دبیر کشتی باچوخه خراسان شمالی از تهیه ۱۰۰ دست لباس چوخه برای مسابقات بین‌المللی کشتی باچوخه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸ 09 April 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، یونس کریمان با اشاره به اینکه مسابقات کشتی باچوخه ۲۴ فروردین ماه در گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می‌شود، اظهار کرد: ورزشکاران در این دوره مسابقات مانند سال‌های گذشته با لباس چوخه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی ادامه داد: امسال در رنگ لباس چوخه تغییراتی ایجاد شده به‌طوری که لباس‌های چوخه امسال به رنگ آبی و قرمز و کمربند سفید رنگ است. در گذشته، لباس چوخه به رنگ سفید با کمربند آبی و قرمز بود.

وی با بیان اینکه ۵۰ دست از لباس‌های آماده‌شده به ورزشکاران خارجی تعلق می‌گیرد، گفت: در پشت لباس چوخه‌کاران خارجی نام کشور آن‌ها همراه گود چشمه زینل خان نوشته شده است.

دبیر کشتی باچوخه خراسان شمالی بیان کرد: ۵۰ دست لباس به ورزشکاران ایرانی تعلق می‌گیرد.

وی توضیح داد: در این دوره مسابقات ۹۷ ورزشکار خارجی در قالب ۱۵ تیم و ۴۰ ورزشکار ایرانی در قالب تیم ایران به رقابت خواهند پرداخت.

کریمان یادآوری کرد: مسابقات بین‌المللی کشتی باچوخه جمعه (۲۴ فروردین ماه) ساعت ۸ صبح برگزار می‌شود.

کُشتی باچوخه یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های سنتی و بومی ایران است که خاستگاه آن، نواحی شمالی خراسان است. کشتی باچوخه که در گذشته کشتی کُردی نامیده می‌شد یکی از سنن مردم کُرد شمال خراسان است که نه‌تن‌ها به‌عنوان یک ورزش، بلکه به‌عنوان یک آیین فرهنگی و پهلوانی در تمام شئونات زندگی مردم جریان دارد و با آداب و رسوم خاصی اجرا و گرامی داشته می‌شود.

این ورزش یادآور روحیه سلحشوری، جوانمردی، تعاون و پهلوانی نزد مردم این منطقه است و به‌طور معمول در جشن‌ها، مراسم عروسی و اعیاد و در فضای باز، روی چمن یا خاک نرم، در روستاها، ایلات و عشایر انجام می‌شود، اوج شکوه و جلال آن را در مراسم بزرگ ۱۳ و ۱۴ فروردین در شهرستان اسفراین می‌توان مشاهده کرد که با مقارن شدن با ماه رمضان، امسال این مسابقات به ۲۴ فروردین ماه موکول شد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار