سخنگوی شهرداری شیراز :پروژه خیابان غذا دارای آیین نامه بهره برداری با رعایت شئونات اسلامی و پیوست فرهنگی برای سرمایه گذار است.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳ 27 November 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: بیش از پنج سال پیش با مصوبه شورای شهر شیراز خبر ایجاد شهر غذا در یکی از خیابان‌های این کلانشهر با هدف ساماندهی اغذیه فروشی‌های سیار سر و صدایی به پا کرد و اعضای شورای شهر شیراز و مدیران وقت گفتند که با توجه به اینکه خیابان غذا به عنوان جاذبه گردشگری برخی کشورها و شهرهای بزرگ جهان به شمار می آید، در آینده نزدیک این خیابان در شیراز نیز راه‌اندازی خواهد شد اما با گذشت پنج سال از زمان این وعده و آماده سازی غرفه های این مجموعه هنوز خبری از افتتاح و بهره‌برداری رسمی از این خیابان نیست.

طی هفته‌های اخیر اخباری غیرموثق از آغاز فعالیت برخی غرفه های عرضه غذا در این خیابان به گوش می رسد و پس از شنیده شدن زمزمه‌های راه اندازی این خیابان طی روزهای گذشته صداهای منتقدان راه اندازی این خیابان بلندتر شده است.

 

براساس بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از خیابان مشکین فام که به گذر غذا معروف شده بعضی از غرفه داران این مجموعه در حال تکمیل دکور و چیدن وسایل و تجهیزات هستند،با این وجود و صرف هزینه های میلیاردی طی پنج سال گذشته برای ایجاد این گذر تخصصی و سرمایه گذاری انجام شده در این محور اکنون برخی صداها بدون توجه به کسب و کارهای پیرامونی اشتغالزایی و سرمایه گذاری صورت گرفته ساز مخالف سرداده اند تا مانع رونق کسب و کارها و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در این محور شهری شوند.

گذری در خیابان های غذای جهان

صرف غذا در رستوران‌های شیک و لوکس تجربه جالبی است اما خوردن غذاهای محلی و خیابانی وسوسه‌ای است که موجب شده خیابان و گذرهای بسیاری در مرکز شهرهای گردشگرپذیر و مدرن جهان ایجاد و غذاهای متنوع و رنگارنگ به دست مشتریان داده شود.

 

بازار این نوع کسب و کارها با زندگی شبانه بسیاری از شهروندان و گردشگران در سراسر دنیا گره خورده و به تنهایی بعضی از این خیابان ها و گذرهای غذا به عنوان مقصد اصلی بسیاری از گردشگران تبدیل شده است.

غذاهای ساده ای با رنگ و بویی محلی و در بعضی موارد طعمی از نوع غذاهای مدرن، شهروندان و گردشگران را حین صرف آن به دور از تجملات رستوران‌های لوکس مشغول به تماشای زندگی جاری در شهر و نظاره فرهنگ و سنت‌های اصیل یک سرزمین می کند.

گذر غذا پدیده‌ای مدرن نیست

برخلاف تصور خیابان‌های پر از دکه و ماشین‌های سیار فروش غذا، یک پدیده مدرن نیست و رد پای این نوع گذرها را می توان در اکتشافات باستان‌شناسی نیز مشاهده کرد به نحوی که رومی‌ها در عهد باستان با فروش ماهی‌های سرخ‌کرده بر روی چرخ‌دستی‌های ساده سنگ بنای اولیه این کار هوشمندانه را زدند تا غذایی ساده را به سرعت در اختیار مشتری قرار دهند و در ادامه عثمانی‌ها نیز با اعلام حمایت حکومتی از این نوع کسب و کارها این نوع پیشه‌ها و گذرها را در سراسر امپراطوری خود خصوصا در پایتخت گسترش دادند.

در حال حاضر خیابان و گذر غذا در بسیاری از کشورهای آسیایی و اسلامی و کشورهایی ازجمله هند، فرانسه، مالزی، ترکیه‌، تایلندی،آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر جهان ایجاد شده و سالانه پول‌های هنگفتی از این طریق به جیب مردم این کشورها سرازیر می شود و خیلی‌ها را برای چشیدن طعم خوراکی های خیابانی از سراسر جهان به سوی این مقاصد رهسپار می شوند.


چند سالی است که سر و کله خیابان‌ها و گذرهای غذا در شهرهای بزرگ و گردشگر پذیر ایران نیز پیدا شده که سراغ آن را می توان در خیابان غذای سی تیر ،خیابان غذای باب همایون در تهران، خیابان غذای لشکرآباد در اهواز، خیابان‌ غذای باهنر ،میدان خیام و مجموعه پدیده شاندیز مشهد، بوستان غذای گل نرگس در کرج و خیابان غذای شریعتی شمالی در بجنورد گرفت.

بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز این روزها در راستان رونق صنعت گردشگری و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی و ایجاد حرکت‌های فرهنگی در حال و هوای تدارک یک خیابان غذا هستند که ازجمله این شهرها می توان به گرگان، رشت، تبریز ،سبزوار و لاهیجان اشاره کرد.

این روزها تب ایجاد خیاباهای غذا به جان خیلی از شهرهای ایران افتاده تا شاید بتوان به واسطه آن رونق تازه‌ای به گردشگری داد.

۲۷ شهریورماه ۱۳۹۷،رئیس وقت کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز خبر از ایجاد خیابان غذا در آینده نزدیک و در پی مصوبه شورا و با هدف ساماندهی اغذیه فروشی های سیار، در یکی از خیابان های شیراز داد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۸ نیز معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز اعلام کرد که خیابان مشکین‌فام باتوجه به توانمندی‌های محیطی از جمله مجاورت با بوستان بزرگ آزادی، وجود بازار انقلاب و سابقه آن در تولید غذاهای خیابانی و نداشتن نقش عمده جابجایی ترافیکی گزینه‌ مدیریت شهری برای اجرای طرح خیابان غذا در شیراز است.

 

شورای ششم شیراز پیگیر موضوع شد

شورای ششم شهر و مدیریت فعلی کلانشهر شیراز نیز با روی کار آمدن و پس از بررسی های لازم راه ایجاد خیابان غذا را طی و در ماه های اخیر عملا عملیات عمرانی ساخت این گذر را به پایان رسانده است.

محیطی جذاب با المان های شهری مناسب و زیبا در این خیابان که می تواند اوقاتی شاد و به یاد ماندنی را برای شهروندان و گردشگران به وجود آورد.

 

بنابر اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار ایرنا، مزایده های واگذاری این مجموعه نیز براساس قانون و مصوبه شورای شهر برگزار و غرفه ها توسط سرمایه گذاران تجهیز شده و آماده افتتاح رسمی است و اگر نواهای مخالف افتتاح این گذر موفق به نتیجه رساندن هدفشان شوند صدها میلیارد تومان زیان مالی به بخش خصوصی و مدیریت شهری شیراز وارد خواهد آمد.

مخالفین افتتاح این خیابان می گویند که ضروری است تا زمانی که برای این خیابان پیوست فرهنگی تهیه نشده از افتتاح آن جلوگیری شود.

 

خیابان غذا دارای پیوست فرهنگی است

سخنگوی شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پروژه خیابان غذا دارای آیین نامه بهره برداری با رعایت شئونات اسلامی و پیوست فرهنگی برای سرمایه گذار است.

رضا جاویدی با تاکید بر رعایت پیوست فرهنگی در اجرای این پروژه افزود: در این راستا به معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ماموریت داده شده است تا بر چگونگی برنامه ریزی و اجرای پیوست فرهنگی خیابان غذا توسط بهره بردار نظارت داشته باشد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز ادامه داد: در بهره برداری این پروژه دغدغه همه دلسوزان شهر در حوزه فرهنگی مد نظر قرار داده شده و به سرمایه گذار جهت رعایت آن تأکید شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار