مسئول مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام:
مسئول مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام گفت: گیاه «بلاوه‌رو» برای بهبود سرخک، سوزش ادرار، بیماری سوزاک، اسهال و سرما خوردگی نیز مفید است، همچنین برای کاهش دردهای مربوط به قلب یا قفسه سینه و برای مدیریت دردهای مربوط به قلب و عروق خونی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 22 February 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ علی فرضی‌نژاد اظهار کرد: ایلام یکی‌از مهم‌ترین رویشگاه‌های انواع مختلف گیاهان وحشی در کشور به شمار می‌رود، در استان از ۱۰۰۰ گونه گیاهی موجود، افزون بر ۳۳۰ گونه از این گیاهان دارویی محسوب می‌شوند که این تعداد می تواند ظرفیت عظیمی در موضوع اقتصاد باشد.

وی با بیان اینکه ترویج نسبی مصرف گیاهان دارویی در استان ایلام، متاسفانه باعث برداشت بی رویه از منابع طبیعی شده است، خاطرنشان کرد: این پدیده بعضاً برخی از گونه های ارزشمند را با خطر انقراض مواجه کرده است که در کوتاه مدت ممکن است جدا از نابود شدن رویشگاه‌ها و زیست‌بوم‌های طبیعی، از منظر گردشگری و بوم‌گردی نیز پتانسیل‌های موجود را به مخاطره بیندازد چرا که استان ایلام با دارا بودن طبیعت بکر، مراتع غنی و پوشیده و همچنین شرایط اقلیمی متنوع می‌تواند به عنوان یک پتانسیل مهم در عرصه گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

فرضی‌نژاد گفت: یکی از این گونه‌ها گونه دارویی «بلاوه رو» یا «کهورک» است که سالیان متمادی است که به عنوان دارو از این گیاه استفاده می‌شود و تقریبا اکثر مردم با خواص و فواید این گونه دارویی آشنا هستند.

مسئول مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام تصریح کرد: کهورک با نام علمی (prosopis farcta) از تیره Papilionaceae و نام محلی «بلاوه رو» معروف است، این گیاه یکی از گونه‌های دارویی بومی استان ایلام است. درختچه‌ای پر شاخه با پوست خاکستری مایل به سفید، اغلب شیاردار، برگ‌ها شانه‌ای زوج، گل‌آذین سنبله‌ای و نیام رسیده ارغوانی. جوشانده ریشه «کهورک» برای درمان ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است و مردم استان ایلام جهت تصفیه خون و باز کردن رگ‌ها از آن استفاده فراوان می‌کنند. 

وی افزود: گیاه «بلاوه‌رو» برای بهبود سرخک، سوزش ادرار، بیماری سوزاک، اسهال و سرما خوردگی نیز مفید است، همچنین برای کاهش دردهای مربوط به قلب یا قفسه سینه و برای مدیریت دردهای مربوط به قلب و عروق خونی استفاده می‌شود.

فرضی‌نژاد اضافه کرد: متاسفانه رویشگاه طبیعی و مراتع محل رشداین گیاه دارویی به دلیل برداشت بی‌رویه و خشکسالی‌های اخیر در معرض تخریب قرار گرفته است و چه بسا برداشت غیراصولی از این گیاه دارویی ارزشمند نه تنها موجب تخریب محیط زیست شود، بلکه در دراز مدت خطر انقراض این گیاه دارویی را در پی‌داشته باشد از جمله کارهای لازم و مفید برای جلوگیری از انقراض گیاهان کمیاب، اهلی‌سازی و کشت زراعی است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه فرایند اهلی کردن هر گیاهی که در طبیعت در رویشگاه بخصوص خود رشد می‌ کند، نیاز به دانش و مهارت بالایی در زمینه مورد نظر داشته و در این راستا باید تمام جوانب کار در نظر گرفته شود./ح

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار