باگاس نیشکر سالانه از قطع ۶ میلیون درخت جلوگیری می‌کند؛
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» از دغدغه محیط‌زیستی رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به قطع درختان برای تولید کاغذ خبر داد و گفت که در دیداری، ایشان نسبت به قطع درختان برای تولید کاغذ دغدغه داشتند و خواستار استفاده از روش‌های جایگزین شدند.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰ 17 May 2024

تابناک خوزستان: به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، محمدمهدی اسماعیلی در این برنامه با بیان اینکه تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی در دستور کار قرار دارد، از ساخت کارخانه کاغذ خوزستان با استفاده از «باگاس» نیشکر خبر داد و بیان کرد که ظرفیت تولید این کارخانه ۲۴۰ هزار تُن است و با بهره‌برداری از آن، سقف تولید کاغذ داخلی به ٣۵٠ هزار تن خواهد رسید.

استفاده از ظرفیت‌های باگاس نیشکر در تولید کاغذ و صنایع چوبی، سالانه از تخریب و نابودی بخشی از جنگل‌های کشور جلوگیری می‌کند. این پسماند، قابلیت جایگزینی الیاف استحصال شده از درختان برای تولید کاغذ، نئوپان و ام.‌دی.‌اف را دارد.

حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان

هم‌اکنون در صنعت نیشکر از این باگاس ارزشمند، نئوپان و ام.‌دی.‌اف تولید و روانه بازار می‌شود و به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با مشارکت ستاد اجرایی فران امام نیز کارخانه کاغذ در کشت و صنعت سلمان فارسی از واحدهای هشتگانه نیشکری در دست احداث است.

دکتر عبدعلی ناصری به روند ساخت کارخانه کاغذ اشاره کرد و گفت که عملیات احداث این کارخانه با اعتباری معادل ۹ هزار میلیارد تومان در دی ماه سال ۹۸ با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام کلنگ‌زنی شد و پیش بینی می‌شود با خرید تجهیزات تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه بیان داشت: استفاده از ضایعات نیشکر علاوه بر مزایای اقتصادی و محیط‌زیستی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور می‌شود، ضمن اینکه ضایعات این گیاه نیشکر پتانسیل تولید حدود ۲۸ محصول در صنایع جانبی و استفاده بهینه از آنها را دارد و در نتیجه هر محصول فرعی نیشکر به عنوان یک محصول اصلی برای صنعتی دیگر تبدیل می‌شود که از آن جمله می‌توان به تولید کاغذ اشاره کرد.

ایجاد ۲ هزار شغل در منطقه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با بیان مزایای اقتصادی و محیط‌زیستی تولید کاغذ از باگاس نیشکر، گفت: با بهره‌برداری از این طرح،ضمن ایجاد ۲ هزار شغل در منطقه و جلوگیری از خروج سالانه ۲۸۵ میلیون دلار ارز، از قطع ۶ میلیون اصله درخت تنومند درسال جلوگیری می‌شود.

بر اساس این گزارش، درختان به عنوان ریه‌های زمین، نقشی حیاتی در تصفیه هوا و حفظ تعادل اکوسیستم ایفا می‌کنند. قطع آنها برای تولید کاغذ، نه تنها به ضرر محیط‌زیست است، بلکه به مرور زمان منجر به پدیده‌هایی مانند بیابان‌زایی و فرسایش خاک نیز خواهد شد. تولید کاغذ ایرانی از ضایعات نیشکر، ضمن صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم می کند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار