حق‌شناس گفت: اگر سیاست های اقتصادی دولت یازدهم همچون دولت احمدی نژاد بود تاکنون تورم به صورت انفجاری افزایش یافته بود و برای مردم به هیچ وجه قابل تحمل نبود.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱ 19 October 2015
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در خصوص سیاست های اقتصادی دولت یازدهم در دو سال گذشته گفت: با توجه به تورم سرسام آور در سال های 1390 تا 1392 دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را در این دو سال انجام داد تا تورم را کنترل کند و این مدت توانست تورم را به زیر 15 درصد برساند.

وی با اشاره به سیاست های ضد تورمی دولت در این 2 سال گفت: اگر سیاست های اقتصادی این دولت همچون دولت آقای احمدی نژاد بود یعنی دولت به درآمدهای سنگین و فرآینده نفتی اتکا می کرد و پول حاصل از فروش نفت را به صورت آزاد وارد جامعه می کرد تاکنون تورم به صورت انفجاری افزایش یافته بود و برای مردم به هیچ وجه قابل تحمل نبود.

این نماینده سابق مجلس افزود: به طور حتم تورم تک رقمی و پایین برای رونق اقتصادی لازم است، گواه این نظریه این است که بیش از 90 درصد کشورهای دنیا از جمله تمامی کشورهای توسعه یافته تورم تک رقمی و نزدیک به صفر دارند. بنابراین برای این که رونق اقتصادی را در سال‌های بعد شاهد باشیم می بایست تورم را به زیر 10 درصد برسانیم.

حق شناس با اشاره به پتانسیل بالای تولید و ارائه خدمات در کشور تصریح کرد: کشور ما به خاطر داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و منابع سرشار پتانسیل بالایی برای تولید محصولات کشاورزی و صنعتی دارد همچنین به خاطر موقعیت جغرافیایی بسیار خوب می توانیم درآمد زیادی از محصولات خدماتی توسط بنادر راه های ترانزیتی و توریست بدست آوریم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی اعم از سود بالای بانکی، هزینه های تولید و خدمات (مانند؛ انرژی و دستمزد بالای کارگر نسبت به درآمد کلی) و درآمد بالای دلالی باعث شده تا انگیزه مردم برای راه اندازی کار تولید در کشور کم شود. علاوه بر این پایین بودن بهره وری بسیار پایین نسبت به سود بانکی نیز در این رکود نقش بسزایی دارد.

حق شناس با اشاره به اجرای سیاست های ضد رکودی در ماه های آینده توسط دولت گفت: دولت تدبیر و امید به خوبی توانسته در این دو سال تورم را مهار کند و به نظر من از ابتدای سال آینده بهترین زمان برای اجرای سیاست های ضد رکودی است. البته از آنجا که قیمت نفت به پایین ترین حد خود در این چند سال رسیده است نمی توئان انتظار داشت که در پایان امسال رشد اقتصادی بیش از 5 درصد داشته باشیم اما با کاهش رکود در سال آینده و رونق تولید به نظر می رسد وضعیت اقتصاد مردم از جمله قدرت خرید و آمار بیکاری بهبود یابد اما باید کمی صبر داشت زیرا مشکلات اقتصادی کشور در مدت یک یا دو سال موجود نیامده که بخواهد دو سال خاتمه یابد بنابراین می بایست یک یا دو سال دیگر با این وضعیت کنار آمد تا شاهد اقتصادی شکوفا و پویا در چند سال بعد باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار