برای اولین بار به همت شهرداری اردبیل؛
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری اردبیل در زمینه ایجاد طرح پاکبان محرم، گفت: در شرایطی که شهرداری از تعیین محل های مشخص برای توزیع نذورات محرم و تهیه باکس های زباله به تعداد کافی اقدام کرده و در این زمینه اطلاع رسانی داشته است، علاقمندان به محیط زیست با پوشیدن کاورهای مخصوص در سطح شهر حضوری فعال دارند.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 24 October 2015

طرح

برای اولین بار به همت شهرداری اردبیل اجرای طرح پاکبان محرم در اردبیل با هدف بهبود سیمای شهری در روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور استاندار اردبیل و شهردار کلید خورد.

طرح

به گزارش تابناک اردبیل، جمع زیادی از جوانان فعال در تشکل های مردم نهاد با لباس های یکدست با عنوان"پاکبان محرم"به همراه نیروهای پاکبان شهرداری اردبیل در روز تاسوعای حسینی در مناطق مختلف شهر حاضر شده و در یک فرهنگ سازی مناسب سیمای شهری را از برخی آلودگی ها پاک کردند.

طرح

در قالب این طرح که همزمان با عاشورای حسینی در مسیر دستجات عزاداری اردبیل اجرا می شود، زمینه مشارکت مردم به شکل مناسب؛ در نریختن زباله به روی زمین، معابر، گذرگاه ها و خیابان‌ ها فراهم آمد.

"فرهنگ نه به ظروف پلاستیکی"که شعار حقیقی شهرداری در قالب اجرای طرح پاکبان محرم است، فعالیتی مثبت و سازنده است که همه را به استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی تشویق می کند تا به جای آن از دیگر ظروف احیا شونده و قابل بازیافت استفاده کنند.

طرح

شهردار اردبیل: محیطی پاکیزه در شأن مراسم عزاداری اردبیل فراهم می کنیم

شهردار اردبیل در جریان اجرایی شدن طرح پاکبان محرم اظهار کرد: اینکه مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اردبیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این نشان دهنده سرمایه اجتماعی این شهر است.

طرح

دکتر حمید لطف اللهیان برگزاری مراسمات عزاداری اردبیل در محیطی کاملا پاکیزه و به دور از آلودگی را در شان این عزاداری دانست و تأکید کرد: لذا شهرداری اردبیل مصمم شد تا با مشارکت بیش از 100 نفر از شهروندان فعال در سازمان های مردم نهاد و نیروهای خدمات شهری شهرداری نسبت به اجرای طرح پاکبان محرم در اردبیل اقدام کند.

وی اضافه کرد: افراد شرکت کننده در این طرح به سه دسته تقسیم بندی شدند که قبل از مراسم، حین اجرای مراسم و هم بعد از مراسم عزاداری نسبت به پاکسازی محیط اقدام می کنند که تأثیرات مثبت آن از هم اکنون قابل لمس است.

لطف اللهیان از علاقه مندی تعداد قابل توجهی از سایر شهروندان برای پیوستن به طرح"پاکبان محرم"خبر داد و گفت: هر اقدامی که به پاکیزگی محیط شهری و زندگی منجر می شود، طبیعی است که مورد استقبال همه ما قرار بگیرد.

طرح

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اردبیل نیز همزمان با رونمایی از کاور های مخصوص طرح پاکبان محرم در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به تجربه سال های گذشته و به منظور پیشگیری از آلوده شدن محیط شهری با زباله ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نسبت به اجرایی کردن طرح پاکبان محرم اقدام کردیم.

کیومرث اوچی افزود: طرح پاکبان محرم از نخستین ساعات روز تاسوعا با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی که در تشکل های مردم نهاد حضور دارند و با تلاش نیروهای خدمات شهری شهرداری کلید خورد و در روز عاشورا نیز این طرح در حال انجام است.

وی اظهار کرد: با تهیه کاور و کیسه زباله هایی که در اختیار شرکت کنندگان در طرح پاکبان محرم قرار داده می شود، سعی می کنیم با یک فرهنگ سازی مناسب بحث رعایت بهداشت و پاکیزگی محیط شهری را در بین شهروندان عزیز بیش از پیش ترویج کنیم.

طرح پاکبان محرم شهرداری اردبیل، ابتکاری متناسب با محیط زیست

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری اردبیل نیز در زمینه ایجاد طرح پاکبان محرم، گفت: در شرایطی که شهرداری از تعیین محل های مشخص برای توزیع نذورات محرم و تهیه باکس های زباله به تعداد کافی اقدام کرده و در این زمینه اطلاع رسانی داشته است، علاقمندان به محیط زیست با پوشیدن کاورهای مخصوص در سطح شهر حضوری فعال دارند.

طرح

مجتبی لاله این ابتکار شهرداری را متناسب با حفظ محیط زیست اعلام کرد و افزود: این در شرایطی است که پرسنل شهرداری پشتیبانی کافی را از این افراد انجام داده و حضور این افراد در مسیر حرکت دستجات عزاداری به خصوص مکان های منتهی به میدان عالی‌قاپو برنامه‌ریزی شده است.

طرح

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آیین‌های سنتی و باشکوه اردبیلی ها در ماه محرم زبانزد عام و خاص بوده و به عنوان پایتخت حسینیت شناخته شده است، لذا بهره‌گیری از این ظرفیت برای فرهنگ سازی در میان مردم بدون شک یک ایده آگاهانه است که اگر در سال‌های متمادی اجرا شود در بلند مدت نتایج آن را شاهد خواهیم بود به طوری که تاثیری عمیق در سبک زندگی مردم اردبیل برجا می‌گذارد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری اردبیل، بیان کرد:‌ اردبیل پس از تشکیل اتاق فکر محیط زیست استان با راه‌اندازی این طرح به همراه پاکسازی مناطق روستایی همچنین حضور فعالان محیط زیست در آیین‌های مختلف زمینه‌ای را فراهم کرده تا همه با حساسیت و رویکرد محیط زیستی سعی کنند تا فضای پیرامونی خود را که در آن زندگی می‌کنند به شایستگی پاس بدارند.

لاله افزود:‌ ظروف پلاستیکی تا 300 سال در طبیعت می‌ماند و تصفیه نمی‌شد و از طرفی استفاده از این ظروف در مواد غذایی گرم سرطان‌زا بوده و برای سلامتی مضر است و با این حال طی سال‌های آینده مواد پلاستیکی با ورود به زندگی مردم جای خود را در توزیع نذورات ماه محرم باز کرده است.

طرح

این مسؤول تصریح کرد: این درحالی است که در گذشته نه چندان دور ظروف مخصوصی برای این دست برنامه‌های معمول ماه محرم مورد استفاده قرار می‌گرفت که آثار و تبعات کمتری را در سلامتی افراد داشت.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اردبیل یادآور شد: امسال شهرداری اردبیل به پیشنهاد فعالان محیط زیست در استان در روزهای تاسوعا و عاشورا ظروف گیاهی به ایستگاه های صلواتی سطح شهر هدیه کرده است؛ هر چند که مواد پلاستیکی قابل بازیافت به کشور نیز در سطح گسترده نیز وارد شده است.

طرح

لاله عنوان کرد: با این حال حرکت شهرداری با توجه به حضور انبوه مردم در سطح شهر در تعطیلات روزهای پایانی دهه نخست محرم به نوعی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا توجه افکار عمومی را نسبت به ضرورت بازنگری در مصرف بی‌رویه پلاستیک جلب کند.

به گزارش تابناک اردبیل، اجرای طرح پاکبان محرم در اردبیل آثار خود را به خوبی نشان داده به طوری که دیگر خبری از تلمبار شدن مواد پلاستیکی یکبار مصرف در خیابان‌ها، معابر و کوچه‌ها دیده نمی‌شود و یک شرایط متفاوتی را در این حوزه شاهد هستیم که به بهبود سیمای شهر اردبیل نیز کمک کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
واقعا طرح عالیی بود،من به شخصه از تمیزی شهر خوشم اومد و سعی کردم منم سهمی داشته باشم،امیدوارم مشابه این طرح در گردنه زیبای حیران هم اجرا بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار