کد خبر: ۱۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹ 08 March 2015

چند دقیقه‌ای منتظر ماندم تا از رختکن خارج شود، من به سرعت آماده تمرین شده بودم اما داریوش مدت زیادی را در محل تعویض لباس‌ها مانده بود ، هنگامی که برگشتم تا دلیل دیر آماده شدنش را جویا شوم با صحنه‌ای روبرو شدم که تا آن زمان برای من عجیب و غیر قابل باور بود. 

او در حال تزریق بود، وقتی با تعجب دلیل کارش را پرسیدم با قیافه‌ای حق به جانب پاسخ داد ، «تو این ورزش اگه می‌خوای بدن خوش فرم و قشنگی داشته باشی باید هم قرص و پودر بخوری و هم یه سری مواد رو به بدنت تزریق کنی تا سریعتر به نتیجه برسی، اگر می‌خوای حجم عضلاتت بیشتر بشه باید خورد و خوراک خوبی داشته باشی و وقتی اینا رو به خودت بزنی میل به خوردن بیشتر میشه» !

به گزارش ایسنا در کنار تمامی دغدغه‌های زیر و درشت ، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه نوجوانان و جوانان ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنند داشتن اندامی خوش فرم است. در سال‌های اخیر شیوع خوش‌هیکلی آن چنان در میان این قشر رشد چشمگیری داشته که از هر وسیله‌ای برای زودتر به هدف رسیدن استفاده می‌کنند. استفاده خوسرانه و بی‌رویه از قرص‌ها ، پودرها و آمپول‌ها روزانه تععداد زیادی از جوانان را ناخواسته به دردسر انداخته و روز به روز بر تعداد این آمارها نیز افزوده می‌شود .

استفاده از داروهای غیرمجاز در باشگاه‌ها فاجعه بار است

یک فوق تخصص بدنسازی و دکترای فیزیولوژی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز،گفت: یکی از تهدیدات جدی ورزشکاران رشته‌های مختلف بویژه پرورش اندام و بدنسازی استفاده خارج از قاعده داروهای استروئیدی است که میزان مصرف آن در میان ورزشکاران فاجعه‌آمیز است.

مسعود مومنی، افزود: در دنیای ورزش حرفه‌ای ورزشکاران علاوه بر مصرف مواد غذایی روزانه، مکمل‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بدن پروتئین مورد نیاز خود را جذب کند اما در کشورمان این چرخه زیر نظر پزشک متخصص انجام نمی‌شود و بعضاً در باشگاهها و به وسیله افراد عادی بین علاقمندان توزیع می‌شود!

وی با بیان این نکته که مکمل‌ها بایستی به تایید مراجع ذی‌صلاح بهداشت رسیده باشد ، ادامه داد: متاسفانه امروزه داروهای استروئیدی جای مکمل‌ها را گرفته و این بیراهه‌ای است که برخی ورزشکاران بدون اطلاع از عواقب آن به سمتش می‌روند.

وی گفت: استروئیدها یا همان داروهای هورمونی امروزه تهدیدی جدی برای ورزشکاران بشمار می‌رود که آمپول سوماتروپین نمونه‌ای از این داروها است.

مومنی یادآور شد: سوماتروپین آمپولی است برای رشد که متخصصان آن را برای بیمارانی که از رشد جسمانی خوبی برخوردار نیستند، تجویز می‌کنند، اما ورزشکاران رشته بدنسازی بدون اطلاع از کارکرد آن تنها به این دلیل که باعث کاهش حجم چربی‌ها و حجم عضلات می‌شود از آن استفاده می‌کنند!

وی گفت: استروئیدها که به صورت خوراکی، تزریقی و حتی پماد مورد استفاده قرار می‌گیرد تغییرات پوستی، ریزش موی سر، عوارض فیزیکی و جسمی، بروز علایم زنانگی در مردان و بالعکس ، عوارض قلبی -عروقی، اختلال در رشد قدی، سر درد، اختلالات کلیوی، اختلال در سیستم ایمنی بدن، ناتوانی جنسی، افزایش فشار خون ، درد معده و ناراحتیهای گوارشی و خیلی بیماری‌های دیگر را به دنبال خواهد داشت.

مومنی افزود: استفده بی‌قاعده از داروهای استرو ئیدی همچنین موجب تخریب سلولهای مغز شده و در نتیجه بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر در سنین بالاتر را به همراه خواهد داشت ، افرادی که بدون نظارت پزشک و به مقدار زیاد استروئید مصرف می‌کنند سطح تستسترون بدنشان بالا رفته که این مهم سبب از بین رفتن سلولهای عصبی و بروز اختلالات رفتاری می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ورزشکاران رشته بدنسازی بدون تجویز پزشک متخصص، خودسرانه از این داروها استفاده می‌کنند، آنها نمی‌دانند در کوتاه مدت شاید به هدف خود دست یابند اما به طور قطع در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری به جسم خود وارد خواهند کرد.

مومنی اظهار کرد: متاسفانه در برخی از باشگاه های بدنسازی ، افراد مبتدی نیز درگیر این مسائل می‌شوند که این موضوع بسیار دردناک است و امیدوارم مسئولان در این خصوص برنامه‌های پیشگیرانه‌ای داشته باشند.

وی بیان کرد: دردناک‌تر آن است که نحوه مصرف این مکمل‌ها یا داروها را به جای پزشک متخصص، از فروشندگان این مواد می‌پرسند که برخی از آنها حتی سواد خواندن و نوشتن نیز ندارند.

مومنی گفت: بارها شنیده‌ایم که ورزشکاری در زمین بازی سنگ کوب کرد و جان خود را از دست داد اما شاید کمتر کسی به دنبال علت آن برود و امیدوارم با اطلاع‌رسانی بیشتر مسئولان ، نظارت مستمر و ارتقای آگاهی خانواده‌ها نسبت به عواقب خطرناک این داروها در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه و رونق ورزش سالم در بین آحاد مردم بویژه جوانان باشیم

باشگاه‌ها حق خرید و فروش دارو و مکمل را ندارند

رییس هیات پزشکی ورزشی استان البرز در گفت وگو با ایسنا گفت: باشگاه‌های بدنسازی به هیچ عنوان اجازه خرید و فروش مکمل‌ها را ندارند و این موضوع تنها زیر نظر متخصص بایستی انجام شود.

اشکان اردیبهشت افزود: از ابتدای سال جاری برنامه‌های پیشگیرانه بسیار خوبی انجام شده و ادامه خواهد داشت، توزیع مکمل‌های غذایی، رژیمی و ورزشی در هر مکانی غیر از داروخانه‌ها، مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست و با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرد: امسال در کنار توجه به بحث افزایش بیمه درمانی ورزشکاران و ارایه خدمات بهتر و گسترش برنامه‌های آموزشی به منظور پیشگیری و دانش‌افزایی، نظارت و بازرسی بر سلامت اماکن ورزشی دولتی و خصوصی از اولویت‌های کاری هیات پزشکی ورزشی بود .

وی اضافه کرد: باشگاههای ورزشی که اقدام به فروش مکمل و دارو به ورزشکاران می کنند شناسایی شده‌اند و به طور قطع با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح و اداره کل ورزش و جوانان برخورد جدی با این متخلفان خواهد شد.

اردیبهشت در پایان گفت: عرضه هرگونه مکمل و دارو برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش در باشگاهها ممنوع است و بایستی این مهم تنها توسط پزشک تجویز و از داروخانه‌ها تهیه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار