غبارروبی از مساجد یکی از سنت‌های پسندیده در ماه مبارک رمضان است که در همه نقاط شهری و روستایی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸ 11 March 2024

به گزارش تابناک زنجان، مساجد یکی از اماکن تاثیر گذار در اسلام و جوامع اسلامی به شمار می‌روند تا جایی که مبدا بسیاری از تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی همچون انقلاب اسلامی در کشور ما ریشه در مسجد دارد و از مسجد به عنوان یک سنگر یاد می‌شود.

یکی از سنت‌هایی که در آستانه ماه مبارک رمضان به صورت خودجوش و مردمی در همه نقاط شهری و روستایی دنبال می‌شود غبارروبی مساجد است به طوری که مردم طی این اقدام فرش‌ها را تطهیر و شست‌وشو می‌دهند و با عطر و گلاب مساجد را برای عبادت و ضیافت ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند.

سنت غبارروبی مساجد ریشه در قرآن کریم دارد، چنان که در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره به وضوح بر این نکته اشاره شده است تا جایی که خداوند متعال در این آیه می‌فرمایند: و به ابراهیم و اسماعیل سپردیم که: «خانه مرا برای کسانی که برای طواف و اعتکاف و نماز می‌آیند، پاکیزه سازید»

از نگاه ائمه و بزرگان دین ما نیز مسجد نورانی‌ترین پایگاه بندگان صالح خداست، لذا به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته‌تر است و از آنجایی که در ماه مبارک رمضان شاهد اوج حضور مردم در مساجد هستیم، شایسته است که فضای مقدس مسجد از هر آلودگی مادی و معنوی پاک شود.

در شهرستان ابهر نیز مانند سراسر کشور مردم شهر‌ها و روستا‌های شهرستان با غبارروبی مساجد به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند که در همین رابطه رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر نیز از اجرای این طرح در شهرستان خبر داد و به خبرنگار ایسنا، گفت: طبق آیات و روایات ما و آنچنان که در سیره انبیاء الهی و ائمه معصومین (ع) مشهود است، برخی مکان‌ها نسبت به برخی دیگر شرافت دارد و مومنان وظایفی در قبال آن مکان‌ها دارند، از مهمترین مکان‌هایی که مؤمنین موظف به حفظ حرمت و نگهداری آن شده‌اند مساجد است.

حجت‌الاسلام داود شجاعی افزود: طبق فرمایش رسول گرامی اسلام مساجد خانه خداوند به شمار می‌آیند، تا جایی که ایشان در این باره می‌فرمایند: «در تورات نوشته شده است که خانه‌های من در روی زمین، مسجد‌ها هستند، پس، خوشا بنده‌ای که در خانه‌اش خود را پاکیزه کند و سپس در خانه من، به دیدار بیاید. بدانید! بر میزبان است که میهمان را گرامی دارد. هان! آنان را که در تاریکی‌های شب به مساجد می‌روند، بشارت بادا به نور درخشان در روز رستاخیز».

وی تصریح کرد: خداوند متعال نسبت به پاکیزه نگه‌داشت خانه خود به انبیاء خود امر کرده و آن‌ها را موظف به خدمت در خانه خود می‌کند تا مساجد جهت حضور عبادت کنندگان آماده باشد و در قرآن کریم می‌فرماید و به ابراهیم و اسماعیل سپردیم که خانه مرا برای کسانی که برای طواف و اعتکاف و نماز می‌آیند، پاکیزه سازید.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر افزود: مؤمنان نیز با اقتدا به انبیاء الهی همه ساله قبل از ماه مبارک رمضان اقدام به غبارروبی و آماده کردن مساجد جهت حضور مومنین در این ماه الهی می‌کنند. در فضیلت این عمل امام علی علیه السلام می‌فرمایند: هر که مسجدی را حرمت نهد، در روز ملاقات با خدا، او را خندان و شادمان دیدار می‌کند، در حالی که کارنامه‌اش را به دست راست او داده است.

این مسئول با بیان اینکه آنچنان که مؤمنین منازل و مساجد را قبل از حلول ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند و از آلودگی‌های ظاهری پاک می‌کنند، بیان کرد: باید توجه داشته باشیم قلب و روح انسان نیز لازم دارد مورد توجه قرار گیرد و غبار خلقیات ناپسند همچون کینه و حسد و…از دل زدوده شود.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار