فوتبال خوزستان به واسطه قعرنشینی سه تیم این استان در لیگ برتر، روزهای اسفناکی را پشت سر می‌گذراند.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶ 14 May 2024

تابناک خوزستان: می‌گویند خوزستان مهد فوتبال ایران است اما سال‌هاست که فوتبال این استان دیگر رنگی از مهد فوتبال به خود ندارد. فوتبالی بیمار و رو به سقوط. نمونه بارز آن را می‌توان در فصل بیست و سوم لیگ برتر دید، فصلی که اکنون سه نماینده استان خوزستان در رده‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم جدول قرار دارند و در حال حاضر در سه هفته مانده به پایان لیگ، سقوط دو نماینده خوزستان قطعی است.

فولاد در بدترین ورژن

فولاد که سابقه قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام را دارد و در کارنامه پرافتخار خود، تجربه چندین حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نیز دارد، اکنون بیش از هر زمانی سقوط را بیخ گوش خود احساس می‌کند. این همان فولادی است که در ابتدای فصل بیست و سوم فوتبال و در زمان هدایت منصوریان سرمربی وقت، سودای آسیایی شدن داشت اما فولاد که به اذعان تمام کارشناسان بسیار بد بسته شد، در آن برهه مدیران باشگاه نتوانستند شرایط را به درستی مدیریت کنند و در نهایت تصمیمات اشتباه همچون زهری بر پیکره این تیم اهوازی پاشیده و بلای جان فولاد شد.

فولادی که به گفته ویسی، بازیکنانش در برهه‌ای به دلیل برخی مسائل و نیز از بین رفتن حرمت‌ها در این تیم شکل و شمایل اصلی خود را از دست داد و به همین دلیل، چند بازی ابتدایی فصل را از دست داد، با دیگر تغییرات در راس کادرفنی نیز هرگز نتوانست روی پای خود بایستد و در نهایت هم فولاد به ویسی سپرده شد تا قهرمان سابق لیگ برتر فقط در لیگ برتر بماند. باشگاه فولاد فارغ از هزینه‌های فراوانی که برای تغییرات مکرر در راس کادرفنی از مربی ایران گرفته تا خارجی و نیز جذب بازیکن داشت و جدا از امکانات سخت افزاری بسیار خوب که خیلی از تیم‌ها آروزی داشتن تنها بخشی از آن را دارند، اکنون روزهای کابوس‌واری را پشت سر می‌گذارند. روزهایی که به سقوط نزدیک است.

استقلال خوزستان تیمی آسانسوری

آبی‌های اهوازی که پس از چند سال، فصل گذشته با نایب قهرمانی در لیگ یک کشور، مجوز حضور در لیگ برتر را به دست آوردند، از همان ابتدای فصل تاکنون نتوانسته‌اند رده ای بهتر از رده‌های پایینی جدول را به چشم ببینند. این تیم اگرچه برخلاف فولاد، در راس کادرفنی خود ثبات داشت اما همچون سرخ پوشان اهوازی بد بسته شد و بازیکنان این تیم در سطحی نبودند که به استقلال کمک کنند تا بتواند طعم خوش موفقیت را بچشد. اگرچه در ادامه لیگ این تیم با بازیکنان خارجی تقویت شد و شکل بهتری به خود گرفت و به اذعان کارشناسان، استقلال خوزستان بازی های خوبی به نمایش می گذارد اما از دست رفتن اعتماد به نفس در بازیکنان این تیم و ترس از باختن، ضربه بدی تاکنون به آبی های اهوازی زده و حتی پورموسوی که از ابتدای فصل با آرامش خاطر و به دور از کابوس تغییر در راس کادرفنی به کار خود در تیمش ادامه است هم نتوانسته فکری به حال این موضوع کند.

استقلال خوزستان که از کاندیداهای سقوط محسوب می شود، با باخت سنگین و دور از انتظار برابر رقیب مستقیم خود یعنی نساجی که آن هم برای سقوط نکردن تلاش می کند، پنبه‌هایش رشته شد و در حالی که برد در این بازی می توانست یک برد شش امتیازی باشد و حتی می توانست به امید فولاد برای بقا کمک کند، این شکست آب سردی بر پیکر بیمار فوتبال خوزستان بود و شرایط بقای این تیم را باتوجه به بازی های باقی مانده و مصاف با رقبایی چون پرسپولیس و مس رفسنجان، سخت تر از قبل کرد.

نفت آبادان همان همیشگی

صنعت نفت آبادان یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبالی ایران است و مردم این شهر تیم‌شان را برزیل ایران می‌دانند و اگر به خانه و مغازه هر آبادانی که در امیری و احمدآباد و سایر محله‌های آبادان بروی، بعید است عکسی از تیم‌شان را در کنار تیم‌ملی برزیل یا پرچمی از آن نبینی، اما همین صنعت نفت سال‌هاست به دلایل مختلف از جمله نامدیریتی‌ها و تصمیمات اشتباه، بیمار است و از سال ۱۳۹۵ که با هدایت مرحوم نادر دست‌نشان لیگ برتری شد، با مشکلات ریز و درشت فروانی مواجه است، مشکلاتی که گویا همیت لازم برای حل آن وجود ندارد.

در تمام این‌ سال‌ها علاوه بر تغییرات فراوان در راس کادرفنی و راس مدیریت باشگاه که به نوعی نفتی‌ها اصلا ثباتی را تجربه نکرده‌اند، به اذعان خیلی از پیشکسوتان و صاحب‌نظران، در این سال‌ها نفت آبادان از سوء مدیریت نیز رنج برده، به صورتی که همین موضوع بلای جان این تیم بوده است. این مشکلات در فصل بیست و سوم فوتبال به اوج خود رسید. صنعت نفت که فصل گذشته معجزه‌وار در لیگ برتر ماند، این فصل نه تنها اتفاقات فصل های گذشته درس عبرتی برای این باشگاه نبود، بلکه اکنون هم با تکرار اشتباهات گذشته و نبود فلسفه درست برای تیم‌داری در بدترین شرایط ممکن به سر می برد و قرار داشتن در رده شانزدهم، گواه همه چیز است.

شرایط فوتبال خوزستان بغرنج و برای هواداران سه تیم نفت، فولاد و استقلال خوزستان آن‌قدر استرس‌زا شده است که اکنون این تیم‌ها برای بقا در جستجوی معجزه هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار