فرآیند اخذ رای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱ 01 March 2024

به گزارش تابناک قم، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه و در آستانه این رویداد مهم حضور پرشور و قوی ملت را در انتخابات، ‌تجلی قدرت ملی، تضمین‌کننده امنیت ملی و مایوس‌کننده دشمنان چشم‌دوخته به ایران خواندند و با برشمردن ویژگی‌های نامزد اصلح تاکید کردند: انتخابات پرشور، زمینه‌ساز رفع مشکلات، پیشرفت ایران و از ارکان اداره صحیح کشور است و هر کسی ایران، جمهوری اسلامی، انقلاب، قدرت ملی و پیشرفت را دوست دارد روز جمعه به‌پای صندوق رای بیاید.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله برگزار می شود.

براساس قانون متولدان ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۱۴۰۲ هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور پیش از این اعلام کرده است ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن هستند.

براساس قانون جدید انتخابات رای‌دهندگان با ارائه هر یک از مدارک پنج‌گانه از میان شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت و گذرنامه می‌توانند رای بدهند و ضرب مهر در شناسنامه صورت نمی‌گیرد. احراز هویت با کد ملی خواهد بود و اگر شناسنامه یا مدرک قدیمی باشد که کد ملی در آن درج نشده، باید مدرکی که کد ملی در آن وجود دارد همراه رای‌دهنده باشد.

در این دوره از انتخابات در چهار حوزه انتخابیه آبادان، قم، رشت و ملایر به شکل الکترونیکی برگزار می شود و این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه دارند که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است. یعنی در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکترونیکی وجود خواهد داشت که در این رابطه عوامل شعب با حضور عوامل اجرایی و ناظران آموزش های لازم را دیده اند.

برای انتخابات امسال ۲۰۸ حوزه وجود دارد که در ۲۰۴ حوزه انتخابات به صورت دستی و در چهار حوزه آبادان، رشت، ملایر و قم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

۱۵ هزار صندوق سیار و ۴۴ هزار صندوق ثابت برای انتخابات امروز در نظر گرفته شده است .

ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است اگر تعرفه رای خبرگان در صندوق درب قرمز که مختص مجلس شورای اسلامی است، انداخته شود و یا تعرفه رای مجلس شورای اسلامی به صندوق درب آبی که مختص انتخابات مجلس خبرگان است، انداخته شود اشکالی ندارد و عوامل شعب در زمان شمارش آرا که درب صندوق‌ها باز می‌شود رای‌ها را به صندوق صحیح برمی‌گردانند، اما اگر رای‌دهندگان اسامی نامزدان را به اشتباه بنویسند جزو آرای باطله حساب می‌شود.

براساس ماده ۱۱ قانون انتخابات در این دوره شناسنامه‌ها مهر نمی‌خورند و در تحویل تعرفه صرفا اثر انگشت رای‌دهنده ثبت می شود و سامانه ثبت احوال مشخص می‌کند که رای‌دهندگان رای دادند یا ندادند که این امر از آرای تکراری در شعب جلوگیری می‌کند.

در این دوره ، حدود 15 هزار نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی به رقابت می پردازند و 144 نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نیز با یکدیگر رقابت می کنند.

رهبر انقلاب رأی خود را به صندوق انداختند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب صبح امروز - جمعه ۱۱ اسفندماه- و در دقایق آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره) رای خود را به صندوق انداختند.

رقابت ۲۶۲ کاندیدا در قم

فرماندار  فم: فرآیند اخذ رای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز راس ساعت 8 صبح در 747 شعبه اخذ رای در استان آغاز شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار