مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه ریزگردها را اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کرمانشاه برشمرد و گفت: خودروهای فرسوده هم سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آلودگی هوا دارند.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱ 16 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا احد جلیلیان به مناسبت هفته هوای پاک (۲۴ تا ۳۰ دی) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کرمانشاه، اظهار کرد: در حال حاضر ریزگردها اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در کرمانشاه و خصوصا شهرستان‌های مرزی استان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان کرمانشاه کانونی از ریزگردها نداریم، یادآور شد: عمده ریزگردی که جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از مناطق مرزی وارد کرمانشاه می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه هوای کرمانشاه از ابتدای امسال تاکنون ۲۶ روز در شرایط غیراستاندارد بوده، ادامه داد: دلیل اصلی غیراستاندارد بودن هوای استان در این ۲۶ روز آلودگی ناشی از ریزگردها بوده است.

جلیلیان با اشاره به روند کاهشی روزهای غبارآلود کرمانشاه، گفت: بهبود شرایط بارندگی و برخی اقدامات بین‌المللی عامل اصلی روند کاهشی روزهای غبارآلود کرمانشاه است.

وضعیت سایر آلاینده‌ها در کرمانشاه حاد نیست

وی سپس به وضعیت هوا کرمانشاه از نظر سایر آلاینده‌ها اشاره کرد و گفت: از نظر آلاینده‌هایی مانند ساکس و ناکس(اکسیدهای نیتروژن و گوگرد) و ...وضعیت چندان بدی ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در برخی روزهای سرد زمستان و به دلیل فعالیت واحدهای صنعتی که در حاشیه شهر کرمانشاه قرار دارند تا حدودی با تجمع آلاینده‌ها به دلیل پدیده وارونگی مواجهیم، خاطرنشان کرد: البته این تجمع آلاینده‌ها چندان حاد نیست و در اواسط روز برطرف می‌شود.

جلیلیان افزود: خوشبختانه کرمانشاه در مقایسه با سایر کلانشهرها وضعیت بهتری از نظر آلاینده‌ها دارد و هنوز با شرایط حادی مواجه نیستیم.

شناسایی ۵۵ واحد آلاینده

وی از سهم صنایع در آلودگی هوای کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: حدود هشت واحد صنعتی عمده و بزرگ کرمانشاه به سیستم پایش آنلاین متصل هستند و به هشت واحد دیگر نیز اعلام شده تدابیر لازم را در این خصوص بیاندیشند که با توجه به اینکه راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین هزینه حدود یک میلیارد تومانی برای واحدها داشته، این کار تا حدودی زمان‌بر است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه تعداد واحدهای صنعتی استان که در حال حاضر آلاینده محسوب می‌شوند را ۵۵ واحد اعلام کرد که اخطارهای لازم به آنها داده شده و تاکید کرد: علی رغم میل باطنی مجبور به پلمب سه واحد آلاینده نیز شدیم.

جلیلیان افزود: البته در مقابل واحدهای آلاینده، هفت صنعت سبز در استان داریم که هیچگونه آلودگی را متوجه محیط زیست نمی‌کنند.

وی سپس اشاره‌ای هم به سهم خودروها در آلودگی کرمانشاه داشت و گفت: معتقدم خودروها و اتوبوس‌های فرسوده سهمی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آلودگی هوا دارند که این سهم در سایر کلانشهرهای کشور متغییر است.

به گفته این مسئول، بخشی از آلایندگی این خودروها به کیفیت سوختی که مصرف می کنند نیز بستگی دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار