روز نخست رقابت‌های چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، روز گذشته جمعه ۱۰ آذرماه با حضور پرشور مردم بجنورد، شهرها و روستاهای اطراف همراه بود.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰ 02 December 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی به نقل از ستاد خبری چهل و ششمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم، نخستین روز از رقابت‌های چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، روز گذشته جمعه ۱۰ آذرماه در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی داریوش شهر بجنورد و با رقابت در دو رشته دعاخوانی و هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی بخش نغمات دینی آقایان برگزار شد.

رشته دعاخوانی این بخش پیش از ظهر تا وقت شبانگاهی ظهر و عصر و بخش هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی، بعدازظهر تا وقت شبانگاهی مغرب و عشاء برگزار شد که در رشته دعاخوانی، ۱۵ نفر و در رشته همخوانی و مدیحه‌سرایی ۱۶ گروه با یکدیگر مسابقه دادند.

رشته دعاخوانی را یک گروه از کارشناسان قرآنی به ریاست محمدحسین سعیدیان و قضاوت رشته همخوانی و مدیحه‌سرایی را گروه دیگری به ریاست غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی به عده داشت، همچنین مسئولیت فنی هر دو گروه را سید احمد مقیمی عهده‌دار بود.

از نکات بارز داوری روز نخست مسابقات، مشترک بودن برخی از داوران نظیر محمدرضا پورزرگری، حیدر کسمایی در هر دو رشته بود که در زمان فشرده صبح و عصر در اتاق مجاور سالن مسابقات گرد هم آمدند وبر اساس نکات فنی مدرج در آئین‌نامه مسابقات اجرای متسابقان را داوری کردند.

ورود رسانه ملی با دو شبکه «رادیو قرآن» و «قرآن و معارف سیما» به فضای برگزاری مسابقات و استقرار آن‌ها در مکان‌های موردنظر به‌منظور پوشش زنده و فراگیر مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور، روح تازه‌ای به این دوره از مسابقات دمید که به‌ویژه برای متسابقان شهرستانی جویای نام، انگیزه بیشتری برای استفاده حداکثری از توانشان را ایجاد کرد و این امر خود موجب بروز رقابت تنگاتنگ، فشرده و نفس‌گیر به‌ویژه در نوبت بعدازظهر را فراهم آورد.

برنامه‌های جنبی روز نخست مسابقات نیز بهانه‌ای شد تا مردم بجنورد و برخی از شهرستان‌های تابعه با توجه اینکه روز تعطیل و فراغت از کار و تحصیل بود حضور چشمگیری در محل برگزاری مسابقات داشته باشند تا آنجا که بنا به گفته مجری برنامه، حضور نسل‌های مختلفی از قرآن دوستان را در سالن برگزاری مسابقات و همچنین محوطه پیرامونی سالن به دنبال داشت.

از جمله نکات حائز اهمیت روز نخست چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم حضور حمید شاکر نژاد؛ قاری ممتاز بین‌المللی بود که با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «مریم» حال و هوای خاصی را در سالن برگزاری مسابقات ایجاد کرد.

پخش دو کلیپ با موضوع غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به این شهر که منجر به شهادت جمع کثیری از مردم بی‌گناه این منطقه شده است، بهانه‌ای شد تا مجری برنامه، ثواب تلاوت‌های روز نخست را به شهدای غزه تقدیم کند و علاوه بر این باتوجه‌به قرارداشتن در ایام فاطمیه، هم در فرازی از اجرای برنامه دعاخوانی، متسابقان به ذکر مصیبت شهادت حضرت فاطمه (س) بپردازند.

نام‌نویسی و قرعه‌کشی از حضار به‌منظور اهدای ۵ دستگاه قلم قرآنی و همچنین اعطای دو کمک‌هزینه سر به عتبات‌عالیات از جمله دیگر تمهیدات ستاد برگزاری این مسابقات بود که به‌پاس حضور پُرشور مردم بجنورد اختصاص یافت و گویا قرار است این سنت قدردانی در روز‌های دیگر این دوره از مسابقات تداوم یابد.

همچنین، در حاشیه برگزاری این مسابقات نمایشگاه محصولات فرهنگی، قرآنی شامل غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی صنایع‌دستی استان و بخش‌های جذاب و سرگرم‌کننده کودکان برپا شده است تا فضای متنوع، مفرح و جذابی را برای حضار در این مسابقات فراهم آورد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار