رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نگاه علمی و بومی سازی تحقیقات در حوزه کشاورزی را موجب افزایش امنیت تولید دانست و استفاده از ظرفیت محققین و نخبگان و ورود شرکت‌های دانش بنیان در این بخش را یک ضرورت و راهبرد در توسعه عمودی آن برشمرد.
کد خبر: ۱۱۵۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۸ 04 February 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان ، سید علی معتمدی پور کشاورزی را یک نگرش علمی، اقتصادی و اجرایی عنوان کرد و اظهار داشت: دستیابی به فهم مشترک از مسائل در بین بخش اجرا و محققین، از مبانی اساسی توسعه بوده و امروزه برای توسعه بخش کشاورزی، بهره گیری از اندیشه‌های نخبگان، دانشگاهیان و تمام صاحب نظران این بخش امری ضروری است.

وی که در نشست با نخبگان و محققین استان در سومین روز از دهه پرفروغ فجر با عنوان "جهاد کشاورزی، جوان، نخبگان و تولید دانش بنیان" سخن می‌گفت، اظهار داشت: شرایط توسعه کشاورزی به شرایط اقلیمی بستگی داشته و این امر نشان دهنده ضرورت بومی سازی تحقیقات در استان و تصمیم گیری به وسیله نخبگان به منظور هم افزایی در راستای خروج از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی کشاورزی علمی است.

معتمدی پور برگزاری این گونه نشست‌ها را نه بر اساس وظیفه بلکه بر مبنای اعتقاد تیم مدیریتی حاضر در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان دانست و افزود: جمع نخبگان، بزرگترین پشتیبان بخش اجرا بوده و حضور آنان در تصمیم سازی ها، تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های بخش کشاورزی از مهم‌ترین ضروریات توسعه عمودی این بخش است.

متولی ارشد بخش کشاورزی استان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را آسان‌تر از سایر بخش‌ها عنوان کرد و تصریح کرد: توسعه اجتماعی در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها به عدالت نزدیک‌تر بوده و با سرمایه گذاری کمتر، امنیت و ثبات درآمد بالاتر و همچنین اشتغال بیشتری به دست می‌آید.

معتمدی پور بخش کشاورزی را نقطه اتکا امنیت کشور برشمرد و تحولات زیرساختی در این بخش از جمله کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان، احداث زنجیره‌های تولید گوشت مرغ، ارتقا عملکرد مزارع دیم استان از متوسط تولید کشور، راه اندازی دو زنجیره ارزش گیاهان دارویی و شیلات و همچنین افتتاح و کلنگ زنی غریب به ۱۵۳ طرح کیفی و وزین توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در دهه فجر امسال را بخشی از تلاش‌های این سازمان در راستای رسیدن به امنیت پایدار غذایی در دولت سیزدهم عنوان کرد.

در ادامه رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این موضوع که اراده مجموع سیاست گذاری‌ها در دولت فعلی برای استفاده از ظرفیت نخبگان بیشتر از سایر ادوار بوده است، گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان برای استفاده مضاعف از نخبگان، جذب ۱۳ نخبه در سازمان جهاد کشاورزی استان در دستور کار این بنیاد قرار دارد.

حمداله اکوانیان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان را باورمندترین مدیر حوزه اجرا به دانش و زیست بوم اقتصاد کشاورزی دانش بنیان در استان نام برد و افزود: مهم‌ترین بستر امنیت ملی، امنیت غذایی است و از این رو تحول در کشاورزی راهبردی‌ترین و باثبات‌ترین حوزه برای امنیت ملی خواهد بود.

زهره حبیبی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان نیز دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تبیین نقش محققین و نخبگان در توسعه کشور را مهم‌ترین هدف برگزاری نشست بین مسئولین اجرایی و نخبگان استان عنوان کرد و اظهار داشت: حمایت از نخبگان در پیشرفت علم و دانش و استفاده از فناوری‌های نوآور در زمینه کشاورزی به عنوان یکی از الویت‌های مهم مسئولین استان بوده و تنها راه تعالی کشاورزی تکیه بر ظرفیت‌های علمی و توسعه مهارت‌ها در راستای افزایش عملکرد کیفی و حل مشکلات این بخش است.

در ادامه این نشست دستیار رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در امور موسسات، بازاریابی و تجاری سازی، سازمان جهاد کشاورزی استان را پیشرو در حوزه ترویج علم و پشتیبانی موثر در حوزه فناوری و نوآوری برشمرد و از آمادگی تمام قد پارک در حمایت از جوانان نخبه و تجاری سازی ایده‌های مرتبط با کشاورزی خبر داد.

حسین خلیلی الویت اصلی پارک و مراکز در حال توسعه آن را حوزه کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان متعلق به بخش کشاورزی بوده و با ادامه همکاری‌های موثر این نهاد و سازمان جهاد کشاورزی شاهد تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری در کشاورزی خواهیم بود.

امین صدارتیان نماینده حوزه پژوهش دانشگاه یاسوج نیز تهیه، تولید و اصلاح نهال، کشت و فراروی گیاهان دارویی و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی، سودآوری گلخانه ها، گشترش سالن‌های پرورش قارچ و همچنین تشکیل قطب‌های علمی در زمینه گیاهان دارویی، دانه دار، و جنگلی را از جمله ظرفیت‌های خاص این استان دانست که بهره گیری از آنان منجر به فراهم آوردن زمینه اشتغال جوانان خواهد شد.
همچنین حیدرپور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین صلاحی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج نیز گوشه‌ای از دستاوردها، ظرفیت‌ها و نیاز‌های مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی استان را در این نشست مهم مطرح نمودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار