به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در آخرین تحقیقات و آمارهای موجود، ۱۴.۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال استان فارس دارای دیابت هستند.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ 07 November 2023

تابناک فارس به نقل از تسنیم: عباس رضاییان‌زاده امروز در کنفرانس خبری که پیرامون برنامه‌ریزی‌ها برای شناسایی بیماران دارای دیابت و فشارخون در فارس برگزار شد، اظهار داشت: دیابت به ویژه نوع 2 که عمدتا در جمعیت بالای 40 سال رخ می‌دهد، عملا اختلال در متابولیسم قند در بدن ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: مشکل اساسی در خصوص دیابت نوع 2 این است که با افزایش قند تا عدد 400، علائم خاصی در فرد ایجاد نمی‌شود و لذا عدم اطلاع از این افزایش قند خون، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تصریح کرد: گاهی با تشخیص مشکل شبیکه و نارسایی کبدی به مشکل اصلی که قندخون است، می‌رسیم.

رضاییان‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر فردی که می‌داند دیابت دارد و قندخونش کنترل نباشد به سمت نارسایی کلیوی و مشکلات چشمی می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه با کنترل قندخون درصد قابل توجهی از پیوندهای کلیه حذف می‌شوند، عنوان کرد: درمان دیابت صرفا با مصرف قرص نیست، بلکه باید سبک زندگی افراد تغییر کند.در این راستا معمولا توصیه می‌شود که از غذای پر فیبر برای کنترل دیابت استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: نوشابه، بستنی و شیرینی‌جات، قند را به شکل وحشتناکی افزایش می‌دهند و لذا باید از سبد خوراکی افراد حذف شوند.

رضاییان‌زاده با تاکید بر اینکه پیاده‌روی منظم در کنترل میزان قند خون نیز موثر است، مجددا تاکید کرد: دیابت درمان قطعی ندارد و مهمترین راه کنترل آن، تغییر سبک زندگی در کنار مصرف دارو است.

وی همچنین اعلام کرد که در آخرین تحقیقات و آمارهای موجود، 14.5 درصد افراد بالای 25 سال استان فارس دارای دیابت هستند و البته 60 درصد بیماران دیابتی در این استان شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در واقع 205 هزار بیمار دیابتی در جمعیت بالای 25 سال استان فارس شناسایی شده‌اند.

رضاییان‌زاده خاطرنشان کرد: از هر چهار نفر افراد دارای دیابت در دنیا، سه نفر در کشورهای دارای اقتصاد پایین زندگی می‌کنند، همچنین 1.2 میلیون نفر از دیابتی‌های جهان در رده سنی بدو تولد تا 19 سالگی قرار دارند.

وی همچنین از برنامه شناسایی و غربالگری فشارخون و دیابت در جمعیت روستایی توسط بهرورزان خبر داد و گفت: این مهم در جمعیت شهری نیز به‌زودی توسط پزشکان خانواده آغاز می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: همچنین حدود 30 درصد افراد دارای فشار خون در فارس از بیماری خود اطلاعی ندارند که همین امر موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

سارا احمدنیا، کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی نیز در خصوص کیست هیداتی بیان کرد: این کیست یک بیماری انگلی است که از نوع کرمی پهن تولید می‌شود و در روده سگ تغذیه و همراه با مدفوع سگ در محیط پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه این انگل بالغ در خانواده سگ و سگ‌سانان تولید می‌شود، گفت: حیوانات دیگر با مصرف تخم‌های تولیدی به انگل مبتلا می‌شوند، رشد این انگل بسیار قطعی است.

احمدنیا ادامه داد: گاهی کیست در کبد تشکیل می‌شود و گاهی در روده که با سرفه خود را نشان می‌دهد و در مغر هم علائمی مانند تاری دید ایجاد می‌کند.در دامی مانند گوسفند هیچ علائم بالینی ناشی از این کیست مشاهده نمی‌شود و در زمان کشتار، این ضایعات برداشته می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه سگ هم با خوردن اندام‌های آلوده به این کیست مبتلا می‌شود، راه دیگر انتقال این کیست را نگهداری سگ‌های آلوده و تماس با انسان عنوان و خاطرنشان کرد: رژیم درمانی و دارو برای کنترل این انگل توصیه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این خصوص گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه امسال 64 بیمار تحت عمل جراحی این نوع کیست در استان فارس قرار گرفته‌اند. این تعداد عمل جراحی نگران کننده است. در این راستا نظارت بر نحوه مصرف سبزیجات در رستوران‌‌ها و فست‌فودی‌ها تشدید شده است.

برچسب ها: دیابت ، فارس ، آمار دیابت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار