کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی یزد گفت: افزون بر 624 پایگاه در این استان اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان را بر عهده دارند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 29 October 2015

به گزارش تابناک یزد،فاطمه ابوطالب  با بیان اینکه این برنامه از اول آبان ماه آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد افزود : 24 پایگاه از این تعداد دائم و بقیه غیر دائم است.

وی با بیان اینکه پایگاههای دائم در طول سال کودکان سه تا شش سال مورد معاینه چشم قرار می گیرند اظهار کرد: در سالجاری افزون بر 11 هزار کودک در این پایگاهها مورد معاینه قرار گرفتند.
ابوطالب اضافه کرد: پایگاههای غیر دائم در مهدهای کودک، پیش دبستانی ها، مراکز بهداشت و پایگاههای بسیج استان مستقر شدند.
وی خاطرنشان کرد : در اجرای طرح یاد شده کودکانی که مشکل بینایی دارند شناسایی و به مراکز درمانی تخصصی معرفی می شوند.
مسئول اجرای طرح پیشگیری تنبلی چشم کودکان در استان یزد افزود: برای اجرای این طرح 800 نیروی آموزش دیده برای ارایه خدمات و سنجش بینایی کودکان در پایگاهها مستقر شدند که پیش بینی می شود که امسال 55 هزار کودک سه تا شش ساله در پایگاههای یاد شده مورد معاینه قرار گیرند.
این کارشناس ادامه داد: آمبلیوپی یا تنبلی چشم از علت های شایع کم بینایی و نابینایی یک چشمی و یا گاهی دو چشمی است که اگر به موقع تشخصی داده شود در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است.
وی گفت: این اختلال با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که عدم تشخیص به موقع و درمان آن فرد را کم بینا یا نابینا می کند.
ابوطالب، بهترین سن برای درمان تنبلی چشم را زیر شش سالگی عنوان کرد و افزود: اشکال دید کودک قبل از این سن قابل درمان است بطوری که پس از 7 تا 10سالگی درمان تاثیر چندانی در بهبود بینایی نخواهد داشت،
وی با اشاره به اهمیت بررسی تنبلی چشم در دوران کودکی برای پیشگیری از آن از همه خانواده ها خواست تا موضوع را جدی بگیرند.
کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی یزد تاکید کرد : هر کودک زیر شش سال باید سالی یکبار مورد معاینه قرار گیرد ، سال گذشته در اجرای برنامه مذکور 50 هزار کودک سه تا شش ساله مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد 320 نفر مبتلا به تنبلی چشم بودند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار