فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی قم خبر داد:
فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از نظارت و سرکشی روزانه بر 100 مورد از آثار تاریخی ثبتی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲ 31 October 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، علی اوسط صادقی با اشاره به اینکه در استان قم 359 اثر ثبتی ملی وجود دارد، گفت: این نظارت‌ها از هفت پایگاه، موزه و آثار تاریخی ثبتی و غیر ثبتی با قدمت تاریخی استان توسط دو اکیپ گشتی در داخل و خارج استان و سه اکیپ ثابت یگان حفاظت این اداره‌کل صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هفت پایگاه و موزه شامل خانه تاریخی زند، موزه مراجع، مقابر گنبد سبز، تپه قلی درویش، تپه صرم، خانه تاریخی ملاصدرا و اداره‌کل میراث فرهنگی قم است، ضمن اینکه برخی از آثار تاریخی شاخص استان قم روزانه چندین بار سرکشی و نظارت می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به اینکه در 6 ماه نخست امسال 11 حفاری غیرمجاز شناسایی شده است، گفت: در این خصوص چهار مورد دستگیری صورت گرفته است.

وی افزود: یک مورد کلاهبرداری و خرید و فروش اشیای تقلبی، یک مورد تخریب غیرمجاز، هشت مورد ساخت و ساز غیر مجاز و یک مورد سایر سرقت‌ها طی این 6 ماه روی داده است که توسط نیروهای یگان رسیدگی شده است.

صادقی با بیان اینکه در این مدت 53 اشیا کشف شده است، گفت: اشیای اصلی کشف شده 35 مورد و اشیای کشف شده بدل 18 مورد بوده است.

وی افزود:  دو مورد نیز اسکورت اشیا تاریخی و فرهنگی و پنج مورد حفاظت از تیم‌های کاوش درون سازمانی علمی و باستان‌شناسی توسط یگان حفاظت این اداره‌کل صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از نظارت بر عملیات عمرانی خبر داد و گفت: این نظارت‌ها بر عملیات عمرانی برون سازمانی نقاط ثبتی از جمله جاده‌سازی و لوله‌کشی و سایر موارد انجام می‌شود.

وی یادآور شد: طی بازدیدها از آثار تاریخی در صورتی که با ساخت و ساز یا مرمت مواجه شویم، کار را تعطیل می‌کنیم و در صورت اطمینان از مجوز اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اجازه فعالیت را خواهیم داد در غیر این صورت جرم محسوب شده و عوامل اجرایی را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار