دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در طول دولت سیزدهم ۶۴ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اضافه شده است گفت: دولت در مورد اتمام پروژه‌های نیمه تمام اهتمام ویژه دارد به نحوی که حداقل ۸۰ کتابخانه تا پایان دولت سیزدهم به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۳۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ 21 November 2023

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در طول دولت سیزدهم ۶۴ کتابخانه به مجموعه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اضافه شده است گفت: دولت در مورد اتمام پروژه‌های نیمه تمام اهتمام ویژه دارد به نحوی که حداقل ۸۰ کتابخانه تا پایان دولت سیزدهم به پایان می‌رسد.

به گزارش تابناک همدان، روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مهدی رمضانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان همدان جزو استان‌هایی است که وضعیت مطلوبی در حوزه کتابخانه‌ای دارد اظهار کرد: این مهم مانع آن نمی‌شود که پروژه‌های عمرانی در استان وجود نداشته باشد از همین رو پروژه‌های بسیاری در سراسر استان در حال اجراست به طوری که جزء معدود استان‌هایی است که همه شهر‌های آن دارای کتابخانه عمومی است.

وی با بیان اینکه باید به سمت توزیع خدمات را در مناطق کمتر برخوردار حرکت کنیم افزود: به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای جمهوری اسلامی از کشور‌های پیشرو در منطقه است، همچنین ایران جزو پنج کشور اول آسیا بوده و در کشور‌های آسیایی رتبه برتر دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه ایران در جهان جزو۲۰ کشور برتر دنیاست ادامه داد: از حیث توسعه خدمات توفیقات خوبی کسب شده و کتابخانه‌های عمومی به مرکزی، فرهنگی و اجتماعی بدل شده است نه تنها محیطی برای امانت کتاب و سالن مطالعه که البته این مسأله خود یک ماهیت فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی ظرفیت فراتر از این موارد را دارد تصریح کرد: در ماه گذشته میزبان روسای کتابخانه‌های کشور‌های برزیل، ترکیه، مالزی و یک شخصیت مطرح حوزه‌های کتابخانه‌های عمومی بودیم که به مان نشان داد توفیقات کتابخانه‌های عمومی در سطح مطلوبی قرار دارد همچنین اذعان می‌کردند، جمهوری اسلامی توانسته در حوزه شبکه کتابخانه‌های عمومی و توسعه خدمات، خدمت رسانی به تمامی مناطق در کشور، توجه به کودک و نوجوان و هرآنچه که گسترش کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شود، توفیق داشته باشد.

رمضانی توجه عملی به حوزه کودک و نوجوان در توسعه کتابخانه‌ها را مورد تأکید نهاد کتابخانه‌ها و استاندار همدان دانست و خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن توسعه کتابخانه و توجه به آن باید گروه هدف کودک و نوجوان را برگزینیم.

پیوند کتابخانه و مدرسه

وی با اشاره به اینکه کتابخوان شدن فرزندان ما در گرو پیوند مدرسه، کتابخانه و مطالعه غیر درسی است یادآور شد: استاندار همدان به مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان دستور داد که در این حوزه به برگزاری زنگ کتابخوانی اهتمام ورزند به نحوی که کتابداران متخصص در مدارس حاضر شوند و این مهم را در کنار معلمان پیش ببرند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه پیوند کتابخانه و مدرسه را در سطح دولت دنبال می‌کنیم و پس از تصویب ابلاغ می‌شود اظهار کرد: گسترش خدمات در کتابخانه‌های عمومی بحث جدی است، به طوری که امروزه در این مراکز طیف گسترده‌ای از خدمات در حال ارائه است و عضویت و امانت تنها یکی از آن خدمات است.

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه به عنوان یک مرکز آموزشی محسوب می‌شود افزود: امکان ارائه بیش از ۱۷۰ سرفصل آموزشی در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد و بخش کودک، نوجوان، گروه‌های خاص، گالری، سینما، اتاق علم، آزمایشگاه و ... در کتابخانه قابل پیاده‌سازی است.

رمضانی تصریح کرد: ما در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی کتاب را هسته مرکزی کتابخانه می‌دانیم و اقمار علم، دانش و مهارت را حول محور کتابخانه ترسیم می‌کنیم.

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی امکان ارائه خدمت دارند ادامه داد گفت: امید است به زودی با تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی همدان و بازطراحی آن بتوانیم این تنوع خدمات را در این استان شاهد باشیم.

راه‌اندازی بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه گسترش کتابخانه‌های سیار را با قوت دنبال می‌کنیم خاطرنشان کرد: این یک راهبرد اساسی در دولت مطرح است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از جدیت در پیگیری راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی سیار خبر داده و طبق برنامه ریزی در مرحله اول بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت راه‌اندازی خواهد شد، اگرچه آنچه ما در نظر داریم بیش از این موارد است.

وی در ادامه نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه سفر به استان همدان از حیث همراهی و توجه استاندار و نماینده، ولی فقیه در استان از سفر‌های استانی برجسته بود اظهار کرد: اعتبار قابل توجهی در سفر استانی رئیس جمهور به کتابخانه‌های عمومی اختصاص یافته است از همین رو پیگیری برای اختصاص این اعتبارات، توسعه کتابخانه مرکزی و بازطراحی آن و توسعه کتابخانه‌های سیار از جمله اقدامات و برنامه‌های این سفر بود.

اتمام ۸۰ کتابخانه و راه‌اندازی بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار تا پایان دولت سیزدهم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار