تابناک: مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بارش‌هاي در استان در زمستان امسال كاهش مي‌يابد.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 02 November 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مجيد بیجندی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت؛ چالش‌ها و راهکارها با بیان اینکه بارش‌های اخیر استان اصفهان تأثیر چندانی بر منابع آبی و خکشسالی استان نداشته است، اظهار کرد: بارشی به عنوان یک بارش نرمال و تأمین کننده منابع آب زیرزمینی مؤثر است که در زمان مشخص و به مقدار مشخص باشد.

وی با بیان اینکه عمده خشکسالی چند سال اخیر به دلیل تغییر اقلیم بوده است، افزود: ساده انگاری است که گمان شود با بارش‌های اخیر بدهی انباشته زمین جبران شود. امیدواریم فرهنگ استفاده قنات در راستای کاهش مصرف آب و ارج نهادن به آب همچنان در کشور ادامه پیدا کند و شهرنشینی و صنعتی شدن کمتر بر آن تأثیر بگذارد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به آمار وضعیت بارش‌ها، گفت: میانگین وزنی بارش سال آبی جاری از اول مهر تا 10 آبان 94 برابر با 20 میلیمتر بوده است که به نسبت دوران بلندمدت 30 درصد و نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد افزایش یافته است.

بیجندی با بیان اینکه بیشتر بارش‌ها در غرب استان بوده است، اضافه کرد: شهرستان‌های خور و بیابانک و آران و بیدگل بیشترین بارش را در سطح استان داشته‌اند.

وی ادامه داد: براساس شاخص استاندارد SPI اکثر مناطق استان در خشکسالی خفیف و متوسط قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان به پدیده ال‌نینو اشاره کرد و گفت: جو و آب و هوای کره زمین یک سیستم یکپارچه و آب و هوا متأثر از وزش‌های جوی و تغییرات دمایی اقیانوس‌ها است.

بیجندی اضافه کرد: میانگین‌های دمایی در اکثر نقاط زمین معین و یکسان است یعنی به عنوان نمونه میانگین هوای تهران 20 درجه بوده و در طول سنوات مختلف این میزان تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از قسمت‌های جریان‌های جنوبی اقیانوس آرام به نام آل‌نینو دنیا را متأثر کرده است، گفت: هنگامی که خورشید به سطح اقیانوس آرام می‌تابد، افزایش درجه حرارت در سطح آب مشاهده می‌شود. این افزایش درجه حرارت در طول سال‌های متمادی بین یک تا 1.5 درجه ثبت شد و موضوع عجیبی نیست اما امسال دمای سطح آب اقیانوس آرام سه درجه افزایش یافت که فوق العاده عدد بالایی به حساب می‌آید.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: تبخیر این آب، کشورهای دو سمت مانند اکوادور و پرو در يك سمت و اندونزی و استرالیا در سمت ديگر اقيانوس آرام را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیجندی با تأکید بر اینکه ال‌نینو در اقیانوس آرام به وجود می‌آید و مستقیم و غیرمستقیم بر دنیا تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: در فصل پاییز بارش‌هایی وجود خواهد داشت اما با حرکت به سمت دی و بهمن ماه بارش‌ها کاهش می‌یابد. همچنین به دلیل تأثیر پدیده ال‌نینو، زمستان امسال یک تا 1.5 درجه گرم‌تر خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار