کد خبر: ۱۱۵۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲ 03 February 2024

یکی از مهمترین موفقیت‌های نظامی اسلامی تغییر جدی در پارادایم‌های رسانه ای در کشور بوده است و نگاهی گذرا به روند فعالیت‌های رسانه ای در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب به ویژه در دهه اخیر که با رشد انفجاری فعالیت و اثرگذاری رسانه ای روبه رو بودیم نشان می دهد که فعالیت رسانه‌های متولد در دوران انقلاب قابل دفاع است هرچند که کاستی‌ها و نواقصی نیز وجود داشته که باید نسبت به شناسایی و رفع آنها اهتمام ورزید و البته نقاط قوت نیز در این زمینه بسیار بوده که نیازمند تقویت هرچه بیشتر با زبان روز و بر اساس معیارها و نیازهای جامعه روز است.

شاید برخی اینگونه عنوان کنند که اگر امروز نظام شاهنشاهی نیز در ایران حاکم بود تعداد رسانه‌ها از نظر کمی با شرایط امروز برابری می کرد ولی سخن اینجاست که آیا این میزان از آزادی بیان امروز کشور در آن شرایط نیز متصور بود یا رسانه‌ها ملزم به حمایت از خط فکری جریان دیکتاتوری بودند؟

نگاهی به تاریخ فعالیت رسانه ای در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی مبین این سخن است که در دوران طاغوت خفقان رسانه ای در اوج خود قرار داشت و این در حالی است که در دوران انقلاب اسلامی انحصار رسانه هیچگاه مورد تاکید و توجه سیاست گذاران فرهنگ در کشور قرار نداشته است و در اسناد بالادستی نیز همواره بر مسئله آزادی فعالیت رسانه ها تاکید شده است.

نیاز کشور به افق های جدید در فضای گفتمان

در شرایطی که انقلاب اسلامی در آستانه ورود به پنجمین دهه خود بوده و گام دوم انقلاب اسلامی نیز از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) تبیین شده است نباید به شرایط موجود و داشته ها اکتفا کرد و نسبت به بازآرایی رسانه تراز انقلاب اسلامی با توجه به نیازهای روز، بسترهای فراهم شده در حوزه رسانه و ارتباطات جمعی و تغییرات صورت گرفته در ذائقه مردم اهتمام داشته و جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی وظیفه دارد که نسبت به گشودن افق‌های جدید از فضای گفتمان و طرح و پردازش دیدگاه‌های موافق و مخالف اهتمام داشته باشد.

اگر بخواهیم به تعریف درستی از رسانه در شرایط امروز کشور دست یابیم باید از تعاریف منسوخ گذشته فاصله گرفته و این مهم را باور کنیم که دیگر رسانه ابزاری برای انتقال پیام نیست بلکه به یکی از مهمترین مولفه‌های حکمرانی تبدیل شده است و در صورتی که توجه لازم به نقش و اثرگذاری رسانه‌ها در جامعه امروز نداشته باشیم قطعا در آینده با آسیب‌های جدی در مسئله حکمرانی روبه رو می شویم چه اینکه در اتفاقات یک دهه اخیر و کمی قبل از آن نیز شاهد بودیم در برخی بزنگاه‌ها، رسانه‌های جبهه انقلاب آنگونه که باید نتوانستند به ایفای نقش پرداخته و در جنگ رسانه ای به ویژه در حملات اولیه متحمل شکست‌های سنگینی شدند که آسیب‌های آن در بستر اجتماع ظهور و بروز جدی داشت هرچند که با تلاش گسترده و با وجود گذشت زمان پیروزی هایی نیز در جنگ رسانه ای در جبهه انقلاب به ثبت رسید.

البته نباید این مهم را فراموش کنیم که نظام رسانه ای غربی با نظام رسانه در تراز انقلاب اسلامی از نظر کارکرد، اصول و گفتمان حاکم دارای تفاوت های جدی است و همین مسئله فعالیت در رسانه های تراز انقلاب اسلامی را با شرایط متفاوتی روبه رو می کند که باید برای این شرایط نیز برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

ویژگی های رسانه تراز انقلاب اسلامی

در رسانه تراز انقلاب اسلامی امانتداری، صحت و دقت در اطلاع رسانی، ترویج ارزشهای اسلامی و تکیه بر اخلاق از جمله معیارهای مورد توجه است در حالی که در نظام رسانه ای غربی عدول از ارزش های اخلاقی و حرفه ای برای تحقق اهداف مشخص امری رایج به شمار می‌رود.

بر اساس نظر صاحبنظران علوم ارتباطات رسانه مقوله ای است که در داخل جامعه تعریف شده و بر همین اساس باید در داخل هنجارهای اکثریت جامعه عمل کند در حالی که رسانه تراز انقلاب اسلامی ابتدا بایدها و نبایدهای دینی و ارزش های مورد تاکید انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داده و در ادامه نظر مخاطبان را ملاک قرار می دهد.

در دنیای امروز براي رسيدن به مدل مورد نظر در ترسيم رسانه تراز انقلاب اسلامی باید آرا و دیدگاه های امامین انقلاب اسلامی درباره رسانه ها مورد واکاوی قرار گرفته و منشور رسانه تراز انقلاب اسلامی با تکیه بر عنصر دین و معنویت که با فطرت معنوی بشر همخوانی داشته باشد تهیه و تدوین شود.

اگر قرار است که برای رسانه تراز انقلاب اسلامی اقدامی عملی و اجرایی صورت گیرد ضروری است که مسائل مهمی از جمله ارتقاء سطح آگاهی و بصیرت مردم، هدایت و تربیت جامعه و نسل جدید، حرکت در مسیر خواسته های ملت انقلابی، تبلیغ مبانی دین مبین اسلام، مبارزه با استکبار جهانی مقابله با تهاجم فرهنگی و نهادینه شدن ارزش های غربی، صدور انقلاب اسلامی و جریان سازی برای تبادل مفاهیم در عرصه بین الملل و حفظ و تقویت نظام و امنیت کشور سرلوحه هرگونه برنامه ریزی و طراحی راهبردی قرار گیرد.

اخلاق سرلوحه رسانه جبهه انقلاب

همچنین تکیه بر اخلاق مداری در فعالیت رسانه ای و نقادی از مسائل مهمی است که به طور خاص در بیانات امامین انقلاب مورد توجه قرارگرفته است و بر این اساس باید همه ارکان رسانه ای در جبهه انقلاب همواره این مهم را مورد توجه قرار دهند که انتقادات باید بر مبنای مصلحت اندیشی، دلسوزی و عمل به مسؤولیت الهی بوده و از هرگونه غرض ورزی، تضعیف، انتقام و هوچی گری پرهیز شود.

در سیاستگذاری و کنشگری در حوزه رسانه تراز انقلاب اسلامی توجه به اصولی نظیر رسالت ها و ماموریت ها، بایدها و نبایدهای محتوایی، بایدها و نبایدهای ساختاری و بهره مندی از نیروی انسانی متخصص، معقتد و متعهد از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و هموار کننده مسیر مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی خواهد بود.

سیاستگذاران رسانه های جبهه انقلاب باید شناخت دقیقی از بایسته های عملکرد رسانه ها در منظومه گفتمان انقلاب اسلامی دست یابند که البته مولفه های لازم برای عمل به این امر، در اسناد بالادستی و بیانات امامین انقلاب تبیین شده است.

ابعاد رسانه تراز انقلاب اسلامی

رسانه تراز انقلاب اسلامی در کنار حرکت در مسیر جامعه، برای شکل گیری تمدن نوین آینده چاره اندیشی خواهد داشت چرا که سرعت تغییر و تحولات رسانه های نوین به قدری است که در آینده ای نزدیک ساختارهای موجود را در هم شکسته و اگر برای تحولات پیش رو چاره اندیشی نشود، کارکردهای حاکمیتی را کمرنگ خواهد کرد.

رسانه تراز جبهه انقلاب اسلامی باید برای مناسبت در سطوح سه گانه «مردم - مردم»، «مردم - حاکمیت» و «حاکمیت - حاکمیت» برنامه ریزی داشته و در چنین چارچوبی قلمرو مسئولیت اجتماعی و دینی رسانه ها شکل تازه ای به خود خواهد گرفت.

رسانه تراز انقلاب اسلامی باید رویکرد خود را از صرفا جنبه «اطلاع‌رسانی» به رویکرد«معرفت‌افزایی» ارتقاء دهد تا بتواند به هدف عالیه برای تحقق تمدن نوین آینده جامه عمل بپوشاند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار