معمای بهره وری در صنعت فولاد
تابناک هرمزگان- یادداشت: احسان رسولی- معاون بهره برداری صبا فولادخلیج فارس
کد خبر: ۱۱۳۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 16 November 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// احسان رسولی در یادداشتی نوشت؛عدم سرمایه گذاری با اولویت توسعه میادین گازی، کشور را در شرایطی قرار داده که صنایع عمده ای همچون فولاد و مس با کمبود انرژی مواجه شده اند. توجه به این نکته اهمیت دارد که پس از دستیابی به دانش تولید فولاد خام از طریق احیای مستقیم، بیش از 80 درصد از فولاد کشور به این روش که عمدتا بر پایه مصرف گاز طبیعی است، تولید می شود و حذف این مزیت، محروم ساختن صنعت کشور از این مزیت اقلیمی در عرصه رقابت بین المللی خواهد بود.

بدون تردید انرژی، مهمترین مزیت رقابتی فولادسازان ایرانی است که روز به روز کم رنگتر می شود. در کنار آن افزایش حقوق دولتی معادن و کاهش چشمگیر سنگ آهن با عیار بالا و عدم سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در اکتشاف و فرآوری معادن، دست در دست هم داده تا سایر مزیت های اقلیمی نیز از صنعت فولاد کشور سلب شود. از طرفی برخی از فعالان اقتصادی سودآوری شرکت های فولادی را ناشی از رانت انرژی می دانستند. این در حالی است که با وجود رویه های فعلی قیمت گذاری گاز طبیعی در سال های اخیر، عملا رانت انرژی در صنعت فولاد از بین رفته ولی خللی در سودآوری شرکتهای فولادی ایجاد نکرده است. همچنین برخی با مطرح نمودن هزینه فرصت مصرف گاز طبیعی در کشور، بدون توجه به آسیب های وارده به اقتصاد کلان کشور ناشی از جایگزینی واردات با تولید اشتغال آفرین و خام فروشی مواد اولیه، سعی در گمراه کردن افکار عمومی می نمایند. در حالی که صادرات محصولات فولادی به نوعی صادرات گاز محسوب می شود و سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارند و نقش قابل توجهی در خودکفایی در صنعت فولاد در شرایط تحریمی و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی ایفا نموده است. در حال حاضر صنعت فولاد ایران توانسته با وجود تحریم های ظالمانه و محدودیت های بین المللی در خرید کالا و تجهیزات مورد نیاز و همچنین محدودیت در فروش محصولات در بازارهای جهانی، مسیر توسعه و بالندگی را با سرعت قابل قبولی طی نماید به طوری که با تولید30 میلیون تـن فولاد خام در سال 2022 میلادی جایگاه دهم تولیدکنندگان بزرگ فولادی جهان را به نام خود ثبت کند. علیرغم دستاوردهای بزرگ این صنعت برای اقتصاد و رفاه جامعه از جمله اشتغال زایی، ارزآوری، تاثیر بر تولید ناخالص داخلی و کمک به دولت از طریق مشارکت در اجرای طرحهای بزرگ زیربنایی و نیمه تمام، متاسفانه شاهد بی مهری سیاست گذاران کشور به این صنعت پایه هستیم. به طوری که دولت بعضا با اعمال محدودیت در مصرف گاز  و برق واحدهای تولیدی منجر به کاهش تولید، کاهش ارزآوری و در نتیجه ایجاد وابستگی روزافزون به درآمدهای نفتی می شود.

اما راهکار صنایع بزرگ برای خروج از این بحران چیست؟ و صنایع و بنگاه های اقتصادی چگونه می توانند در شرایط افزایش هزینه ها توان رقابتی بنگاه خود را حفظ کنند؟

ارتقا بهره وری: بهبود و ارتقا بهره وری می‌تواند به حفظ شرایط رقابتی در صورت افزایش هزینه‌ها کمک کند. این به معنای بهینه‌سازی فرآیندها و منابع است تا با استفاده بهینه از نیروی کار و تجهیزات ؛ هزینه‌ها  و ضایعات کاهش و کیفیت و سرعت عملکرد افزایش یابد.

بهینه سازی و استانداردسازی فرآیندها، استفاده از فناوری و نرم‌افزار برای اتوماسیون و بهبود فرایندها، آموزش و توسعه نیروی انسانی به منظور بهبود مهارت ها، مدیریت موجودی، استفاده بهینه از منابع، پایش و ارزیابی عملکرد و استفاده از داده‌ها برای ارزیابی و بهبود فرآیندها ، کاهش ضایعات، استفاده از رویکردهای Lean و Six Sigma و تعهد به بهبود مستمر از راهکارهای ارتقا بهره وری است.

انتهای پیام//

 

تنوع محصولات یا خدمات: افزودن محصولات یا خدمات جدید با ارزش افزوده برای مشتریان می‌تواند به افزایش درآمد و کاهش وابستگی به محصولات یا خدمات معین و حفظ شرایط رقابتی کمک کند.

توسعه تحقیق و پژوهش و نوآوری، تحلیل نیازها و ترجیحات مشتریان ، گسترش و تکمیل خطوط تولید، تنوع در ویژگی‌ های محصولات تولیدی، استراتژی بازاریابی متناسب، تبلیغات موثر محصولات و خدمات، تنظیم قیمت مناسب، خدمات پس از فروش مناسب، از جمله مواردی است که افزایش تنوع محصولات یا خدمات را بهمراه خواهد داشت.

 

توسعه مهارت‌های منابع انسانی: توسعه مهارت‌های کارکنان و تیم‌های مدیریتی می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش توانایی‌های بنگاه کمک کند. کارکنان ماهر و متخصص به افزایش بهره‌وری و ارتقاء عملکرد سازمان کمک می‌کنند.

آموزش فنی و حرفه‌ای برای ارتقا مهارت ها، آموزش های رهبری برای تیم مدیران، تیم‌سازی و انجام فعالیت ها به صورت تیمی، لزوم انجام برنامه های انگیزشی، مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری، ارتقاء تعهد و وفاداری، تعیین اهداف و ارزیابی عملکرد کارکنان ، ایجاد فرصت‌های رشد و پیشرفت برای کارکنان، جذب استعدادهای جدید، تشویق به یادگیری مداوم از از راهکارهایی است که باعث  بهبود مهارت های منابع انسانی در سازمان ها می شود.

 

ارتقا تعامل با مشتریان: برقراری ارتباط موثر با مشتریان، شناخت نیازهای آنها و ارائه خدمات بهتر می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان و جلب مشتریان جدید کمک کند.

فهم نیازها و مشکلات مشتریان از طریق گوش دادن به آنها، سیستم‌های مدیریت رابطه مشتریان CRM، تحقیقات بازاریابی برای شناخت بهتر مشتریان و بازار، فرصت‌های بازاریابی و تبلیغات، خدمات پس از فروش، برندسازی ، توسعه ارتباطات دوسویه، استفاده از بازخورد مشتریان، ارتقاء روابط بلند مدت با مشتریان از جمله عوامل موثر در ارتقا تعامل با مشتریان می باشد.

 

مدیریت دقیق هزینه‌ها: استراتژی کاهش هزینه‌های عملیاتی یک رویکرد کلان به مدیریت هزینه‌ها است که به شما امکان می‌دهد هزینه‌های سازمان را کاهش دهید و در مواجهه با افزایش هزینه‌ها رقابت‌پذیری را حفظ کنید. این استراتژی به ترکیبی از روش‌ها، تغییرات در فرآیندها و بهبودهای کلان در عملیات مرتبط با تولید و ارائه محصولات یا خدمات می‌پردازد.

با برنامه‌ریزی مالی، شناسایی و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها ، کاهش هزینه‌های غیرضروری، مذاکره با تأمین‌کنندگان جهت کاهش قیمت تمام شده، ترتیب‌دهی اولویت‌ها، استفاده از فناوری به منظور بهینه سازی فرایندها، کنترل و بهینه سازی موجودی، استراتژی قیمت‌گذاری منطقی، پایش و ارزیابی مداوم هزینه‌ها، استفاده از نرم‌افزار مدیریت مالی می‌توانید در شرایط افزایش هزینه‌ها همچنان رقابت‌پذیر باقی بمانید.


تحقیق و توسعه: استراتژی تحقیق و توسعه (R&D) به معنای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه برای ایجاد نوآوری‌ها، بهبود محصولات و فرآیندها، و بهره‌برداری از فناوری‌های جدید به منظور کاهش هزینه‌ها و حفظ رقابت در مواجهه با افزایش هزینه‌ها است. این استراتژی به سازمان امکان می‌دهد تا با ایجاد تغییرات موثر و نوآوری‌ها در محصولات و فرآیندها، هزینه‌ها را کاهش دهد و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهد

سرمایه گذاری در تحقیقات، تحقیق بازار برای شناخت بهتر نیازها و ترجیحات مشتریان و شناسایی فرصت‌های جدید ، توسعه محصولات جدید با ویژگی‌ها و امکانات متفاوت ، بهبود فرآیندها و کاهش هدررفت‌ها ، نوآوری و توسعه مدل های کسب و کار، تجزیه و تحلیل داده، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ سرمایه‌گذاری در توسعه تکنولوژی، آموزش و توسعه نیروی انسانی و برنامه‌ریزی استراتژیک از راهکارهای تحقیق و توسعه برای بقا در شرایط رقابتی است.

 

 

افزایش قدرت مذاکره با تأمین‌کنندگان: مذاکره‌های موثر با تأمین‌کنندگان برای کسب شرایط بهتر و هزینه‌های کمتر می‌تواند مفید باشد.

تحقیق و آگاهی از بازار جهت شناخت بهتر بازار، سفارش‌های بزرگ، تعامل مستمر؛ منابع تأمین جایگزین، پرداخت به موقع، توسعه روابط مستدام؛ تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، خلاقیت در توافقات قراردادی و استفاده از تفاهمات چندجانبه از جمله راهکارهای افزایش قدرت مذاکره با تامین کنندگان می باشد.

 

افزایش انعطاف‌پذیری در جریان درآمدی: آمادگی برای تغییرات سریع در بازار و تطابق با آنها می‌تواند به بنگاه‌ها در حفظ شرایط رقابتی کمک کند.

برنامه‌ریزی استراتژیک انعطاف‌پذیر، توسعه فرآیندهای انعطاف‌پذیر، تشکیل تیم‌های چندوظیفه‌ای در مواجه با تغییرات، آموزش مستمر، تحلیل و پیش‌بینی تغییرات، سرمایه‌گذاری در انواع مختلف منابع ، استفاده از تکنولوژی منعطف، تغییرات کمیسیون و مدیریت بحران، سرمایه‌گذاری در انواع مختلف منابع، تعامل با مشتریان و تأمین‌کنندگان از جمله عوامل موثر بر افزایش انعطاف پذیری است.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار