رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد : پرونده ثبت ملی ۲ اثر تاریخی شامل "تپه تل خالی" و "محوطه کاکان" در شهرستان بویراحمد تشکیل شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲ 08 April 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کاظم رحمانی گفت: براساس مطالعات باستان شناسی که پارسال در منطقه تپه تل خالی انجام شد این منطقه مربوط به دوره پیش از تاریخ است.
رحمانی با اشاره به اینکه تپه تل خالی متعلق به دورانی است که هنوز خط اختراع نشده بود افزود: نوع معماری در منطقه تاریخی تل خالی گویای صحت دیدگاه کارشناسان درباره زمان تاریخی آن در دوره پیش از تاریخ است.
وی عنوان کرد: محوطه تاریخی کاکان هم براساس مطالعات کارشناسی متعلق به دوره اوایل اسلام تا دوره عیلامی است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد افزود: این میراث معنوی و طبیعی قرار است براساس برنامه ریزی پس از بررسی در شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ثبت شود.
رحمانی تاکید کرد: نقشه برداری، تهیه مستنداتی مبنی بر تاریخی بودن و دفاع در شورای ثبت از مراحل ثبت ملی این آثار تاریخی است.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در گذر زمان چنانچه مورد رسیدگی و حفاظت قرار نگیرد بر اثر عوامل مختلف به ویژه باد و باران آسیب می‌بیند تاکید کرد: ثبت ملی آثار میراث تاریخی به عنوان پیش زمینه اخذ اعتبار حفاظت اقدامی اثربخش به منظور حفظ این گنجینه‌های ارزشمند است.
رحمانی تصریح کرد: ۸۰ اثر تاریخی این شهرستان که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود پارسال با مشارکت باستان شناسان میراث فرهنگی کاوش و شناسایی شده است.
وی افزود: تپه تل خالی در کاکان، محوطه چنارستان، گورستان محمودآباد، پناهگاه صخره‌ای آب دره، گورستان مهر علی از مهمترین آثار تاریخی تازه مطالعه شده در شهرستان بویراحمد است.
رحمانی گفت: تاکنون ۷۹ اثر تاریخی شهرستان بویراحمد شامل تپه ها، گورستان ها، پل ها، غار‌ها و درختان کهنسال در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی ادامه دادد: تل خسرو هزاره ششم پیش از میلاد، تپه خرگوشی تل طلایی متعلق به دوره ساسانی، شهر تاریخی زی زی متعلق به اوایل دوره اسلامی، گورستان دلی شب لیز هزاره اول پیش از میلاد و پل‌های قدیمی صفویه متعلق به دوران صفویه از جمله یادگار‌های تاریخی این شهرستان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار