سرتاسر استان بوشهر پیست‌های موتور سواری مختلفی همچون پیست کوه‌های بهمرد در جوار شاهزاده ابراهیم دشتستان تا گندمریز، جم، اهرم، خورموج و دلوار وجود دارد که بجای تفرجگاه تبدیل به قتلگاه شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ 06 January 2024

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از فارس،  زینب رنج کش: وقتی به قشر جوان و نوجوان نگاهی بیندازیم می‌بینیم علاقه به سرعت باعث شده تا وسیله‌ای به نسبت ارزان‌تر از خوردروهای ایمن به نام موتور را خریداری کرده و با آن به تفریحی چون مسابقه دادن در پیست موتور سواری روی بیاورند.

در سرتاسر استان بوشهر پیست‌های مختلفی وجود دارد از شهرستان دشتستان پیست کوه‌های بهمرد در جوار شاهزاده ابراهیم گرفته تا گندمریز، جم، اهرم، خورموج و ...یکی از این پیست‌ها نیز در کوه‌های شهر بندری دلوار وجود دارد.

این جاده همچون ده‌ها پیست نا ایمن دیگر در سطح استان بوشهر هیچ ایمنی ندارد و انتهای کوه‌های اهرم به سمت دلوار واقع شده است و در جاده‌ای نیمه تمام از دلوار به دیر که توسط مسؤولان ما سالهاست به حال خود رها شده و اکنون تبدیل به مکانی برای این تفریح خطرناک بین جوانان شده است که متاسفانه به تازگی به علت ناایمن بودن پیست و یا همان جاده رعایت نکردن نکات ایمنی توسط راکبان موتورهای سنگین، شاهد مرگ سه تن از این جوانان بودیم.

به رسم هرهفته که جوانان موتورسوار روزهای جمعه با موتورهای سنگین خود به سمت پیست ناایمن حرکت می‌کنند در روز یکم دی ماه این سه جوان با دو موتور خود به پیست رفته و هیچگونه ایمنی را رعایت نکرده بودند و پس از ورود به پیست عملاً خود را در مواجهه با مرگ دیدند و با دلخراش ترین حالت ممکن قربانی ناایمن بودن پیست و رعایت نکردن نکات ایمنی شدند.

پیست‌های موتور سواری ایمنی ندارند

در این بین وقتی از برخی موتور سوارها می‌پرسیم یک پیست باید در وهله اول به چه چیزهایی مجهز باشد جوابمان را اینگونه می‌دهند: ما هیچ نمی‌خواهیم جز یک مکان که در آن بتوانیم یک روز از هفته را دمی خوش باشیم و نگران این سری از مسائل نباشیم که چه زمانی ممکن است جانمان ستانده شود حالا ایمنی را هم خودشان تعیین کنند.

این اولین تصادف در پیست نبوده که در استان بوشهر رخ داده است اگر به خاطر داشته باشید سال قبل در گندم ریز نیز همین اتفاق برای دختری جوان رخ داد و سال‌های قبل‌تر نیز برای جوانان دیگر اما همچنان نه جوانان حاضر به رعایت نکات ایمنی هستند و نه مسؤولان ما توجهی به مکان‌های تفریحی از جمله پیست برای موتور سواران دارند.

از طرفی دیگر وقتی با وسیله شخصی خود از روبه روی این پیست عبور می‌کنید حتماً باید جانب احتیاط را رعایت کنید زیرا موتور سوارانی هستند که در جاده اصلی در حال کورس گذاشتن می‌باشند و گویی جانشان را از کف خیابان آورده‌اند و هیچ کس نیز برای تذکر به آن‌ها آنجا حضور پیدا نمی‌کند تا که حتماً اتفاقی رخ دهد البته نمی‌شود زحمات نیروی انتظامی را نادیده گرفت اما وقتی در حال کورس گذاشتن هستند، مردم، نیروهای انتظامی را برای تذکر به آن‌ها نمی‌بینند.

ورزشکاران تابع قانون هیات می‌توانند زیر نظر هیات باشند

شرح فوتی‌ها در حادثه پیست دلوار را رئیس اورژانس شهرستان تنگستان به ما اینگونه می‌دهد: در این حادثه دو نفر در محل وقوع بلافاصله فوت می‌شوند و یک نفر نیز بعد از رسیدن به بیمارستان با وجود قطع شدن دست به کما می‌رود و متاسفانه سه روز بعد از وقوع حادثه فوت می‌شود و کشته شدگان این اتفاق به سه نفر می‌رسد.

مهدی شمسی، رئیس هیات موتور سواران استان بوشهر نیز در خصوص این حادثه، اظهار داشت: در تنگستان پیست نداریم، صرفاً موتور سواران در جاده عادی به موتور سواری مشغول بوده‌اند و از ورزشکاران ما نیز نبوده‌اند.

وی افزود: اکنون در استان یک پیست داریم که مخصوص ورزشکارانی است که تحت نظر هیات فعالیت می‌کنند و مجوز دارند و هر ورزشکاری که می‌خواهد عضو هیات باشد یا به طریقی زیر نظر هیات باشد باید تابع قوانین هیات باشد وقتی هم که می‌خواهد وارد پبیست شود باید با کلیه امکانات ایمنی وارد شود.

شمسی افزود: در خصوص مجوز نیز دست ما بسته است تا‌‌ زمانی‌که نیروی انتظامی به ما اجازه دهد و مجوز صادر شود که تاکنون اتفاق نیفتاده و ما بتوانیم از ورزشکار حمایت کنیم.

خرید موتور سنددار حداقل یک میلیارد تومان آب می‌خورد

به دنبال این حادثه تلخ در شهرستان تنگستان با یکی از قهرمانان موتور کراس کشور و عضو کمیته موتورسواری برازجان به گفتگو پرداختیم تا درخصوص پیست‌های موجود در استان بوشهر به ما اطلاعاتی دهد.

صادق قاسمی در خصوص موتورهای این رشته ورزشی، می‌گوید: بحث موتور ریس یا موتور سنگین چون به صورت قاچاق هستند و نیروی انتظامی و نیروهای مسلح و ارگان‌ها همکاری نمی‌کنند بابت این قضیه، این وسیله مثل یک کالای تجملی قاچاق به نظر می‌رسد.

قاسمی می‌گوید: خرید یک موتور سنددار دست کم یک میلیارد آب می‌خورد ولی یک جوان در کشور ما ممکن است توان پرداخت این میزان پول را نداشته باشد اما علاقه خود را هم نمی‌تواند نادیده بگیرد؛ پس موتور خارجی را با 300 یا 400 میلیون تومان خریداری می‌کند که مجوزی هم ندارد و قاچاق محسوب می‌شود.

او می‌گوید: حالا چون هیات موتور سواری چارچوبی دارد نمی‌توانند با موتور بدون مجوز زیر نظر هیات باشند و در حال حاضر پیست موتور سنگین نداریم ولی البته پیست موتور کراس داریم اما پیست موتور سنگین یکی قبلاً در پارکینگ مجموعه ورزشی بوده که الان حصار کشی شده و به پیست تبدیل شده ولی جوانان ما به خاطر ترس از گرفتن موتورهایشان توسط پلیس و طبق قواعد هیات نمی‌توانند از این پیست استفاده کنند.

نکات ایمنی در خصوص سنگین سواران

قاسمی در مورد اینکه برخی سنگین سواران نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند اضافه می‌کند: معمولاً افرادی که به جاده‌ها برای تمرین یا انجام حرکات نمایشی می‌روند با رعایت کردن نکات ایمنی حاضر نمی‌شوند زیرا موتورهای مجوزدار دارای قائده‌هایی هستند که با چه سرعتی در خیابان و در پیست مجاز به انجام حرکات نمایشی یا حرکت هستند و یا اصلاً نباید ترک نشین داشته باشند و...که متاسفانه به دلیل عدم وجود یک پیست استاندارد و رعایت نکردن موتور سواران در پوشیدن لباس ایمنی و نکات دیگر دچار حادثه می‌شوند.

این موتور سوار می‌گوید: اگر توجه داشته باشید ما هرساله دو تا سه کشته در منطقه خودمان داریم البته که مناطق دیگر نیز هستند، انتظاری که از مسؤولان داریم چیزی جز فراهم کردن یک پیست موتور سواری نیست که حداقل جوانان ما در جاده‌های متروکه یا جاده‌های که محل عبور مردم و یا ساکنین محلی است تجمع نکنند و به حرکات نمایشی نپردازند.

قاسمی می‌گوید: در مورد موتورهایشان هم اگر مجوز داشته باشند مجبور به رعایت قوانینی خواهند بود که الزام آن برای سلامتشان خواهد بود و کمتر شاهد حوادثی از قبیل اتفاقی که در جاده دلوار افتاد خواهیم بود. این حرفه خود شاخه‌ای از ورزش است و اگر سلامت و روحیه جوانان برای مسؤولان مهم است بیشتر به آن بها دهید. هیچ پیستی برای موتورهای سنگین نداریم فقط پیست برای موتورهای کراس داریم چون مسابقات کشوری و منطقه‌ای برگزار می‌شود.

این قهرمان موتور کراس کشور، اضا فه می‌کند: این‌هایی که جوانان ما می‌روند پیست نیست جاده‌ای است که مردم عبور و مرور می‌کنند و هیات باید زمینی را مخصوص این کار در نظر بگیرد که زمین را دارد اما ایمن سازی نشده چیزی حدود یازده و نیم هکتار زمین در برازجان هست که می‌توانند آن را به پیست تبدیل کنند و توقعمان این است مثل دیگر استان‌ها از جمله شیراز و اصفهان ما نیز پیست ایمن شده‌ای داشته باشیم.

مجوز دهید تا کمتر شاهد حوادث باشیم

قاسمی می‌گوید: اگر این سه جوان که در این حادثه جان خود را از دست دادند کلاه ایمنی لباس مخصوص یا پوتین داشتند و در پیست ایمن شده فعالیت می‌کردند و ترک نشین نداشتند و تخصص داشتند یا آموزش دیده بودند این اتفاق هرگز رخ نمی‌داد زیرا موتور سنگین همین است و باید خیلی رعایت کرد.

وی اضافه می‌کند: ما در استان مربی‌های خبره‌ای داریم که مدرکشان معتبر و کشوری است اما محیط تعلیم فراهم نیست و مهمترین خواسته موتور سواران وجود پیست در شهرستان یا استانشان است و دقت کنید بسیاری از زمین چمن‌ها بدون استفاده ساخته شده ولی یک پیست موتور سنگین نداریم.

او گلایه خود را از رسانه‌ها اینطور مطرح می‌کند: گلایه دیگری ما از رسانه‌ها داریم اگر رسانه‌ها برای پوشش یکی از برنامه‌های ما به بهمرد یا شهرهای دیگر بیایند می‌بینند مردم چقدر مشتاق دیدن و تماشای این ورزش هستند و حتی می‌توانید شاهد حضور موتور سوارانی باشید که با شوری وصف نشدنی در حال انجام موتور سواری هستند.

قاسمی می‌گوید: اگر موتور سواران ما اطمینان داشته باشند که موتورهایشان را توقیف نمی‌کند هم آموزش می‌بینند و هم تصادفات کمتر خواهد شد که خود مستلزم گرفتن مجوز است که امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.

به گزارش فارس، اگر در مجموع به این قضایا نگاهی بیندازیم می‌بینیم که دو عامل، پررنگ‌ترین نقش را در این حوادث تلخ دارد؛ یکی عدم وجود پیست ایمن سازی شده و دومین نکته وجود موتورهای بدون مجوز که متاسفانه جوانان ما سالهاست در انتظار گرفتن مجوز برای موتورهای خود هستند و همیشه ترس بر اریکه وجودشان خیمه زده که ممکن است امروز یا فردا موتورهایشان توقیف شود. امید است مسؤولان ما با نگاهی دلسوزانه به این موضوع نگاه کرده و به آن رسیدگی کنند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار