای عرفه تمام عزیزان حضور داشتند و بیانیه برائت را آقای رکن آبادی خواندند و همه برنامه‌هایمان را براساس آنچه که پیش‌بینی شده بود انجام دادیم.

وی عنوان کرد: برای انجام مناسک حج در این چهار روز یک مدیر جداگانه داشتیم که به طور سازماندهی شده اقدامات حج را انجام دادیم و پنج درصد از نیروهای ما مُحرِم شده بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ساعت حدود 8:30 صبح روز دهم بود که از چادرها بازدید کردیم که ببینیم وضعیت رفاه زائران چگونه است، گفت: اما مسیر استقرار چادر زائران ایرانی به گونه‌ای بود که مقابل خیابان 204 قرار داشت و در همان خیابان این کشتار رخ داد.

اوحدی توضیح داد: زائران ما براساس دستورالعمل‌ها عمل کردند، اما متاسفانه در مقاطعی راه زائران ما را در ورودی مسیرها پلیس بی‌مسئولیت عربستان بست و از 450 کاروان ما 33 کاروان را به اجبار به این خیابان هدایت کردند؛ همچنین 420 کاروان ما بدون حادثه از مسیرهای دیگر رفتند.

وی تشریح کرد: زائران خانم ایرانی شب رمی جمرات خود را انجام دادند و حدود 9 صبح بود که تماس گرفته شد که مسیر رمی جمرات با ازدحام جمعیت روبه‌رو شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: در عرفات 12 هزار چادر وجود داشت که زائران در گرمای سخت عرفات به اعمال می‌پرداختند و در منا هم حدود 8 هزار چادر بود که همان موقع از منا با آقای بیات فرمانده عملیات منا تماس گرفتیم که گفتند اینجا وضعیت عادی است و کاروان‌ها در حال آمدن هستند و مجدداً 10 دقیقه بعد تماس گرفتند و گفتند رمی جمرات قفل شده است.

اوحدی بیان کرد: عوامل امنیتی و پلیس سعودی راه را بر زائران ما بستند و بعدها بهانه آوردند؛ خیابان 204 مسیر استانداردی نیست، به نحوی که حتی یک عدد پنکه در آنجا وجود نداشت و به دلیل وجود نرده‌های بلند راه نجات وجود نداشت.

وی توضیح داد: زائران کشورهای دیگر که در آنجا مستقر بودند در مسیر برگشت متأسفانه به جای دور زدن، از مقابل زائران وارد شدند؛ تمامی این موارد مطالبات ماست، به این دلیل که سوء‌تدبیر رخ‌داده از سوی عربستان موجب تقابل 150 هزار نفری در بین جمعیت شد و 7 هزار و 700 زائر چندین ساعت به صورت ایستاده با زبان تشنه دچار خفگی شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ساعت 9:30 صبح یکی از همکاران تماس گرفت و گفت التماس می‌کنیم کمک کنید، چراکه زائران ما در حال پرپر شدن هستند.

اوحدی افزود: 20 گروه از هیئت پزشکی ایرانی به محل فاجعه اعزام شد و 45 نفر از امدادگران ما در مسیرهای اصلی کمک کردند و 500 زائر را از زیرجنازه‌ها خارج کردند، اما سوء‌تدبیر بعدی این بود که ساعت 12 ظهر عوامل امدادی سعودی وارد شدند و همکاران ما را دستگیر کردند و داستان حمل زائران همانگونه بود که شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: آنها خود اعلام کردند نیروهای ما کم تجربه بودند؛ همان روز ما در منا ستاد بحران تشکیل دادیم و اولویت‌های خود را تعیین کردیم.

این مسئول افزود: آشفتگی مدیریتی برای عربستان رخ داد، به گونه‌ای که بسیاری از مجروحان ایرانی به مناطق دیگر اعزام شده بودند و اگر این پیگیری‌ها نبود، یقیناً آمار کشته‌های ایرانی بسیار بیشتر بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از بین 7 هزار زائر در سردخانه‌ها، فرزندان شما برای یافتن زائران تلاش بسیاری انجام دادند، اظهار کرد: تنها صدایی که در عربستان شنیده شد صدای ایران بود که توانست پیکرهای خود را به کشور انتقال دهد.

اوحدی اضافه کرد: هنگامی که به خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدیم ایشان تأکید داشتند نخست خاطره منا را زنده نگه داریم که یکی از وظایف دستگاه دیپلماسی است، به این دلیل که در یک جای دنیا به خاطر کشته‌ شدن یک نفر هیاهو رخ می‌دهد، در حالی که در منا 7 هزار نفر جان دادند، همچنین فرمودند پیگیری حقوق زائران را در دستور کار قرار دهید که خوشبختانه کمیته‌ای تشکیل شده که برگرفته از کارشناسان برجسته حقوقی کشور است.

وی با اشاره به اینکه پیکر 400 نفر از این عزیزان با پیگیری‌هایی که صورت گرفت به مزار شهدا منتقل شدند، چراکه با لباس احرام جان خود را از دست دادند، گفت: همچنین 25 نفر از حجاج ایرانی همچنان مفقود هستند که DNA از بستگان آنها گرفته شده و برای نخستین بار در مقبرةالشهدا توانستیم مراسم چهلم را در مزار شهدا در عربستان برگزار کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان یادآور شد: امیدواریم با تطبیق DNA سایر مفقودان ایرانی فاجعه منا پیدا شوند، من آرزو می‌کردم روز دهم ذی‌الحجه خود یکی از این جانباختگان بودم، به این دلیل که آنها در لباس احرام جان باختند و مواجه‌ شدن با فرزندانشان بسیار دردناک بود، با این نگرش مطمئن باشید زنده نگه داشتن خاطره منا و مسائل حقوق جانباختگان را پیگیری می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار