نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس یازدهم کاهش سهمیه ۵۰ لیتری کارت های سوخت امری غیر قابل توجیه به ویژه برای استان سیستان و بلوچستان دانست، یادآور شد: چنین دستورالعمل سراسری در کشور برای استان‌هایی که کارت سوخت در جایگاه ندارند مغایر با قانون اساسی است؛ انتظار می‌رفت این استان از کاهش میزان سهمیه‌های موجود در کارت‌ها به دلیل نبود کارت جایگاه مستثنی می‌شد.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 28 January 2024

عبدالناصر درخشان در مورد سهمیه سوخت استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان به عنوان دومین استان پهناور کشور که غالبأ روستانشین و با پراکندگی تراکم نسبی جمعیت کمتر از ۱۳ نفر در هر کیلومتر مربع است. مسافت‌های طولانی روستا با بخش و شهرستان‌های استان و همچنین فاصله معنادار شهرستان‌ها و شهرها با مرکز استان، نبود جایگاه سی ان جی، همچنین عدم وجود حمل و نقل عمومی مناسب مردم را ناگزیر نموده که جهت دریافت خدمات اداری، بهداشت و درمان و تهیه مایحتاج زندگی روزانه در چند صد کیلومتر راه خاکی و آسفالته با خودروهای شخصی تردد نمایند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس یازدهم افزود: متاسفانه در دو سال اخیر سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت خودروهای شخصی از ۲۵۰ لیتر به تدریج کاهش یافته و از ابتدای بهمن سال جاری نیز سهمیه ماهیانه ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است. کاهش سهمیه ۵۰ لیتری کارت‌های سوخت برای مردم این استان مرزی که حتی در جایگاه کارت آزاد جهت استفاده عموم نیز ارائه نمی‌شود، امری غیر قابل توجیه و اجحاف بزرگی در حق مردم این خطه مرزدار ایران اسلامی است، دلیل ارائه نشدن کارت سوخت در جایگاه‌ها را مدیریت پیشگیری از قاچاق سوخت عنوان می‌نمایند که قطعا جهت پیشگیری از قاچاق سوخت راهکارهای کارشناسی شده بهتری وجود دارد. قطعا با چنین تصمیمات سطحی و غیر کارشناسانه، محرومیت‌ها روز به روز عیان تر خواهند شد.

درخشان ادامه داد: کاهش سهمیه ۵۰ لیتری کارت های سوخت امری غیر قابل توجیه به ویژه برای استان سیستان و بلوچستان دانست، وی یادآور شد: چنین دستورالعمل سراسری در کشور برای استان هایی که کارت سوخت در جایگاه ندارند مغایر با اصل سوم بند ۹ و اصل ۴۸ قانون اساسی (توزیع امکانات عادلانه برای عموم مردم) است؛ انتظار می‌رفت این استان از کاهش میزان سهمیه‌های موجود در کارت ها به دلیل نبود کارت جایگاه مستثنی می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر علیه ایران، عنوان کرد: با توجه به تحریم های اقتصادی، تورم متورم شده در این استان موجب می شود که چنین تصمیماتی ارتباط مستقیم در سبد معیشت خانوار و اقتصاد خانواده داشته باشد. متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسی در چنین شرایط حساس و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی با منویات مقام معظم رهبری در خصوص شرکت حداکثری آحاد ملت در پای صندوق های رای در تضاد است که می تواند تبعات منفی را به دنبال داشته باشد.

درخشان در پایان با تاکید بر اینکه تیم‌های کارشناسی با حضور در استان میزان نیاز واقعی ماهیانه را می‌توانند به درستی بررسی نمایند، یادآور شد: بازگرداندن کلیه سهمیه‌های سوخت کسر شده تاکنون به دلیل عدم وجود کارت سوخت آزاد در جایگاه های این استان جهت استفاده عموم مردم قابل توجیه است./صبح مجلس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار