تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازار‌های مصرف اهمیت دوچندانی دارد.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ 10 January 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ایرنا نوشت : کارشناسان حمل و نقل آسان کالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راه‌های ارتباطی می‌دانند.

تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازار‌های مصرف اهمیت دوچندانی دارد.

هر ساله بارش برف و کولاک در برخی جاده‌های برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودرو‌ها و انسداد راه‌ها می‌شود، اما فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت‌های متعدد و عمر بالا، از اصلی‌ترین معضلات در ارائه خدمات است.

جالب است بدانیم پس از پایان عملیات سخت برف روبی در محور‌های استان، راهداران مشغول شست و شوی ماشین آلات (نمک پاش) می‌شوند.

یکی از راهداران یاسوجی گفت: ما نارنجی پوشان راهداری با ماشین‌های نیمه سنگین و سنگین، گا‌ها با کنار زدن برف‌ها در دل صعب‌العبورترین محورها؛ راه را برای مردم باز می‌کنیم و برخی مواقع نیز کنار جاده ایستاده و در راه‌ماندگان را به نقاط ایمن هدایت می‌کنیم، ما عاشقانه خدمت کردن به مردم را دوست داریم.

۴۰ درصد ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد فرسوده است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان طبق استاندارد باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات راهداری سالم و آماده به کار داشته باشد.

محمد حسین پور ابراز کرد: برای خرید پنج دستگاه ماشین آلات راهداری جدید و همین طور تعمیر، بازسازی و اوورهال راهداری، حدود ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان راهداری برای استان جذب شده و در حال خرید، بازسازی و اوورهال ماشین آلات هستیم.

وی ادامه داد: طبق استاندارد باید در هر ۱۰۰ کیلومتر یک لودر در سطح استان وجود داشه باشد، اما اکنون در هر ۴۰۰ کیلومتر یک لودر موجود بوده و این برای استانی که توپوگرافی آن کاملا کوهستانی، برفگیر و صعب العبور است کمبود بزرگی محسوب می‌شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد برای هر کیلومتر راه حداقل ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده هزینه می‌شود در سایر استان‌ها این میزان ۵۰ درصد کمتر است.

حسین پور اضافه کرد: هم اینک ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات داریم که حدود ۴۰ درصد این تعداد واقعا فرسوده است.

حسین پور بیان کرد: با این وجود حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و برای این میزان راه‌ها باید ۵۰۰ دستگاه ماشن آلات سالم و آماده به کار داشته باشیم، بنابر این نیاز به توجه ویژه دولت و مسئولین استانی در این زمینه داریم.

پیگیری بازسازی ماشین آلات سنگین خدمات رسان کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیگیر تعمیر، تغییر و بازسازی ماشین آلات سنگین شهرداری، راهور و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان استان هستیم.

علی محمد روستا عنوان کرد: مصمم به بازسازی و نوسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران در استان هستیم.

وی تصریح کرد: برای آماده کردن زمینه‌های لازم برای انعقاد تفاهم نامه و قرارداد برای خرید و بازسازی ماشین آلات حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، آتش نشانی، اتوبوس اورژانس، تجهیزات مانیتورینگ ثابت و سیار اورژانس و بحران پیگیری‌هایی انجام شده است.

روستا ابراز کرد: با توجه به اینکه متوسط عمر ناوگان حمل و نقل از میانگین عمر معمول (۱۰سال) بالا رفته و ۱۲ دستگاه اتوبوس در مرکز استان نیاز به بازسازی و نوسازی دارند از ظرفیت این شرکت می‌توان برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده استان استفاده کرد.

وضعیت جاده‌ها و ناوگان حمل و نقل استان به روایت آمار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون در استان ۶ هزار و ۱۳۸ کیلومتر جاده وجود دارد که از این میزان، حدود ۴۴۰ کیلومتر آن راه اصلی،۲۰۳ کیلومتر بزرگراه و ۴ هزار و ۴۲۵ کیلومترآن راه روستایی است.

پیمانجو افزود: در کل استان حدود ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۰۸ کیلومتر نصب نیوجرسی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در سال جاری ۶۲ کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی انجام گرفته استف از ابتدای سال جاری ۱۰۰ کیلومتر روکش راه‌های روستایی را داشتیم.

عنوان کرد: ۲۰ شرکت فعال حمل و نقل کالا در استان داریم و یکهزار و هفت دستگاه کامیون و ناوگان باربری و ۴۲ شرکت مسافری برون شهری در استان فعال است.

پیمان جو گفت: هم اکنون ۷۴۲ دستگاه سواری، ۵۱ دستگاه اتوبوس و ۹۶ دستگاه مینی بوس در استان کار جابجایی مسافران را انجام می‌دهد.

۱۳۵ پروژه بهسازی و آسفالت راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۷۰۸ میلیارد تومان در استان فعال است و در بخش روکش‌ها ۱۲ پروژه راه روستایی با مبلغ اعتباری ۶۰۰ میلیارد ریال که بخشی انجام گرفته و بخشی نیز درحال انجام است.

در حوزه ساخت پاسگاه‌ها و تعمیرات ایستگاه‌های پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و در حوزه تعمیرات و بهسازی راهدارخانه‌ها ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است و هم اکنون پروژه‌ها در این حوزه با جدیت در جریان است.

بیش از سه هزار کیلومتر جاده سخت گذر و کوهستانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مقدار راه سخت گذر ۲ هزار کیلومتر آن در مناطق روستایی قرار دارد.

هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه‌های ریلی محروم و جاده‌های دسترسی برخی نقاط ناهموار است، اما نگاهی به راه‌های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت‌های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.

بر اساس برآورد‌ها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استان‌هاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار